Vad gör ditt barn på kortis?
Vi står inför beslut om kortis för vår 10-årige son med ADHD och Atypisk Autism.
Jag pratade med LSS-handläggaren i dag ang. ett annat ärende (ledsagare) men ämnet kortis kom fort upp, inte från vårt önskemål utan det var LSS-handläggaren som snabbt styrde in på det.
Jag har hela tiden vetat om att möjligheten finns och det är ganska vanligt med kortis men vi har inte känt behovet, har hela tiden tänkt att det kommer nog senare...
Jag vet att de flesta med kortis-arrangemanget är nöjda med det, barnen har kul och föräldrarna blir avlastade. Tror nog att det skulle bli bra för sonen om vi väljer att ta det, men vi är inte där riktigt än... Kanske.
Vår kommuns info på nätet om kortis var bara några rader med helt intetsägande tex, inga bilder eller något om verksamheten alls.
Vad jag skulle vilja veta lite allmänt hur aktiviteterna för en 10-åring med NPF kan se ut, vad brukar man hitta på?
Hur lång tid tog det för att barnet började gilla arrangemanget?
Hur ofta är era barn där? (OM vi kommer välja kortis så kommer det förmodligen bara vara aktuellt med helger för sonen pga resväg/skola/ork från hans sida)
Är ni som förälder nöjda med avlastningen? Som det är nu för oss föräldrar till sonen så är han ingen "belastning", tack vare struktur och rutiner så funkar vardagen ganska bra, han lägger sig i tid och äter bra och uppför sig hyfsat men han behöver aktiveras, sitter gärna vid datorn, behöver lite lugn och ro från härjande småsyskon och behöver stödet att utvecklas till en självständig människa. Det är svårt att både vara stöttning och stöd när han behöver bli självständig från sina föräldrar. Det är väl det som jag tror att kortis skulle kunna vara hjälp med för oss.
(Det här skriver jag inte till er föräldrar som är i liknande sits och vet hur det är med NPF utan alla de anonyma som läser och tänker att "har man fan satt barn till världen så bla, bla, bla..."
-LSS är en pluslag och det ger den med funktionsnedsättningar rätt till hjälp från samhället, gillar du inte det så får du ändra på lagen, inlägg här på FL om föräldrar som inte tar sitt ansvar ger inget mer än att du själv kommer framstå som oempatisk och grälsjuk.
Om det skulle behövas någon ytterligare förklaring så fungerar det ofta så med de med NPF att blir det inte enligt planerna eller att bara någon missad liten detalj, inställt möte eller framflyttad aktivitet så kan det förstöra en hel dag, kanske även påverka hela inställningen till aktiviteten. Som flerbarnsförälder kan man inte klyva sig och tillfredsställa allas behov, som förälder till NPF-barn så blir uppgiften ännu svårare och det är där vi står nu, ska vi lägga över lite av ansvaret på samhället eller bara göra ett halvbra jobb själva, vad är rättvist för alla inblandade barn. Jag erkänner att jag inte orkar allt, väljer du då att sparka på mig så får du väl göra det då.)
Tacksam för alla svar!