Inlägg från: Anonym (löneförskott?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (löneförskott?)

Har absolut INGA pengar, vad gör man?!

skriv ner alla möjligheter du har och beta av dem en i taget, som du själv sägher, ring soc och akassan coh fråga om de kan hjälpa till/skynda på handläggningen. Som de ovan säger, ring bolagen du är skyldig pengar och fråga om det går att skjuta på betalningen (hela eller delar) en månad, ofta går det att resonera med de som sitter på kundreskontra, så länge du "håller ditt ord", dvs om du ber om en månads uppskov är det jätteviktigt att du reglerar den summa du lovat i tid, annars finns risken att du är körd om det någonsin händer igen/om du när du sent om sider reglerar summan du lovat inser att du måste skjuta även på "nästa månads" betalning.

Lindorff är ett inkassobolag, ett sådant går absolut att resonera med, min erfarenhet är att hyresbolagen brukar vara grinigast, men förklara att du har sommarjobb, erbjud dig att skicka intyg, inkl vilken lön du får, utbetalningsdatum etc etc på det (det kan dom utan problem skriva på ditt sommarjobb, säg bara vilken info du behöver) - erbjud dig innan de frågar för att visa dig hjälpsam och ärlig, är alltid svårare att neka en person som verkar sympatisk.

Förklara även läget för ditt jobb och fråga (väldigt snällt) om det är möjligt att få löneförskott (som de reglerar mot din första lön), det är inte alls ovanligt att folk som växlar jobb hamnar mittemellan, där de kan bli utan lön en månad eller två, antingen pga tillfällig arbetslöshet, eller pga byte av utbetalningssystem (vissa får lön samma månad, andra först månaden efter), och själv både blivit erbjuden förskott, på mitt första jobb, och betalat ut det till andra nu när jag sitter som ekonomiansvarig, inget att behöva skämmas det minsta för att fråga om.

Lycka till!

Svar på tråden Har absolut INGA pengar, vad gör man?!