• Anonym (Mamma24)

Han visade snoppen på dagis

Min dotter är snart 5 år. I dag när hon kom hem från dagis berättade hon att en pojke på dagis (5 år) visat snoppen för henne. Han hade klämt och känt på sin snopp och sagt att hon också skulle göra det, vilket hon inte ville. Han hade också bett henne visa hennes snippa, men det hade hon också sagt att hon inte ville.

Hon kände antagligen att detta inte kändes bra, eftersom hon berättade det för oss här hemma. Den här pojken hade också sagt att han ville "slicka en annan flicka i rumpan", och min dotter berättade det som om det var äckligt för där kommer ju kiss och bajs.

Personalen verkar ovetandes. Det förvånar mig - har de inte koll på vad ungarna gör eller? Vad skulle ni gjort? Är detta normalt beteende som hör till åldern bara, eller ska jag ta upp det med personalen eller pojkens föräldrar?

Pojken har utöver detta ett ganska udda beteende då han är våldsam och använder ord och svordomar som inget barn i den åldern borde veta om.  Det är också en liten parantes som gör mig extra uppmärksam på incidenten idag. Vad tycker ni jag ska göra?

• Svar på tråden Han visade snoppen på dagis
  • finskaflikkan

Men fy så obehagligt.
    Självklart e barn nyfikna och så men att vilja slicka en liten tjej i rumpan? What???

Jag skulle nog ta ett snack med den du litar mest på, på fsk så får denna ta det vidare helt enkelt!    

• Anonym (mår nog inte bra)

Prata med personalen och be dem hålla ett öga på pojken. 
    När jag var 9 år och skulle hämta saker ifrån min avhängningsplats i hallen i skolan följde en kille i klassen efter. Den pojken hade liknande tendenser som killen du pratar om, han drog ner sina byxor och jagade mig naken, han ville nudda mig med sin snopp. Jag fick låsa in mig på toaletten och skrika på hjälp. Den här killen tog även upp använda kondomer han hittade på skolgården och blåste upp dem som ballonger. Han mådde inte så bra kan jag meddela.  

• Anonym

Jag skulle nämna det för personalen. Ja, säga att min flicka berättat att det hänt och bett dem hålla ett öga eftersom hon inte var bekväm med situationen. Utöver det så skulle jag säga till dottern att om och när hon inte vill något så är det väldigt bra gjort att förmedla det precis som hon gjort nu, men jag skulle också säga att en del är väldigt nyfikna och kanske känner sig mer bekväma med den sorts aktiviteter än vad hon gör och att inget av det är någon katastrof. 

Att vara nyfiken och be någon dra ner byxorna eller dra upp kjolen i den åldern är tämligen normalt och vanligt förekommande, skulle jag säga. Det viktiga är att också lära sig att respektera att någon inte vill. Vissa behöver hjälp med en delen, både för dem som inte vill och de som gärna vill.  

Att pojken sagt att han vill slicka någon i rumpan kan betyda allt från att han hört det från äldre barn, eller att han sett eller hört något han inte borde hemma. Omöjligt för dig att avgöra vad som är vad.  

• pluvdo
    Anonym (mår nog inte bra) skrev 2012-06-25 22:27:40 följande:
    När jag var 9 år och skulle hämta saker ifrån min avhängningsplats i hallen i skolan följde en kille i klassen efter. Den pojken hade liknande tendenser som killen du pratar om, han drog ner sina byxor och jagade mig naken, han ville nudda mig med sin snopp. Jag fick låsa in mig på toaletten och skrika på hjälp. Den här killen tog även upp använda kondomer han hittade på skolgården och blåste upp dem som ballonger. Han mådde inte så bra kan jag meddela.  
    ... tog upp kondomer och blåste upp dem som ballonger? Vilket pervo!
  • Anonym (Mamma24)
    Anonym skrev 2012-06-25 22:31:22 följande:
    Jag skulle nämna det för personalen. Ja, säga att min flicka berättat att det hänt och bett dem hålla ett öga eftersom hon inte var bekväm med situationen. Utöver det så skulle jag säga till dottern att om och när hon inte vill något så är det väldigt bra gjort att förmedla det precis som hon gjort nu, men jag skulle också säga att en del är väldigt nyfikna och kanske känner sig mer bekväma med den sorts aktiviteter än vad hon gör och att inget av det är någon katastrof. 

