• Anonym

Missat 1 dag ppiller

Hej,
    Jag äter  cerazette och har gjort detta i 5år, utan avbrott, får ingen mens, inga flytningar eller något, jag är hemma hos pojkvänen just nu och trodde att jag hade glömt mina ppiller hemma, åkte på torsdagen och på lördagen hittade jag dem i min resväska(glömsk som man är), tog ett ppiller direkt, och ca 12 timmar efter hade jag oskyddat sex, var jag skyddad då? ska till apoteket imorgon och köpa graviditets test och dagen efter piller, för jag är bra på att vara orolig av mig, det känns konstigt i magen också, kan vara gaser eller att jag oroar mig som min pojkvän säger.. 
    /orolig tjej 

• Svar på tråden Missat 1 dag ppiller
  • Tealhawk

Det är osäkert att säga. Man brukar rekommendera att inte ha oskyddat sex på 3 dagar efter missat piller (dock vanliga p-piller, inte minipiller, men borde ju gälla ungefär samma). Dock vet jag ej om dagen efter piller kommer hjälpa om ni hade sex i fredags och imorgon är det måndag då dagen-efter-piller endast skjuter upp ägglossning, så har den redan skett kommer inte pillret göra ett smack; så graviditetstestet är nog inte en helt dum idé. Vänta tills datumet då du borde fått mens (om den inte dyker upp så klart.)
    Försök att inte oroa dig i onödan, då är risken bara större att du stressar bort mensen så den blir sen ändå.

• Anonym

Tror du missförstod mig där eller så förklarade jag dåligt. Jag får ingen mens så jag vet inte när jag ska ta testet. Och vi hade sex igår kväll(lördag) och tog pillret kl 11 på morgonen på lördagen. Alltså 12 timmar mellan jag tog pillret och sexet.

• Tealhawk

Aha, tröttheten slog till lite x) Om du inte riktigt vet när BIM-dagen är så vänta 2 till 3 veckor. 3 kanske är bättre i ditt fall så hinner hCG:t stiga (ifall det skulle vara nåt.). Minipiller är ju ett svagare typ av dagen-efter-piller så isf kanske du är säkrare än någon som går på östrogen-piller. Men för att vara på den säkra sidan så kan du ju köpa ett dagen-efter-piller + test ändå.

Om du nu skulle vara gravid är en bra sak att tänka på att minipiller kan orsaka missfall så ifall du har några tankar på att behålla så bör du lägga av med pillren så fort som möjligt (men använda annat skydd under tiden tills du kan testa såklart). Annars är det bara att fortsätta som vanligt och hoppas att det inte är något :)

• Anonym

Jag tar dagen efter piller och köper graviditets test imorgon så testar jag mig igen om 2-3 veckor om de står negativt imorgon. Har även hört att man kan tänka och oroa sig så mycket att känslan faktiskt kommer fram tex som nu med min mage..

• cloudberry79

Vänta minst två veckor med att testa, annars är det pengarna i sjön. Däremot ska du köpa dagen-efter-pillret så snart som möjligt och ta det direkt. Risken att du blivit gravid är liten, men hur som helst kan man inte känna graviditetssymtom så kort efter man haft samlag. Som sagt, vänta minst ett par veckor med att ta testet, det går inte att veta nu om du blivit gravid eller ej, inte ens om man tittar in i livmodern med ultraljud.

Sur, grinig och på smällen.
  • Anonym

Ja okej. Tänkte mest ta testet för att lägga min oro till sömns. Men kan man inte lita på testet antar jag att det är i onödan.

• Tealhawk
    Anonym skrev 2012-06-25 01:10:53 följande:
    Ja okej. Tänkte mest ta testet för att lägga min oro till sömns. Men kan man inte lita på testet antar jag att det är i onödan.
    Jo alltså du kan lita på testet, men först efter 2-3 veckor (pga att du inte vet när mensen borde komma) så hormonnivåerna hinner stiga så testen reagerar.
    Men som cloudberry79 skriver så kan man inte känna graviditetssymptom så här tidigt utan de flesta får symptom ungefär samtidigt som mensen borde kommit. Det man dock kan känna är lite smärta (som ungefär vid ägglossning eller lätt mensvärk) och ev kommer det lite blod när ägget fäster, fast vissa känner inget alls.
  • Anonym

Jag tog ett test i mångags som var negativt och ett akut p piller, kan jag lita på de eller ska jag ta ett till test?

• cloudberry79

Två-tre veckor efter oskyddat samlag ska man testa, det är givet att testet var negativt i måndags eftersom man inte hinner få några hcg-halter på ett par dagar.

Sur, grinig och på smällen.
  • Anonym

Okej men jag tog dagen efter piller, då borde de vara lugnt ?

• Anonym (inte 100% säkert)

Du ska ta test efter 2-3 veckor efter du haft samlag. Det är aldrig säkert att dagen efter piller fungerar alls. det är ca 98% säkert bara har själv blivit gravid trots dagen efter känner 2andra som hänt samma sak med. så vänta till minst 14dagar efter samlaget och sen testa dig

• Anonym

Har gått en vecka sedan samlaget nu, och jag kan inte sluta oroa mig.. Mår illa nu, vet inte om de är för att jag har ätit/druickit dåligt eller för att jag oroar mig, eftersom varken jag eller pojkvännen har jobb eller pengar för barn just nu så gör de mig ännu oroligare, och så tänker jag på abort, har hört att de gör ont, så blir jag orolig för de, så ja en himla massa oroande för min del är de.. Men allt jag kan göra är att vänta antar jag..

