• Anonym

Nybörjare med linser, frågor om skavningskänsla och skötsel!

Jag har precis skaffat månadslinser och har dom i för första gången nu idag. :) Ett problem jag upplever dock, är att det känns som att linsen skaver mot nedre ögonlocket. Det är som att kanten på linsen kommer åt där? 

Det känns också som att linsen har smuts under sig, eller som att linsen har luft under sig iaf, för ibland får jag blinka flera gånger/blinka hårt för att den här skavningskänslan  ska försvinna.

Är detta normalt i början? :) Hade precis samma känsla när jag testade linserna hos optikern förra veckan, och hon tyckte att det såg fint ut då. 

Jag har även några frågor om skötseln. Gör jag rätt?
    * När jag ska använda linserna på morgonen så tar jag upp dom ur etuiet, kupar handen, häller lite linsvätska i handen och gnuggar linsen däri i 30 sekunder. Sen droppar jag linsvätska över linsen så att de blir helt rena, sen sätter jag in dom.
    * Nu när linserna inte ska ligga i etuiet så häller  jag ut vätskan som varit i däri, häller i ny linsvätska som jag "rör om" lite genom att skaka på etuiet. Sen häller jag ut vätskan och lägger etuiet upp och ner på en liten servett.
    * När jag tar ut linserna lägger jag dom i linsetuiet och häller på linsvätska. 

• Svar på tråden Nybörjare med linser, frågor om skavningskänsla och skötsel!
  • Saheell
    Anonym skrev 2012-06-25 18:11:30 följande:
    Åh, tack för alla svar! Glad

Jag tog ut linserna och sköljde dem lite med några droppar linsvätska, och nu känns det bättre. Så det var kanske nåt litet skräp på dom. Utomhus känns dom jättebra! Däremot får jag jättesuddig känsla när jag varit ute och sen kommer in igen! Är det normalt också?
    Så hade jag också i början. Bra ute, mindre bra inne och när man skulle gå in så tog det ett tag innan man ställt om synen. Men nu funkar det också klockrent. Märker inte av det alls längre. Allt är en vanesak för ögat.
  • Anonym (Optikern)

Som några skrivit ovan: gnugga och rengör när du tar ut linserna. Skölj dem bara innan du sätter i dem (om du vill). Skölj etuiet i hett vatten å låt lufttorka. Ska du ha med etuiet (sova borta eller så), så skölj ur och fyll på med linsvätska innan du stoppar det i väskan. På kvällen gnuggar du linserna som vanligt och byter till ny vätska i etuiet. Om det fortsätter skava i nederkant så kan det bero på att linserna "rider för högt" dvs sitter så högt att kanten snuddar vid ögonlockskanten, eller gränsen mellan iris och ögonvita. Då behöver du en annan storlek på linsen. Lycka till!

• Anonym

Jag har nog väldigt torra ögon, för nu när jag inte haft linserna i på fyra timmar så svider det i ögonen, särskilt det ena. det nästan bränns... Rynkar på näsan 

Har som Anonym (linsbärare) högre upp fått ett litet schema på hur ofta jag får använda linserna till en början. Idag var det 4 timmar, imorgon 6, i övermorgon 8, osv tills jag har dom i 12 timmar. Därefter ska jag ha dom i 12 timmar varje dag under en vecka och på den sjunde dagen besöka optikern för koll.

Men vågar man använda linserna ändå, trots att det svider efter att jag tagit ut dom? Alltså om det känns bättre imorgon? Kan det vara en "nybörjarkänsla" så att säga? 

Möh, jag som var så nöjd över att jag fått in och ut dom och tyckt dom känts bra!
    Känns så fånigt att oroa sig över detta, men en ögoninfektion tycks ju inte vara att leka med så jag vill vara på den säkra sidan hela tiden..

