Anonym skrev 2012-06-25 16:20:12 följande:
Jag har precis skaffat månadslinser och har dom i för första gången nu idag. :) Ett problem jag upplever dock, är att det känns som att linsen skaver mot nedre ögonlocket. Det är som att kanten på linsen kommer åt där?
Det känns också som att linsen har smuts under sig, eller som att linsen har luft under sig iaf, för ibland får jag blinka flera gånger/blinka hårt för att den här skavningskänslan ska försvinna.
Är detta normalt i början? :) Hade precis samma känsla när jag testade linserna hos optikern förra veckan, och hon tyckte att det såg fint ut då.
Jag har även några frågor om skötseln. Gör jag rätt?
* När jag ska använda linserna på morgonen så tar jag upp dom ur etuiet, kupar handen, häller lite linsvätska i handen och gnuggar linsen däri i 30 sekunder. Sen droppar jag linsvätska över linsen så att de blir helt rena, sen sätter jag in dom.
* Nu när linserna inte ska ligga i etuiet så häller jag ut vätskan som varit i däri, häller i ny linsvätska som jag "rör om" lite genom att skaka på etuiet. Sen häller jag ut vätskan och lägger etuiet upp och ner på en liten servett.
* När jag tar ut linserna lägger jag dom i linsetuiet och häller på linsvätska.
Jag är idag 23 år, jag har haft linser sedan jag var 14 år. Så det är många år nu ;)
Har månadslinser jag med under alla dessa år och jag är inte sådär petig med att rengöra och hålla på med handen... Jag byter linsvätska en gång om dagen, lägger i mina linser och gnuggar lite i själva behållaren varje gång jag ska ta upp dem och sätta in dem i ögonen. Häller aldrig i handen utan tycker bara det tar extra tid och hjälper ändå inget.
Men sedan vill jag säga att det är normalt att känna skavande kanter till och från även när du använt linser i flera år :) Då kan det vara värt att ta ut linsen och gnugga med linsvätska för det kan vara något litet dammkorn som hamnat där utan att du såg det.
Men glöm inte att varje gång du öppnar ett nytt paket linser måste du ta upp linsen i solljus eller under en lampa och titta på kanterna på linsen så att linsen är hel runt hela kanten! 3 gånger under alla år jag haft linser har jag fått en lins i ett nytt paket som haft en söndrig kant. Då har jag bara kontaktat de jag köpt linsen av och de har bett att jag lagt linsen i paketet igen, tejpa ihop och skicka tillbaka till dem. Samtidigt har de skickat en ny lins till mig för felet låg ju hos dem. Så gör detta varje gång du öppnar ett nytt paket så slipper du problem :) Och beställ nya linser innan du öppnat sista paketet, det är jättejobbigt om du öppnat sista paketet och sedan råkar tappa dem!