• Anonym

    Nybörjare med linser, frågor om skavningskänsla och skötsel!

    Jag har precis skaffat månadslinser och har dom i för första gången nu idag. :) Ett problem jag upplever dock, är att det känns som att linsen skaver mot nedre ögonlocket. Det är som att kanten på linsen kommer åt där? 

    Det känns också som att linsen har smuts under sig, eller som att linsen har luft under sig iaf, för ibland får jag blinka flera gånger/blinka hårt för att den här skavningskänslan  ska försvinna.

    Är detta normalt i början? :) Hade precis samma känsla när jag testade linserna hos optikern förra veckan, och hon tyckte att det såg fint ut då. 

    Jag har även några frågor om skötseln. Gör jag rätt?
    * När jag ska använda linserna på morgonen så tar jag upp dom ur etuiet, kupar handen, häller lite linsvätska i handen och gnuggar linsen däri i 30 sekunder. Sen droppar jag linsvätska över linsen så att de blir helt rena, sen sätter jag in dom.
    * Nu när linserna inte ska ligga i etuiet så häller  jag ut vätskan som varit i däri, häller i ny linsvätska som jag "rör om" lite genom att skaka på etuiet. Sen häller jag ut vätskan och lägger etuiet upp och ner på en liten servett.
    * När jag tar ut linserna lägger jag dom i linsetuiet och häller på linsvätska. 

  • Svar på tråden Nybörjare med linser, frågor om skavningskänsla och skötsel!
  • Anonym

    Det kan skava och vara lite ovant i början när man bär linser. Om det inte slutat inom någon vecka kan du få be att prova en annan sort.

    Jag tvättar mina på kvällen när jag tar ur dem. På morgonen sköljer jag av dem med lite linsvätska och sätter i dem. 

  • Anonym

    Om det skaver - ta ut linsen och kolla så att det inte är nåt skräp på. Gnugga dig i ögat och blinka lite, skölj av linsen med linsvätska och sätt i den igen.
    Oftast är det skräp som gör att den skaver.

  • katalysator

    Jag hade också skav-känslor de första veckorna men det gick över. Nu känner jag bara av det när jag är väldigt trött/nyvaken, så att ögonen är torrare än vanligt. Då brukar jag bara droppa lite vatten i ögonen så går det över snabbt. Hade tidigare endagsliner, men nu kör jag dygnet runt-linser som jag bara tar ut och tvättar en gång i veckan och det funkar jättebra utan att det blir någon smuts eller annat som skaver. Glad

  • Sisisisi

    Om de skaver kan det hända att de är vända åt fel håll, har du kollat det? Händer lätt när man tvättar dem... Annars kan det vara nåt skräp, då brukar jag skölja av linsen och skölja ur ögat med linsvätska.

    Jag gnuggar linserna på kvällen när jag tar ur dem, på morgonen sätter jag in dem i ögonen direkt. 

    Jag har använt flera olika sorters månadslinser och ingen av dem har skavt när den är rättvänd och inget skräp under. 

  • Saheell

    Kolla så du satt in dom åt rätt håll och att det inte ligger någon liten dammgrej på dom. Men annars tycker jag det låter som helt normala saker i början. Det är ovant och ögat har inte vant sig vid att ha något på sig. 
    I början hade jag jättejobbigt med att det hela tiden kändes som jag hade något damm eller hår i ögat. Dock blir det bättre och idag känner jag dom knappt alls.
    Men det ska ju inte skava eller kännas så obehagligt att du känner stort obehag eller smärta. Då är det fel.

    En lins snurrar på sig lite, det ska de göra. Ibland kan det bli lite suddigt men en snabb blinkning ska göra så linsen åker tillbaka till sitt rätta läge.

    Är det så att dina besvär håller i sig länge och är allt för jobbiga samt att ögat blir rött, då ska du nog byta linser, det finns massor med olika material och mjuk/hårdheter så det är bara att prova tills du hittar dina.

     

  • Anonym (Linsbärare)

    Hej!

    Jag har haft linser i många år men aldrig hört något om rengöring innan användandet på morgnarna.
    Jag tar av mig linserna på kvällen och droppar då på lite linsvätska och gnuggar med ett finger. Detta gör jag på båda sidor av linsen. Jag lägger dem sedan i etuiet i ny linsvätska. På morgonen dagen efter sätter jag i dem i ögonen igen.

    Om det skaver när jag har satt i dom tar jag ut den lins som skaver och sköljer den i linsvätska (doppar den i burken). Detta brukar hjälpa. Det är viktigt också att linsen inte är vänd ut och in, alltså så at fel sida kommer mot ögat för då skaver det.

    I början fick jag ha mina linser kortare tid varje dag och sedan trappa upp till hela dagarna..
    Det finns ögondroppar att köpa hos optikern som man kan använda vid behov. Jag har haft tillfälliga problem ett fåtal gånger då dessa ögondroppar har varit till stor nytta.

    Om dina problem kvarstår efter någon vecka tycker jag att du ska prata med din optiker. Det finns olika linser att prova med och så kan man ha haft oturen att man har fått en dålig lins. Detta händer mig ungefär en gång om året och då får jag byta till en ny lins.

    På morgnarna brukar jag ta en droppe kontaktlinsvätska i vardera öga om jag är lite nyvaken och därav lite torr i ögonen.

    Lycka till!

    Mikael.

  • Piggley Wink

    Det finns även olika välvning och storlek på linserna, min ena gled ner och blev som du säger. Prova några dagar och be om nya om de fortfarande inte funkar då

  • Anonym

    Lite skaver det ju oftast med linser. Det är inte lika bekvämt som utan. Men man vänjer sig.

  • Anonym

    Åh, tack för alla svar! Glad

    Jag tog ut linserna och sköljde dem lite med några droppar linsvätska, och nu känns det bättre. Så det var kanske nåt litet skräp på dom. Utomhus känns dom jättebra! Däremot får jag jättesuddig känsla när jag varit ute och sen kommer in igen! Är det normalt också?

    Förstår att det tar ett tag att vänja sig. Men vilken lycka det är att se bra! Glad

    Hehe, jag tror att jag använder liiiiite för mycket linsvätska när jag tvättar dom. Halva flaskan blev nog förbrukad idag, haha! Skrattande  När optikern talade om ögoninfektioner så tog jag det på blodigt allvar, men jag ska nog börja tvätta dem på kvällen, byta linsvätska och sen bara droppa några droppar linsvätska över dom på morgonen innan jag sätter i dom.

  • Anonym

    Du kanske lider av torra ögon? Det gör jag och då får jag ofta skav. Jag har köpt ögondroppar hos optikern som jag droppar i, och då försvinner skavet.

    I övrigt så håller jag med om att det vanligaste är att linsen är ut-och-in, eller att det är smuts på. Det räcker med ett fingeravtryck för att det ska kännas (tycker jag).

    Men om du fortsätter få skav, så ska du vända dig till optikern för att få nya linser utprovade. För de du har kanske inte passar dig då.

Svar på tråden Nybörjare med linser, frågor om skavningskänsla och skötsel!