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-25 23:17:38 följande:
    Jag har nog väldigt torra ögon, för nu när jag inte haft linserna i på fyra timmar så svider det i ögonen, särskilt det ena. det nästan bränns... Rynkar på näsan 

Har som Anonym (linsbärare) högre upp fått ett litet schema på hur ofta jag får använda linserna till en början. Idag var det 4 timmar, imorgon 6, i övermorgon 8, osv tills jag har dom i 12 timmar. Därefter ska jag ha dom i 12 timmar varje dag under en vecka och på den sjunde dagen besöka optikern för koll.

Men vågar man använda linserna ändå, trots att det svider efter att jag tagit ut dom? Alltså om det känns bättre imorgon? Kan det vara en "nybörjarkänsla" så att säga? 

Möh, jag som var så nöjd över att jag fått in och ut dom och tyckt dom känts bra!
    Känns så fånigt att oroa sig över detta, men en ögoninfektion tycks ju inte vara att leka med så jag vill vara på den säkra sidan hela tiden..
    Jag har haft linser i massor av år och råkat ut för både det ena och andra och testat linser av alla de slag. I perioder har jag haft problem med att hitta rätt sorts linsmodell och vätskor, och ibland har jag inga problem alls.

Problem som det kan vara är att du har benägenhet att vara torr i ögonen eller så passar inte just den linssorten dig. Man kan även vara allergisk mot materialet i linsen eller mot linsvätskan. Annat som gör att jag kan känna skav är att jag sovit dåligt och därför bara tillfälligt är torr i ögonen. Gör det väldigt ont och känns jobbigt ska du så klart inte använda linserna, utan prata med optikern. Enligt mig ska det inte kännas att man har linser på sig när det är helt bra.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-26 01:44:26 följande:
    Jag har haft linser i massor av år och råkat ut för både det ena och andra och testat linser av alla de slag. I perioder har jag haft problem med att hitta rätt sorts linsmodell och vätskor, och ibland har jag inga problem alls.

Problem som det kan vara är att du har benägenhet att vara torr i ögonen eller så passar inte just den linssorten dig. Man kan även vara allergisk mot materialet i linsen eller mot linsvätskan. Annat som gör att jag kan känna skav är att jag sovit dåligt och därför bara tillfälligt är torr i ögonen. Gör det väldigt ont och känns jobbigt ska du så klart inte använda linserna, utan prata med optikern. Enligt mig ska det inte kännas att man har linser på sig när det är helt bra.
    Vad jobbigt det låter :/ Vilken linssort och vätska har du nudå? Jag vet inte vilken lins jag har just nu, men de kommer från Specsavers i alla fall. Linsvätskan jag har ska vara bra tydligen. Bio true vill jag minnas att den heter. 

Och jag har benägenhet för torra ögon, det sa min optiker på undersökningen. (Fast det är ingenting som jag känt av själv innan hon sa det.) Mina hornhinnor var lite torra, så därför fick jag en lins som släpper in extra mycket syre. 

Jätteknepigt känns det med mina ögon. De känns fortfarande smått ömma efter att jag tog ut linserna... Hmm... Det känns som att nån konstant sitter och smygblåser på ögonen typ Obestämd
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-26 02:07:29 följande:
    Vad jobbigt det låter :/ Vilken linssort och vätska har du nudå? Jag vet inte vilken lins jag har just nu, men de kommer från Specsavers i alla fall. Linsvätskan jag har ska vara bra tydligen. Bio true vill jag minnas att den heter. 

Och jag har benägenhet för torra ögon, det sa min optiker på undersökningen. (Fast det är ingenting som jag känt av själv innan hon sa det.) Mina hornhinnor var lite torra, så därför fick jag en lins som släpper in extra mycket syre. 

