Kan man ge kåvepenin till en sjuk hund?
Min hund är sjuk, det handlar troligen om bakterier (tonsillit) och jag undrar därför om man kan ge kåvepenin till henne? Djursjukan sade att de inte längre ger antibiotika till hundar med tonsillit.
Min hund är sjuk, det handlar troligen om bakterier (tonsillit) och jag undrar därför om man kan ge kåvepenin till henne? Djursjukan sade att de inte längre ger antibiotika till hundar med tonsillit.
Troligen tonsillit? Du VET alltså inte?
Om nu veterinären har sagt att hundar med tonsillit INTE får antibiotika varför ska du då själv sitta och experimentera?
Ta hunden till en vetrinär och låt dom behandla vad det nu är hunden lider av. Jag själv skulle aldrig ge min hund medicin som är till människor!
Du ska absolut INTE ge din hund kåvepenin. För det första vet du inte med säkerhet att det verkligen är tonsillit. För det andra finns det många olika typer av antibiotika som verkar mot olika spektrum av bakterier. Det är inte säkert att just kåvepenin är det rätta antibiotikumet att behandla tonsillit med. Det du åstadkommer du är stor risk för resistensbildning hos baktererna vilket leder till att antibiotika i framtiden kommer vara verkningslös, något som faktiskt redan är ett stort problem inom vissa bakteriestammar. Tänk att tex lunginflammation i framtiden kanske kommer vara något vi inte kan behandla... Snälla behandla inte hunden med antibiotika!
o k, jag ska inte ge pencillin.