pigglet skrev 2012-06-24 21:46:36 följande:
Här på habiliteringen i Skellefteå tror jag de sa att de i första hand använder de hjälpmedel de har. Skulle de inte funka så kunde man få prova annat, men först ska man ha provat "de ordinarie".
Det måste vä kunna vara så överallt? Det löns ju inte använda sig av något som inte fungerar? Jag har ingen hjälp att ge vart du kan vända dig.
Men det ska visst finnas massor av stipendier att söka, i värsta fall kanske ni kan gå den vägen och köpa in rätt hjälpmedel själva för stipendi-pengar?
Tack för ditt svar, verkar vara likadant med hjälpmedel som här hos oss. Visst kan vi söka stipendier, men av ren pricip tycker jag att vi ska få hjälpmedel av landstinget.
EN11 skrev 2012-06-25 13:27:36 följande:
Inom Stockholmsläns landsting har förskrivarna ett första och andrahansval när de ska förskriva ett hjälpmedel. Skulle inget av de passa kan man ansöka om enskilt ärende med intyg från förskrivaren på att man har behov av något som inte finns i de upphandlade hjälpmedlen. Utöver detta finns Fritt val. Detta kan du läsa om på:
www.hjalpmedelsguiden.sll.se/. Hur det är i andra landsting vet jag inte men de bör ha liknande informationssidor som ovanstående.
Lycka till!
Tack för tipset att kolla hemsidan, att jag inte tänkte på det innan.
Little Ms Chatterbox skrev 2012-06-25 14:03:02 följande:
Här där jag bor har vi Fritt Val och vi har fått det mesta som vi har behövt så vi är nöjda.
Vad är det för typ hjälpmedel? Jag vet knappt något om sånt som rör rörelseapparaten utan mer rutiner, schema osv så jag vet inte om jag kan hjälpa dig.
Skönt att ni är nöjda med era hjälpmedel. Vill inte gå in exakt på vilken form av hjälpmedel det är, vet ju inte vem som läser här