• Chilli

3-åring som inte "gillar" maten, föräldrar slut på fantasi!! Tips på bra, enkla kokböcker önskas!!!!

Har en 3 åring som inte äter vare sig mycket eller varierat. När vi äter något nytt så säger han att han inte gillar det innan han ens smakat. I grönsaksväg så är det majs han gillar, ev nån vegetarisk soppa (på dagis) som går ner annars är det det gamla vanliga; spaghetti m köttfärssås, makaroner med korv/köttbullar, fiskpinnar med ris. Kyckling "gillar" han inte. Man blir bara så trött...Så därför skulle vi vilja ha lite råd eller bra tips på kokböcker som är lätta & som pojken kan vara med & laga!

• Svar på tråden 3-åring som inte "gillar" maten, föräldrar slut på fantasi!! Tips på bra, enkla kokböcker önskas!!!!
  • Regnig måndag

Jag tycker det bästa har varit att först acceptera att de är smått paranoida med nya smaker en viss ålder men framförallt har det hjälpt att de är med och lagar maten.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • YokohamaNr2

Ett recept som min son gillade i den åldern och han var också otroligt kräsen var vit fisk som man panerade med cornflakes (låter konstigt men blev jättegott) och apelsinjuice. In i ett foliepaket och ugnsbaka. Vi bor i England så detta recept kom från en 'barnmatsguru' här som heter Annabelle Karmel vet inte om hon finns i Sverige, men om du orkar med Engelska så finns hon här:

www.annabelkarmel.com/recipes

• SoffH

www.vardagsmaten.se

Här får man tips på veckomenyer med vardagsmat som är enkla och snabba att laga. Ny meny varje vecka men man kan även slumpa fram andra recept om det är något som inte passar.

Finns även som app till smartphones.

• Ayse

Jag tror inte man behöver bekymra sig så mycket över vad barnen äter i den åldern, det är trots några rätter som ditt barn tycker om. Jag brukar själv laga mat till mina barn som jag vet att de tycker om med några dagars mellanrum och ger dem chansen att prova något annat de andra dagarna.

Jag brukar även ha barnen med när jag lagar maten, vilket är uppskattat att se, smaka och lukta på de olika ingredienserna och sedan smaka maten som håller på att lagas. Oftast äter de maten som tillagas, om inte ser man redan på förhand att det inte riktigt är något som de tycker om och kan tillaga något annat i stället.

För trots allt vill man ju inte att de ska vara hungriga och gå och tjata om massa annat gott som inte mättar lika bra som mat. Jag har själv en tjej på 3,5 år som älskar frukt, och visst är det bra, men inte hela dagarna. Pojken som jag har som är 3,5 älskar att vara med och laga mat och äter det mesta, men självklart är favoriträtten makaroner och köttfärssås.

Genom att upprepade gånger prova olika maträtter lär barnet sig de olika smakerna.

• mittenavapril

En kul matgrej är att sticka in okokta spagetti i kokkorv som är ca 5 cm långa, stick igenom 5-7 12-13 cm långa okokta spagetti och koka dessa sedan. Det blir lite kul resultat Ingen kulinbarisk upplevelse, men kul mat.

Svar på tråden 3-åring som inte "gillar" maten, föräldrar slut på fantasi!! Tips på bra, enkla kokböcker önskas!!!!