• Anonym (panik)

Har absolut INGA pengar, vad gör man?!

Jag tar allt från början, och snälla, inga påhopp! Jag vet att jag har gjort fel, och behöver inte höra det mer utan behöver veta vad jag ska göra nu.

Jag är 20 år och flyttade hemifrån förra året. Jag hade jobb då, så allt har flytit på. I april så sa jag upp mig från jobbet (var ett vikariat som sträckte sig till juni, så slutade två månader tidigare) då jag inte trivdes och verkligen mådde dåligt av att vara där. Jag ville plugga upp lite ämnen så det kändes bra att sluta. Dagen efter jag slutade skrev jag in mig på arbetsförmedlingen för att kunna få a-kassa och ett nytt jobb. Dom sa på AF att dom skulle anmäla mig till a-kassan och sen skulle det rulla på, jag skulle skicka in arbetsgivarintyg bara och så. Jag slutade som sagt i mitten av april, så skulle fortfarande få lön i april, och semesterersättningen skulle komma i maj. Så jag hade fortfarande inkomst, och det kändes bra eftersom jag visste att jag skulle få 43 (?) dagar karens innan a-kassan skulle komma igång.

Jag har fyllt i kassakorten, men det fattas ALLTID pappren till a-kassan! Får brev hela tiden om nya saker jag måste skicka in, så jag har inte fått pengar därifrån än. Senast nu förra veckan fick jag brev om att jag skulle skicka in en ny sak, så det är inte på gång än.

Jag har fått jobb, ett sommarjobb (ev. förlängning). Men schemat börjar inte förrän v. 27! Så i maj hade jag inskolning två dagar och några utbildningar, detta kommer komma på lönen nu, men kommer ju inte ge många hundra lappar. I juni har jag jobbat extra några pass, och jobbade midsommarhelgen så kommer nog få lön så jag klarar mig i juli.

Men va fan gör jag denna månad? Jag har räknat ut att jag har räkningar för 6500 kr som ska vara betalda i slutet av månaden. Och jag har inte en matbit i kylskåpet. Jag får fan panik, jag kan inte sova om nätterna! Mamma vill hjälpa mig, men hon är arbetslös så hon har inga pengar att hjälpa till med. Och mina syskon har inte heller råd. Har inga vänner heller att låna av. Vad gör jag? Kan jag ringa a-kassan och be dom skynda sig på? Vända mig till soc? Räkningarna måste ju betalas! Är helt gråtfärdig..  

• Svar på tråden Har absolut INGA pengar, vad gör man?!
  • Anonym (Helena)

1. Ringer dem du har räkningar till, förklarar läget och hoppas på att de ger dig anstånd i en månad eller två.

2. Kontaktar socialförvaltningen på orten där du bor, bokar in en tid med en socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd.

• Anonym (Helena)

Ett litet tips: Det kan vara svårt att be folk i sin närhet om pengar, men om du förklarar din situation så kanske de bjuder in dig på middag

Finns det en pantbank där du bor? Har du något av värde?

• Ms H

Ring till de företag du fått/kommer få räkningar av och förklara läget. Fråga om det är möjligt att skjuta upp hela eller delar av räkningen.

• Anonym (panik)
    Anonym (Helena) skrev 2012-06-25 18:12:14 följande:
    1. Ringer dem du har räkningar till, förklarar läget och hoppas på att de ger dig anstånd i en månad eller två.

2. Kontaktar socialförvaltningen på orten där du bor, bokar in en tid med en socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd.
    Jag har tänkt på det, men då blir det ju hemskt jobbigt nästa månad, då jag har dubbelt så mycket att betala?

• Anonym (Helena)
    Anonym (panik) skrev 2012-06-25 18:14:48 följande:
    Jag har tänkt på det, men då blir det ju hemskt jobbigt nästa månad, då jag har dubbelt så mycket att betala?

Ja? Räkningarna måste ju betalas, men någon räkning kanske du kan skjuta ännu längre på?
  • Nyfiken gul

Ja ring soc men även -  sälj något du äger för att få in någon hundring så du kan handla lite mat och lösa den värsta paniken.

Har du facebook så släng ut något där i nån av deras köp o säljgrupper , har du tur finns det nån redan ikväll som vill komma och köpa det du har!    

enkla saker att få iväg är diverse träningsredskap, vinylskivor, dvd-filmer, böcker, kläder, mobiler och datatillbehör, övrig elektronik och teknik.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • jessamy

Fast nästa månad kommer du ju få lite lön säger du plus att du borde få a-kassa för dom dagarna du är berättigad även om det tar tid innan dom kommer.

Jag håller med alla ovanstående. Kontakta alla som du fått räkningar ifrån. 

• Nyfiken gul

finns det nån räkning du faktiskt inte behöver ?

Alltså prenumeration, medlemskap - nånting ?  Sånt kan du säga upp och då behöver du inte betala den. 

Jag skulle försöka  få ner kostnaderna till ett minimum eftersom det kommer att dröja några månader innan du är på rätt köl igen.

