• Sjöstjärnan

Skulle ni klippa tovor själva eller låta en veterinär...

Har en långhårig katt som har fått stora tovor ovanför bakbenen vid rumpan. Den största är stor som en tennisboll. Försökte ta tag i det här igår kväll, jag och min sambo. Jag skulle hålla in katten och han skulle försöka klippa.

Men jag kände ganska snart att jag varken kan eller vill ta det ansvaret. Tyckte fruktansvärt synd om katten att bli fasthållen så så fort hon visade motstånd så släppte jag. Visst jag är blödig, men jag tror vem som helst kan hålla med om att det inte är roligt för katten (utom möjligen min sambo då för han blev skitsur på mig för att jag släppte henne)

Jag vill istället ta henne till en veterinär. De vet vad de gör. Jag är så rädd att man skulle råka klippa i skinnet, det är inte lätt att reda ut sååå stora tovor med en panikslagen katt. Veterinären kan ju dessutom ge lugnande till katten om det behövs.

Nu har jag ringt och bokat en tid och nu är sambon butter för att jag, genom att inte vilja göra det här själv, har slösat upp 800 kr som det kommer att kosta.

Han får mig alltid att känna mig så knäpp och som att jag alltid gör fel saker. Men ärligt, skulle inte ni också hellre ta in katten till en veterinär. Skillnad om det är små tovor, då kan man reda ut dem själva, men så där stora.

Jag är också fullt medveten om att jag varit slarvig och oansvarig som inte skött pälsen på vår katt, men det ska det bli ändring på nu. Hon är så rar och mysig den katten.

(Ja, vad vill jag med tråden egentligen..Hm,ville nog mest avreagera mig för jag blir så irriterad på min envisa sambo.)

• Svar på tråden Skulle ni klippa tovor själva eller låta en veterinär...
  • Mirris

Jag har alltid klippt själv. Har iofs en tokmesig katt... men det är aldrig nåra problem. 

Man klipper lite i taget, och så försöker jag dra isär tovan lite allteftersom. Jag har aldrig klippt av hela tovan på en gång!

Men kompisen som har en katt som är helt GALEN, hon åker alltid till veterinären så kör dom med sin apparat så är han klar på några min.

• Sjöstjärnan

Men har tovorna varit så stora då, som en tennisboll? Hm, jag är kanske för blödig. Men jag klarar inte av när katten tittar på mig med mästerkattenögon.  Vår katt är i vanliga fall jättelugn och social. Till en början ligger hon kvar, men jag antar att det är när det börjar göra ont som hon gör motstånd...

• nobilis

Det är skitsvårt att klippa katter själv. Vi försökte med både sax och rakmaskin men gav upp.
    Nu lämnar vi in henne för rakning - hela katten sådär en ggr/år hos en djuraffär som även klipper/trimmar. För detta betalar vi ca 250 kr.

Någon måste vara med och hållla katten under tiden, men eftersom killen vet vad han pysslar med så funkar det kanon. Ibland måste man bita ihop och utsätta sina djur för obehagliga saker som leder till det bättre för dom.

Finns bra sätt att hålla på som jag fått lära mig.      

• lövet2

Nej, jag har alltid tagit hand om tovorna själv. Vi har bara haft utekatter, så tovorna har kunnat bli rejält stora i bland. Jag har helt enkelt borstat när katten kommit in, och så har jag använt en trubbig nagelsax (en sådan man har till spädbarn) och klippt lite i taget. Det har liksom varit ett pågående projekt hela tiden. Så fort man fått bort en tova, så har det funnits två nya!

• Frökenolson

Vi klipper våran själv och hon har jättestora tovor,  ännu större än en tennisboll ibland. Vi tar lite pö om pö, nu är hon nästa helt kal på ena sidan, men tovorna är ju borta och det växer snart tillbaka...
    Men jag kan hålla med om att det är läskigt ibland, jag har även provat med rakblad och det går bättre än sax ibland. Vi håller aldrig på längre än att hon vill själv, då kan det ju vara lite riskabelt..
    Upp till var och en tycker jag, men 800 spänn hade jag inte betalat för att klippa katten! 

• Sjöstjärnan

Vi ska lämna in katten imorgon på morgonen och sedan får vi hämta henne på eftermiddagen, så vi kommer inte behöva vara med och hålla katten..

Vi har klippt bort tovor många gånger tidigare, men de har varit mycket mindre. De här tovorna hon har nu har liksom nått en ny dimension...