Jätteknepigt känns det med mina ögon. De känns fortfarande smått ömma efter att jag tog ut linserna... Hmm... Det känns som att nån konstant sitter och smygblåser på ögonen typ Obestämd
    Jag har engångslinser för jag är allergisk mot vätskorna nu. Jag har också torra ögon, men det har jag fått pga att jag använt linser väldigt mkt säger de. Hade inga såna problem första 10 åren. Jag droppar med fuktdroppar för extra torra ögon varje dag och ibland gör det för ont att ha linserna. Det låter som det kan vara torrheten som är problemet. Det kan nog bli bättre av ett annat linsmärke,  att du använder fuktdroppar och även kan det ju vara en nybörjarkänsla som känns extra pga torrheten. Kanske kommer du inte att kunna ha linser varje dag alla timmar, utan får stå ut med glasögon ibland. Men ge inte upp, utan prata med optikern och försök testa olika alternativ. Linser kan kännas jätteolika.
  • Marie-anne

om du har 30dagars linser, ska du väl ej ta ut dem,jag har det och enda gången dom sakver är om jag är trött eller fått in ett katthår.

• Saheell
    Marie-anne skrev 2012-06-26 03:14:33 följande:
    om du har 30dagars linser, ska du väl ej ta ut dem,jag har det och enda gången dom sakver är om jag är trött eller fått in ett katthår.
    30 dagars linser ska man ta ut, det är bara dygnet-runt linser man ska sova med. 
  • Ravenna

Jag föredrar att gnuggtvätta dem på kvällen, så att man blir av med allt skräp innan man lägger dem i etuiet för natten. Jag tycker att de håller sig renare då, än om man lägger dem med skräp i etuiet och rengör dem först på morgonen. ^^

Det är en vanesak att bära linser, men de ska aldrig skava eller kännas torra. Om du upplever skav / torrhet så ska du gå till optikern och be honom kolla. Det finns många olika linser och jag fick prova säkert 4-5 sorter innan jag hittade en sort som funkade för mina ägon.

• Anonym (länge)
    Anonym skrev 2012-06-25 16:20:12 följande:
    Jag har precis skaffat månadslinser och har dom i för första gången nu idag. :) Ett problem jag upplever dock, är att det känns som att linsen skaver mot nedre ögonlocket. Det är som att kanten på linsen kommer åt där? 

Det känns också som att linsen har smuts under sig, eller som att linsen har luft under sig iaf, för ibland får jag blinka flera gånger/blinka hårt för att den här skavningskänslan  ska försvinna.

Är detta normalt i början? :) Hade precis samma känsla när jag testade linserna hos optikern förra veckan, och hon tyckte att det såg fint ut då. 

Jag har även några frågor om skötseln. Gör jag rätt?
    * När jag ska använda linserna på morgonen så tar jag upp dom ur etuiet, kupar handen, häller lite linsvätska i handen och gnuggar linsen däri i 30 sekunder. Sen droppar jag linsvätska över linsen så att de blir helt rena, sen sätter jag in dom.
    * Nu när linserna inte ska ligga i etuiet så häller  jag ut vätskan som varit i däri, häller i ny linsvätska som jag "rör om" lite genom att skaka på etuiet. Sen häller jag ut vätskan och lägger etuiet upp och ner på en liten servett.
    * När jag tar ut linserna lägger jag dom i linsetuiet och häller på linsvätska. 
    Jag är idag 23 år, jag har haft linser sedan jag var 14 år. Så det är många år nu ;)

Har månadslinser jag med under alla dessa år och jag är inte sådär petig med att rengöra och hålla på med handen... Jag byter linsvätska en gång om dagen, lägger i mina linser och gnuggar lite i själva behållaren varje gång jag ska ta upp dem och sätta in dem i ögonen. Häller aldrig i handen utan tycker bara det tar extra tid och hjälper ändå inget.

Men sedan vill jag säga att det är normalt att känna skavande kanter till och från även när du använt linser i flera år :) Då kan det vara värt att ta ut linsen och gnugga med linsvätska för det kan vara något litet dammkorn som hamnat där utan att du såg det.