• Seven Costanza

ja du får vänta minst en vecka till innan du tar ett nytt test, för det var helt onödigt att ta ett test i måndags precis som flera skrev till dig. Testen är negativa på alla så tidigt i cykeln. Om du överväger att behålla barnet om du skulle vara gravid så sluta med p-piller och använda kondom tills du vet.

• Anonym (inte 100% säkert)

Jag har gjort abort och kände inte något efteråt eftersom man först får massa piller tror det var 5st som är mot smärta m.m. sen skrapar dom, för du lär inte ha gått längre än några veckor isåfall.  men kände inget har dock gjort en 2stegs abort och då får man krystvärkar och krystar ut fostret och det kan jag inte rekomendera till någon det var det värsta jag har varit med om faktist. men det känns inte så mycket mer än att du kanske blir ledsen över att föda ut ett dött foster. men så långt har nog inte du gått om du ens är gravid i huvud taget, försök att inte tänka på det annars komma din kropp tror att du är gravid

• Anonym (M)
    Anonym skrev 2012-06-27 20:14:52 följande:
    Okej men jag tog dagen efter piller, då borde de vara lugnt ?
    Nej, dagen-efter-piller är för att förhindra graviditet och inget abortpiller om du redan hunnit bli gravid när du tar det.
  • Tealhawk
    Anonym (inte 100% säkert) skrev 2012-06-30 21:15:58 följande:
    Jag har gjort abort och kände inte något efteråt eftersom man först får massa piller tror det var 5st som är mot smärta m.m. sen skrapar dom, för du lär inte ha gått längre än några veckor isåfall.  men kände inget har dock gjort en 2stegs abort och då får man krystvärkar och krystar ut fostret och det kan jag inte rekomendera till någon det var det värsta jag har varit med om faktist. men det känns inte så mycket mer än att du kanske blir ledsen över att föda ut ett dött foster. men så långt har nog inte du gått om du ens är gravid i huvud taget, försök att inte tänka på det annars komma din kropp tror att du är gravid
    Skräm henne inte nu. Om hon är gravid är det förmodligen bara i tidigt skede. Man måste gå hela första trimestern (12 veckor) innan det är tal om 2-stegsabort. I början är det bara ett framkallat missfall. Min kompis har gjort medicinsk abort och hon tyckte inte det gjorde så ont. Tror det var vecka 8.
    These are not the droids you're looking for
  • Engelflickan

Om du inte har mens brukar det stå på förpackningarna till graviditetstesten att man ska vänta 17 dagar efter det oskyddade samlaget innan man testar dig för att det ska vara ett säkert resultat. 

Om du tagit ett dagen efter piller och bara missat en dag med minipiller är nog risken/chansen att du är gravid rätt liten, försök leva livet som vanligt och inte oroa dig så mycket. Med oron kommer mycket inbillning, t.ex. blir de flesta gravida inte illamående förrän senare i graviditeten och inte så tidigt som du i sådana fall skulle vara nu.

Om du nu skulle vara gravid så får du reda på det om ca 1.5 vecka vilket skulle innebära att du vid ett snabbt beslut får göra en medicinsk abort där du tar piller som får kroppen att stöta ut embryot som vid ett missfall. Vid en sådan abort är det inte ens säkert att du behöver göra en skrapning och smärtan kan liknas vid vanlig mensvärk men med en kraftigare blödning.  

• Anonym
    Engelflickan skrev 2012-06-30 21:45:32 följande:
    Om du inte har mens brukar det stå på förpackningarna till graviditetstesten att man ska vänta 17 dagar efter det oskyddade samlaget innan man testar dig för att det ska vara ett säkert resultat. 

Om du tagit ett dagen efter piller och bara missat en dag med minipiller är nog risken/chansen att du är gravid rätt liten, försök leva livet som vanligt och inte oroa dig så mycket. Med oron kommer mycket inbillning, t.ex. blir de flesta gravida inte illamående förrän senare i graviditeten och inte så tidigt som du i sådana fall skulle vara nu.

Om du nu skulle vara gravid så får du reda på det om ca 1.5 vecka vilket skulle innebära att du vid ett snabbt beslut får göra en medicinsk abort där du tar piller som får kroppen att stöta ut embryot som vid ett missfall. Vid en sådan abort är det inte ens säkert att du behöver göra en skrapning och smärtan kan liknas vid vanlig mensvärk men med en kraftigare blödning.  
    Försöker att inte tänka på de, men svårt att låta bli, ibland känns de som jag inte tänker på de men så mår jag illa ändå.. antar att de är undermedvetet. 
    Och ja om jag skulle vara gravid så blir det abort, eftersom jag vill kunna ge mitt barn allt den förtjänar och jag är bara 20 utan jobb eller egen lägenhet så barn är inget val just nu. 
  • Frida Lundmark

Jag äter ppiller (Prionelle) och var hos mig pojkvän igår kväll och vi hade oskyddat samlag. Jag brukar ta min tablett vid 5 på kvällen men glömde den och vaknade mitt på natten (ca 11 timmar efter jag egentligen skulle tagit min tablett) och kom på det och tog den snabbt då. Ska jag använda kondom nu eller är jag skyddad?

Svar på tråden Missat 1 dag ppiller