Att vara nyfiken och be någon dra ner byxorna eller dra upp kjolen i den åldern är tämligen normalt och vanligt förekommande, skulle jag säga. Det viktiga är att också lära sig att respektera att någon inte vill. Vissa behöver hjälp med en delen, både för dem som inte vill och de som gärna vill.  

Att pojken sagt att han vill slicka någon i rumpan kan betyda allt från att han hört det från äldre barn, eller att han sett eller hört något han inte borde hemma. Omöjligt för dig att avgöra vad som är vad.  
    Det låter vettigt. Det är som sagt ingen katastrof, men det känns samtidigt inte okej att personalen inte har en aning om att sånt här händer? Om han hade tvingat henne hade ingen märkt något?

Det är säkert normalt hos många barn, men med den historian som är kring just denna pojke känns det inte helt bra. Han kommer till dagis i en t-shirt med trycket av en pinuppa lutad över ett stort martiniglas på bröstet. Han är väldigt dominant och tar mycket plats. Han är också våldsam mot många av barnen på dagis, vilket andra föräldrar kommenterat till personalen. Personalens svar var då "Ja, vi kan trösta dig med att ditt barn inte är ensam om att bli utsatt".

Känns det fortfarande som "en normal grej som hör åldern till" för er?    
  • Anonym (Mamma24)
    Anonym (mår nog inte bra) skrev 2012-06-25 22:27:40 följande:
    Vad är det för skolgård där det ligger använda kondomer som ungarna kan leka med, var min fråga?!
  • Juronjaure

Förskollärare kan inte se allt hela tiden. Det finns väggar och dörrar på förskolor också... Desto viktigare är det därför att föräldrar upplyser om saker som hänt som  pedagogerna missat...

• Anonym (mår nog inte bra)
    Anonym (Mamma24) skrev 2012-06-25 22:40:12 följande:
    Det låter vettigt. Det är som sagt ingen katastrof, men det känns samtidigt inte okej att personalen inte har en aning om att sånt här händer? Om han hade tvingat henne hade ingen märkt något?

Det är säkert normalt hos många barn, men med den historian som är kring just denna pojke känns det inte helt bra. Han kommer till dagis i en t-shirt med trycket av en pinuppa lutad över ett stort martiniglas på bröstet. Han är väldigt dominant och tar mycket plats. Han är också våldsam mot många av barnen på dagis, vilket andra föräldrar kommenterat till personalen. Personalens svar var då "Ja, vi kan trösta dig med att ditt barn inte är ensam om att bli utsatt".

Känns det fortfarande som "en normal grej som hör åldern till" för er?    
    Vad är det för jävla tröst? De verkar ha gett upp. 
    pluvdo skrev 2012-06-25 22:33:10 följande:
    ... tog upp kondomer och blåste upp dem som ballonger? Vilket pervo!
     Ja, han var riktigt obehaglig, och då var han ett barn. Jag vill inte ens tänka på hur han är idag. 
  • Cisslan

Tyvärr har personalen ofta så mycket att göra att de inte kan se varje barn varje minut, tyvärr!

Att visa snoppen, snippan eller rumpan är inget ovanligt i Förskoleåldern, barnen är nyfikna. Däremot låter inte resten av pojkens beteende helt ok. Prata med personalen om händelsen! De är förmodligen väl medvetna om denna pojke och hans beteende i övrigt.

• Queenie70

Låter exakt som det ät på min grabbs dagis just. Han kommer hem och berättar alldeles för avancerade saker för en fyraårig. Jag har tagit upp det med dagis fast det verkar fortsätta. Att visa och titta på varandra i den Åldrn tycker jag är ok. Men när det börjar pratas om att slicka på rumpor och sugas. På snoppar i kuddrummet så är mer övervakande på sin plats. På vårt dagis verkar det vara en flicka som är drivande i dessa lekar som går över styr.

Svar på tråden Han visade snoppen på dagis