• Blanceflor

Hjälp med hjälpmedel

Är ganska ny på det här med hjälpmedel så jag skulle behöva lite råd från er som vet hur det funkar. Har fått ett hjälpmedel som inte fungerar för oss, när jag har klagat har jag bara fått höra att det är detta hjälpmedel som hjälpmedelscentralen köper in, fast det finns andra sorter som skulle vara bättre för mitt barn. Ska vi finna oss i detta eller går det "överklaga" vem ska man i så fall vända sig till?

• Svar på tråden Hjälp med hjälpmedel
  • pigglet

Här på habiliteringen i Skellefteå tror jag de sa att de i första hand använder de hjälpmedel de har. Skulle de inte funka så kunde man få prova annat, men först ska man ha provat "de ordinarie".

Det måste vä kunna vara så överallt? Det löns ju inte använda sig av något som inte fungerar? Jag har ingen hjälp att ge vart du kan vända dig.
    Men det ska visst finnas massor av stipendier att söka, i värsta fall kanske ni kan gå den vägen och köpa in rätt hjälpmedel själva för stipendi-pengar? 

• EN11

Inom Stockholmsläns landsting har förskrivarna ett första och andrahansval när de ska förskriva ett hjälpmedel. Skulle inget av de passa kan man ansöka om enskilt ärende med intyg från förskrivaren på att man har behov av något som inte finns i de upphandlade hjälpmedlen. Utöver detta finns Fritt val. Detta kan du läsa om på: 
     http://www.hjalpmedelsguiden.sll.se/. Hur det är i andra landsting vet jag inte men de bör ha liknande informationssidor som ovanstående. 
    Lycka till! 

• Blanceflor
    pigglet skrev 2012-06-24 21:46:36 följande:
    Här på habiliteringen i Skellefteå tror jag de sa att de i första hand använder de hjälpmedel de har. Skulle de inte funka så kunde man få prova annat, men först ska man ha provat "de ordinarie".

Det måste vä kunna vara så överallt? Det löns ju inte använda sig av något som inte fungerar? Jag har ingen hjälp att ge vart du kan vända dig.
    Men det ska visst finnas massor av stipendier att söka, i värsta fall kanske ni kan gå den vägen och köpa in rätt hjälpmedel själva för stipendi-pengar? 
    Tack för ditt svar, verkar vara likadant med hjälpmedel som här hos oss. Visst kan vi söka stipendier, men av ren pricip tycker jag att vi ska få hjälpmedel av landstinget.
    EN11 skrev 2012-06-25 13:27:36 följande:
    Inom Stockholmsläns landsting har förskrivarna ett första och andrahansval när de ska förskriva ett hjälpmedel. Skulle inget av de passa kan man ansöka om enskilt ärende med intyg från förskrivaren på att man har behov av något som inte finns i de upphandlade hjälpmedlen. Utöver detta finns Fritt val. Detta kan du läsa om på: 
     www.hjalpmedelsguiden.sll.se/. Hur det är i andra landsting vet jag inte men de bör ha liknande informationssidor som ovanstående. 
    Lycka till! 
    Tack för tipset att kolla hemsidan, att jag inte tänkte på det innan.
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-06-25 14:03:02 följande:
    Här där jag bor har vi Fritt Val och vi har fått det mesta som vi har behövt så vi är nöjda. 
    Vad är det för typ hjälpmedel? Jag vet knappt något om sånt som rör rörelseapparaten utan mer rutiner, schema osv så jag vet inte om jag kan hjälpa dig.
    Skönt att ni är nöjda med era hjälpmedel. Vill inte gå in exakt på vilken form av hjälpmedel det är, vet ju inte vem som läser här
  • Little Ms Chatterbox
    Blanceflor skrev 2012-06-25 19:33:44 följande:
    Skönt att ni är nöjda med era hjälpmedel. Vill inte gå in exakt på vilken form av hjälpmedel det är, vet ju inte vem som läser här
    OK. Så som jag har gjort med de hjälpmedlen som sonen behöver, Bolltäcke, timstockar, planeringstavlor osv har jag kollat mycket på nätet. Jag har försökt kolla på tex komikapp.se och andra liknande sidor för att skapa mig en bild om vad som finns, inte bara nöja mig med vad hab serverar
    Jag kollar med jämna mellanrum för att se om det har kommit något nytt och om det kan vara aktuellt för oss. Tex Bollväst är något nytt som inte ens arbetsterapeuten på hab visste om.
    Här i kronoberg finns det en kille som inte hittat rätt hjälpmedel förrän de testade en segway, nu kan han ta sig runt obehindrat. Den fick han tack vare Fritt Val.

Tank på att om du ser något som du tycker kan vara intressant så tveka inte att skriva till företaget direkt för att få test/smak-prov, be att få vara testperson eller bara få testa en produkt ett tag för att se om ni är nöjda. Kontra med att du gärna kommer rekommendera den till andra. Be att få lite klistermärken, tröjor eller något annat som du kan bära runt gratisreklam för produkten.

Man måste vara om sig och kring sig för att få något på sig och i sig.
  • tigermamma

Har börjat titta lite på vad som kan bli aktuellt för oss. Ursäkta att jag smyger mig på med frågor här.
    Min dotter 14 år har stora problem med minne och tid mm men det känns svårt att introducera hjälpmedel till en motsträvig 14 åring. Tänkte både tid, minnes och ålaneringsverktyg finns väl som appar till en IPad? Någon som ansökt om det som hjälpmedel?
    Annars vad har ni att rekomendera?

