mpermper skrev 2012-06-26 07:38:40 följande:
Att dina föräldrar inte har det bra tillsammans är deras ansvar. Inte ditt. De borde förmodligen ha gjort något åt situationen för längesedan. Du ska absolut inte ha dåligt samvete för dina föräldrar. Det är, som andra i tråden påtalar, hög tid för dig att stå på dina egna ben.
Jag kan ge dig en liten historia på vägen. Min gamla klass har efter en massa år börjat umgås i form av återträffar några ggr per år ( jag är i ålder så jag skulle kunna vara din mamma) och det är ett enormt spektra av livsöden i den dör klassen. Allt ifrån en professor på ett av Sveriges främsta sjukhus till en kille som arbetar som montör. Och bor hemma. Han flyttade hemifrån till Stockholm och hoppade på ett jobb där när han var 22. Efter en tid blev pappan sjuk och föräldrarna lyckades (omedvetet förstås) belägga killen med så dåligt samvete att han sade upp sig och flyttade hem för att hjälpa till med sin pappa. Han är yngsta barnet och han är fortfarande kvar därhemma över 20 år senare......
Att din pappa sitter och stirrar i väggen - varför säger han det till dig förresten? - är något han själv får ta itu med. Det är upp till honom att ha ett umgänge. Man kan och ska inte leva genom sina barn. De har sina egna liv att ta hand om. Sin framtid att forma efter sitt huvud.
Du ska inte ha dåligt samvete för dina föräldrar. Tänk vad mycket som väntar därute. Vilja möjligheter det finns. Om du bara vill! Du har ett liv att ta hand om. Ditt. Ta vara på det. Jag skulle ta ett snack med föräldrarna om jag var du och säga dem att ni givetvis ska umgås med varandra, men att du är vuxen nu och att det kommer att bli annorlunda. Du kan ju fortsätta att ha en god och nära relation med din pappa, men då ska det vara för att du vill det - inte för att du tycker synd om honom. Det gagnar varken fig eller honom. Han har alla möjligheter att skaffa eget umgänge istället för att sitta och stirra in i väggen. Det inser du säkert om du tänker efter. Låt honom inte ge dig dåligt samvete. Tänk vad mycket det finns att ångra om man inte gör det man känner för i sitt liv.....
Du har ett liv att leva! Gör det bästa av det!
Bra skrivet!