Hyra, el och mat på bordet - typ... allt annat skulle jag avsluta eller försöka skjuta på.   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (panik)

Tack för råden! Vet dock inte vad som är viktigt i räkningsväg, så skriver dom här så får ni kolla över det:

- Hyra 3230 kr
    - Elräkning 250 kr
    - Parkeringsbot (påminelse, MÅSTE betalas) 400 kr
    - Telefonräkning (kan ringa och ta bort smspaket, surfpaket och sluta ringa så mkt så blir den mindre) 753 kr
    - A-kassa avgift 237 kr
    - Lindorff (inkasso, fick en bensinräkning på alldeles för mycket då jag fick åka upprepade resor till sjukhus på annan ort pga problem, kunde inte betala hela den räkningen så har delat upp den. Har kollat med sjukhuset och jag får INTE ersättning för resorna) 477 kr
    - Lån på bilen 900 kr (bilen är såld och har betalat av delar av det lånet)

Jag har inte varit ekonomisk, jag vet. Ung och dum var ordet här! 

• Anonym (Helena)
    Anonym (panik) skrev 2012-06-25 18:24:36 följande:
    Tack för råden! Vet dock inte vad som är viktigt i räkningsväg, så skriver dom här så får ni kolla över det:

- Hyra 3230 kr
    - Elräkning 250 kr
    - Parkeringsbot (påminelse, MÅSTE betalas) 400 kr
    - Telefonräkning (kan ringa och ta bort smspaket, surfpaket och sluta ringa så mkt så blir den mindre) 753 kr
    - A-kassa avgift 237 kr
    - Lindorff (inkasso, fick en bensinräkning på alldeles för mycket då jag fick åka upprepade resor till sjukhus på annan ort pga problem, kunde inte betala hela den räkningen så har delat upp den. Har kollat med sjukhuset och jag får INTE ersättning för resorna) 477 kr
    - Lån på bilen 900 kr (bilen är såld och har betalat av delar av det lånet)

Jag har inte varit ekonomisk, jag vet. Ung och dum var ordet här! 
    - Säg upp sms- och surfpaketet på telefonen.

- Kolla om du verkligen ska betala full a-kassa som arbetslös, man brukar få lite "rabatt" då.

- Ring Lindorff och fråga om du kan frysa räntan och betalningen i 1-2 månader.

- Ring hyresbolaget och be att få skjuta på hyran i 1-2 månader.
  • Anonym

Bra att du inser att du inte varit ekonomisk...men hur i h-vete kan man säga upp sig från ett jobb idagens samhälle??? man står ut 2månader även om dom pissar på en

• Anonym (löneförskott?)

skriv ner alla möjligheter du har och beta av dem en i taget, som du själv sägher, ring soc och akassan coh fråga om de kan hjälpa till/skynda på handläggningen. Som de ovan säger, ring bolagen du är skyldig pengar och fråga om det går att skjuta på betalningen (hela eller delar) en månad, ofta går det att resonera med de som sitter på kundreskontra, så länge du "håller ditt ord", dvs om du ber om en månads uppskov är det jätteviktigt att du reglerar den summa du lovat i tid, annars finns risken att du är körd om det någonsin händer igen/om du när du sent om sider reglerar summan du lovat inser att du måste skjuta även på "nästa månads" betalning.

Lindorff är ett inkassobolag, ett sådant går absolut att resonera med, min erfarenhet är att hyresbolagen brukar vara grinigast, men förklara att du har sommarjobb, erbjud dig att skicka intyg, inkl vilken lön du får, utbetalningsdatum etc etc på det (det kan dom utan problem skriva på ditt sommarjobb, säg bara vilken info du behöver) - erbjud dig innan de frågar för att visa dig hjälpsam och ärlig, är alltid svårare att neka en person som verkar sympatisk.

Förklara även läget för ditt jobb och fråga (väldigt snällt) om det är möjligt att få löneförskott (som de reglerar mot din första lön), det är inte alls ovanligt att folk som växlar jobb hamnar mittemellan, där de kan bli utan lön en månad eller två, antingen pga tillfällig arbetslöshet, eller pga byte av utbetalningssystem (vissa får lön samma månad, andra först månaden efter), och själv både blivit erbjuden förskott, på mitt första jobb, och betalat ut det till andra nu när jag sitter som ekonomiansvarig, inget att behöva skämmas det minsta för att fråga om.

Lycka till!

• Anonym (puck)
    Anonym skrev 2012-06-25 23:47:55 följande:

Bra att du inser att du inte varit ekonomisk...men hur i h-vete kan man säga upp sig från ett jobb idagens samhälle??? man står ut 2månader även om dom pissar på en

Har du själv jobbat på ett jobb där man verkligen inte trivs?! Vekar inte som det.
    Jag sa upp mig från mitt jobb, pga. att jag "bara fanns". Har aldrig mått så dåligt på ett jobb.
  • moutusi

vad gjorde du ? för jag är i sammasits och vet inte vad jag saka göra 

• Anonym (Samma båt)

Sitter i Samma båt just nu a-kassan hittar hela tiden på nya papper som ska skickas in än så länge har de bara gått 6 veckor men är tufft nog att vara utan pengar som ensamstående mamma med flera barn .

Svar på tråden Har absolut INGA pengar, vad gör man?!