Men glöm inte att varje gång du öppnar ett nytt paket linser måste du ta upp linsen i solljus eller under en lampa och titta på kanterna på linsen så att linsen är hel runt hela kanten! 3 gånger under alla år jag haft linser har jag fått en lins i ett nytt paket som haft en söndrig kant. Då har jag bara kontaktat de jag köpt linsen av och de har bett att jag lagt linsen i paketet igen, tejpa ihop och skicka tillbaka till dem. Samtidigt har de skickat en ny lins till mig för felet låg ju hos dem. Så gör detta varje gång du öppnar ett nytt paket så slipper du problem :) Och beställ nya linser innan du öppnat sista paketet, det är jättejobbigt om du öppnat sista paketet och sedan råkar tappa dem!
  • Anonym (länge)

Ett tips också är att om du ändå känner skavande känsla så sätter du ett finger rakt på linsen när du har det i ögat och snurrar på linsen ett varv eller ett halvt varv! Du kan då känna att det skaver lite när du gör det, men om du prövar kan skavkänslan släppa helt!

• Anonym

Ring din optiker och fråga vad du ska göra. Kanske ska du ha en annan sort.

Dessutom tycker jag att månadslinser är jättemeckigt att hålla på med. 
    Diskuterade ni endagslinser eller dygnetruntlinser ?

ps, jag har också linser och är tillsagd att om linserna skaver utan att det är skräp på dem,  eller gör ont, ta ut dem omedelbart och ring optikern.

• Mackan87

Jag har använt linser i många år och kan säga följande:

- Jag har blivit ganska slarvig både med rengöring och att byta linser varje månad. Har inga problem med detta men ska försöka bättra mig.

- Jag har en benägenhet att få torra ögon men detta blev verkligen ett stort problem när jag började äta minipillret Cerazette. De gjorde att ögonen - och även slemhinnorna i näsan - blev jättetorra och det var fruktansvärt jobbigt! Dessutom har vi väldigt torr luft på kontoret så jag kunde bara bära glasögon på jobbet. När jag slutade med Cerazetten så gick problemen över och jag kan nu ha linser även på jobbet, även fast jag fortfarande kan bli torr ibland.

- Jag har testat ögondropparna Blink som någon tidigare nämnde, men använder nu mest TearsAgain som det har gjorts reklam om på tv. Man sprayar ögonen istället för att droppa droppar i dem vilket är smidigare anser jag!

Lycka till med ditt linsbärande! Jag kommer faktiskt inte ihåg hur det kändes i början men jag är säker på att du snart kommer vänja dig :)           

• Marie-anne

saheell, min optiker sa att jag inte behöver ta ut linserna då jag har 30dagarslinser, bara om jag behöver göra rent dom om jag har skav eller fått in ett ögonhår, annars har jag dom dygnet runt

• Lisa112

En gammal tråd men ändå lika aktuellt ämne.
    Jag är en linsbärare och har använt dem i stort sätt dagligen i 30 år (!).
    På den tiden var dom första stenhårda att ha i ögat, riktigt hemska i materialet. Som hårdplast. Man kokade dem över natten i en liten elektrisk låda för rengöring!

Tack och lov har utvecklingen gått framåt och idag använder jag dygnet-runt-linser.

Enda nackdelen med detta är just att jag med åren fått torrare ögon och har svårt att hitta tårsubstitut som fungerar, det skaver nästan mer med dropparna, än utan.
    Letar svar på vad man bäst använder för märke/droppar för oss med väldigt torra ögon, som inte förstör linsernas kvalité eller känns som gegga i ögonen.
    Tipsa gärna!

Har hört att det krävs speciella tårvätskesubstitut för just dygnet-runt-linser pga materialet och att det måste vara det för att ämnet på linserna inte ska försvinna, men får olika svar av optiker.
    Vad använder ni med torra ögon för droppar?

Svar på tråden Nybörjare med linser, frågor om skavningskänsla och skötsel!