Är min 2,5 åring sen i utvecklingen?
Min son blir 3 i oktober, är alltså närmare 2,5 år.
Han har ett stort ordförråd men kan inte alls tala rent. Vi i familjen förstår honom men många andra gör det inte. Det gäller inte alla ord men många av dom. Han pratar i längre meningar med upp till 5-6 ord i men inte alltid grammatiskt riktigt. Orden kanske inte alltid kommer i rätt följd osv. Han har inte heller börjat säga "jag" utan använder sitt eget namn. När jag jämför med mina vänners barn i samma ålder så känns det som att min son ligger efter. Han känns yngre i sinnet än många av mina vänners barn som är jämngamla.
Deras barn frågar vad klockan är, vet veckodagar osv. Det har min son ingen koll på alls. Han avskyr att dansa och sjunga vilket alla barn tydligen måste älska. Han har aldrig sjungit en sång här hemma så som man hör alla andras barn göra.
Dessutom är han långt i från blöjfri. Han vägrar potta och blir vansinnig bara vi nämner det. Vi har testat allt men inget fungerar. Han går gärna utan blöja men kissar på sig och bajsar på sig om och om igen trots att han tycker det är obehagligt. Vi har aldrig gjort någon grej av det utan uppmuntrat.
Nu börjar vissa i släkten och en del vänner påtala att han inte är blöjfri, att han måste lära sig prata ordentligt osv. Jag blir så himla ledsen och är så orolig att det ska vara ngt fel.
Jag har hela tiden upplevt honom som en normal liten pojke men det kanske inte är så.