• Trebarns far

Vår dotter har en iPad som hjälpmedel. Dick kunde inte han skriva ut den då den inte var ett förskrivningsbart hjälpmedel. Däremot behövs den mest i skolan vilket gjort att hon efter visst tjat faktiskt fick en därifrån. Denna får hon ju även ta med hem och kan således använda hemma också. Så ett tips kan vara om det är något de behöver som hjälpmedel i skolan (vilket tid och minne kan vara) så finns det faktiskt en skyldighet för skolan att hjälpa till med någon form av hjälpmedel.

• Blanceflor
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-06-25 20:15:35 följande:
    Man måste vara om sig och kring sig för att få något på sig och i sig.
    Jo, jag har förstått att det är så, tyvärr. Känner att orken inte finns, vill ju så gärna ha allt serverat på "silverfat".

Bad arbetsterapeften komma hem och kolla om hon kunde se nåt vi skulle behöva som vi själva inte visste fanns. Hon har ju erfarenheten från andra familjer och hjälpmedel, men vi kan ju inget om detta. Hon ville verkligen inte komma hem, vi måste själva komma på vad vi vill ha hjäp med.  
  • anne h
    Blanceflor skrev 2012-06-24 21:41:22 följande:
    Är ganska ny på det här med hjälpmedel så jag skulle behöva lite råd från er som vet hur det funkar. Har fått ett hjälpmedel som inte fungerar för oss, när jag har klagat har jag bara fått höra att det är detta hjälpmedel som hjälpmedelscentralen köper in, fast det finns andra sorter som skulle vara bättre för mitt barn. Ska vi finna oss i detta eller går det "överklaga" vem ska man i så fall vända sig till?
    vad är det som inte fungerar med det hjälpmedel ni fått?
    Vad finns det för alternativ på marknaden?
    vad kostar hjälpmedlet om ni skulle införskaffa det själva? 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • EN11
    Blanceflor skrev 2012-07-01 11:14:04 följande:
    Jo, jag har förstått att det är så, tyvärr. Känner att orken inte finns, vill ju så gärna ha allt serverat på "silverfat".

Bad arbetsterapeften komma hem och kolla om hon kunde se nåt vi skulle behöva som vi själva inte visste fanns. Hon har ju erfarenheten från andra familjer och hjälpmedel, men vi kan ju inget om detta. Hon ville verkligen inte komma hem, vi måste själva komma på vad vi vill ha hjäp med.  
    Att at inte kommer hem behöver inte vara konstigt, det finns ju en risk att bara erbjuda hjälpmedel det kan ge motsatt verkan och stjälpa. At ska ju heller inte skapa problem av något som ni kanske inte uppfattar som problem. Däremot kan hon/han erbjuda intervjubaserat test där man intervjuar föräldern ang vad barnet kan och inte kan anpassat efter ålder. Det kan ju hjälpa för att utifrån det sedan gå vidare med vad ni ev kan behöva.  
    Hjälpmedel, träning, förhållningssätt etc.
  • Blanceflor
    anne h skrev 2012-07-01 11:18:30 följande:
    vad är det som inte fungerar med det hjälpmedel ni fått?
    Vad finns det för alternativ på marknaden?
    vad kostar hjälpmedlet om ni skulle införskaffa det själva? 
    Vill inte gå in på exakt vad det är för hjälpmedel. Det finns i alla fall flera olika modeller men bara en som vi blivit erbjudna. Skulle tro att den kostar runt 40 000. Så att själv betala är inget alternativ.
  • Blanceflor
    EN11 skrev 2012-07-03 23:09:48 följande:
    Att at inte kommer hem behöver inte vara konstigt, det finns ju en risk att bara erbjuda hjälpmedel det kan ge motsatt verkan och stjälpa. At ska ju heller inte skapa problem av något som ni kanske inte uppfattar som problem. Däremot kan hon/han erbjuda intervjubaserat test där man intervjuar föräldern ang vad barnet kan och inte kan anpassat efter ålder. Det kan ju hjälpa för att utifrån det sedan gå vidare med vad ni ev kan behöva.  
    Hjälpmedel, träning, förhållningssätt etc.
  • Blanceflor
    Kan väl säga att vi har problem med väldigt mycket och alla hjälpmedel vi kan få är av godo och skulle hjälpa oss. Ja i bästa av världar arbetar en at så, det gör inte vår, måste tjata oss till allt, det är så j-l jobbigt. 
  • anne h
    Blanceflor skrev 2012-07-07 15:05:32 följande:
    Vill inte gå in på exakt vad det är för hjälpmedel. Det finns i alla fall flera olika modeller men bara en som vi blivit erbjudna. Skulle tro att den kostar runt 40 000. Så att själv betala är inget alternativ.
    ok.. vill du inte ens säga vad det är som inte fungerar med det hjälpmedel ni fått så kan nog ingen här hjälpa dig, då finns det nog bara att gilla läget..?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • t0va

Om du har lust kan du inboxa mig med vad det handlar om, jag har bråkat massor med landstinget själv när det gällt hjälpmedel åt mig men även åt andra.

Överklaga kan man inte göra men så det funkar om det nu inte finns fritt val, är att man får ett hjälpmedel förskrivet av den person som har behörighet, är oftast arbetsterapeut sen om det inte funkar så kan man "specialbeställa" andra varianter men det kostar mer och måste vara saker som är godkända att anävnda som hjälpmedel.

Tex. behövde min sambo epilepsilarm, han fick ett som inte gick att montera på våran säng, vi skulle då tvingas köpa ny säng. Så vi bad om att de skulle kolla på alternativ och det fanns ett som skulle funka och som skrevs ut i andra landsting, men hos oss var det inte förstahandsval.

Då krävdes det läkarintyg på att det första inte funkade och sen skulle de fundera men de bestämde sig för att inte skriva ut något annat och då kan man inte överklaga beslutet

Svar på tråden Hjälp med hjälpmedel