• Paksenarrion

Tovor vid rumpan på vår äldsta katt hade varit = veterinär (risk för massivt blodvite)

Tovor i rumpan på yngsta katten hade varit = klippa själv (men så får vi bada honom, klippa klor, typ göra allt med honom, han protesterar aldrig - han tex gillar att bada)

Känner man inte att man hanterar det och det är stora tovor inpå skinnet så tycker jag att det bäst att gå till veterinär (även om 800 låter väldigt dyrt).

• Regnig måndag

En korkad fråga kanske men ni satsar inte på daglig pälsvård?

Jag skulle i alla fall ta henne till veterinären. Men det kanske bara är jag som blivit blödig efter att min ena katt utvecklat fobi...

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Frida i det fria

Jag klipper också själva. Man får hålla så man känner att inte skinnet är i vägen. Ibland luggas det nog i tovan för han blir arg. Men vad fort tovorna kan komma ibland! Ena dagen ingenting sen bara på några dagar så bildas det väldigt mycket. Är väl när det är blött ute kanske.

• ELLEoClara

Klipper lite i taget vid stora tovor ( som sitter nära huden ), oftast släpper de lite själva om man klipper av "toppen" på tovan + lite av håret runt tovan ( så den inte blir större ).

Har även köpte en rakapparat / hår trimmer snabbt och effektivt.

1 gång var vi tvungna att raka henne hos vetrinären, då fick de söva henne!

Har en rädd katt som blir hysterisk vid framtagninga av sax / fast hållning / ljudet av rakapparaten.

Men med lite lite i taget brukar det fungera. Brukar bosta henne samtidigt som jag har saxen i smyg och klipper lite där jag kommer åt utan att hålla fast i onödan. Blir det tovor kvar nära huden som inte lossna av sig själv trots ett par " behandlingar" under kanske 1 - 2 veckors tid. Håller vi fast och rakar det sista.

• Fanny b

I sådana här fall ser jag inget fel i att låta vetrinären klippa bort tovorna, även om det kostar mycket.  När man ska hantera sitt djur på detta och liknande sätt är det viktigt att man själv känner sig säker. I ts fall så tror jag också att denna lösning är den bästa för katten. För som ts skrev, om den blir orolig hos vetrinären kan den få lugnande.

• Ely

vi klipper våran hunds tovor, okej skillnad på katt och hund, men han HATAR det så det är en liten match

• Ely

bättre o klippa innan dom går in i huden o gör ont

• Sara05

Trots att vi borstade vår perser dagligen så fick han tovor som till slut inte gick att borsta ur. De satt främst i "armhålorna" och där vågade vi inte börja klippa. I samband med att han skulle in och putsa tänderna och ändå sövas så bad vi att de skulle klippa honom. Nu är han rakad och jättefin. Hela kalaset kostade nästan 2000 kronor men det får kosta helt enkelt. Tycker du gör helt rätt som för din katt till veterinären, där ger de lugnande och allt går snabbt och smidigt.

• Sunshine808

Jag klipper alltid själv lägger han under benet eller lägger en handduk över han och sen under benet. Lättast om man är en till som kan hålla fast han. Han ogillar att bli klippt vid rumpan men det går lättast att ta det i omgångar. Han är en perser/bondkatt så hans hår blir nästan automatiskt tovigt.

• Jag

Vi rakar katten själva med en rakapparat och det funkar kanon, visste han tycker inte att det är så kul att bli fast hållen men man verkligen ser på han hur nöjd han blir efteråt då tovorna är borta, samt så ger vi lite kattgodis efter varje rakning. 

Sen hade jag en katt engång som hade sina tovor så de verkligen satt fast i huden, skulle testa att klippa men då börja tovan att luggas och han skrek, då var det bara att ta han till vetrinären där han blev sövd och rakad. 

• Lydia H

Klippet bort tovorna på båda katterna själva. Den ena katten får man göra precis vad som helst med och han ligger gärna på rygg i famnen, så om en kliar han i 'armhålorna' så kan den andra klippa bort tovor vart som helst.

Andra katten sätter/lägger man på rygg i knäet och matar med nått gott så kan man göra precis vad som helst med han. Kan klippa tovor hur stora de än er på båda.
    De är två norskisar med lång fin päls.

Ibland funkar det väldigt bra om de ligger och slumrar nånstans att en kliar katten och den andra klipper klor, borstar eller klipper bort tovor.

Svar på tråden Skulle ni klippa tovor själva eller låta en veterinär...