Har absolut INGA pengar, vad gör man?!
Jag tar allt från början, och snälla, inga påhopp! Jag vet att jag har gjort fel, och behöver inte höra det mer utan behöver veta vad jag ska göra nu.
Jag är 20 år och flyttade hemifrån förra året. Jag hade jobb då, så allt har flytit på. I april så sa jag upp mig från jobbet (var ett vikariat som sträckte sig till juni, så slutade två månader tidigare) då jag inte trivdes och verkligen mådde dåligt av att vara där. Jag ville plugga upp lite ämnen så det kändes bra att sluta. Dagen efter jag slutade skrev jag in mig på arbetsförmedlingen för att kunna få a-kassa och ett nytt jobb. Dom sa på AF att dom skulle anmäla mig till a-kassan och sen skulle det rulla på, jag skulle skicka in arbetsgivarintyg bara och så. Jag slutade som sagt i mitten av april, så skulle fortfarande få lön i april, och semesterersättningen skulle komma i maj. Så jag hade fortfarande inkomst, och det kändes bra eftersom jag visste att jag skulle få 43 (?) dagar karens innan a-kassan skulle komma igång.
Jag har fyllt i kassakorten, men det fattas ALLTID pappren till a-kassan! Får brev hela tiden om nya saker jag måste skicka in, så jag har inte fått pengar därifrån än. Senast nu förra veckan fick jag brev om att jag skulle skicka in en ny sak, så det är inte på gång än.
Jag har fått jobb, ett sommarjobb (ev. förlängning). Men schemat börjar inte förrän v. 27! Så i maj hade jag inskolning två dagar och några utbildningar, detta kommer komma på lönen nu, men kommer ju inte ge många hundra lappar. I juni har jag jobbat extra några pass, och jobbade midsommarhelgen så kommer nog få lön så jag klarar mig i juli.
Men va fan gör jag denna månad? Jag har räknat ut att jag har räkningar för 6500 kr som ska vara betalda i slutet av månaden. Och jag har inte en matbit i kylskåpet. Jag får fan panik, jag kan inte sova om nätterna! Mamma vill hjälpa mig, men hon är arbetslös så hon har inga pengar att hjälpa till med. Och mina syskon har inte heller råd. Har inga vänner heller att låna av. Vad gör jag? Kan jag ringa a-kassan och be dom skynda sig på? Vända mig till soc? Räkningarna måste ju betalas! Är helt gråtfärdig..