• Sussies

Hållbart med strykband?

Hej!

Jag är inte särskilt snitsig med nål o tråd o äger därför ingen symaskin. Har upptäckt strykband och tycker det är hur fiffigt som helst. Det funkar ju iaf till enklare saker som typ lägga upp gardiner osv, som det inte är något direkt slitage på.

Min fråga är om ni tror att det funkar att "sy" påslakan med till en spjälsäng? Det blir ju ett annat slitage, och kommer att tvättas mer regelbundet än tex gardiner. Det står att strykbandet håller för tvätt i 60 grader. Min tanke är att ta gamla fina lakan och "sy" påslakan till ett bebstäcke. Tror ni att det håller?

• Svar på tråden Hållbart med strykband?
  • BuoBä

Det blir nog väldigt svårt att stryka ihop 2 lager så att inga traskanter syns, plus att risken är stor att allt lossnar efter några tvättar. Bjud hem dig på syjunta till någon som har en maskin. Det tar inte många minuter att sy ihop med raksöm, så kan ni fika resten av tiden som en äkta syjunta.

• karet

Kan nästan med all säkerhet säga att det kommer gå åt helvete!
    Sorry men så är det nog, det brukar inte hålla många tvättar.

• Saira

Har försökt lägga upp byxor med strykband, men det sket sig i första tvätten. Vanliga bomullsbyxor alltså, inte jeans. Gardiner hänger ju bara där och man tvättar dem inte så ofta som byxor (eller lakan).

• Sussies

Okej, det verkar som jag får lägga ner min idé. Typiskt. Men tack för era svar.

Svar på tråden Hållbart med strykband?