• KathyR

Butiken drog kostnad för maten gånger fyra, men inte fick jag någon mat med mig!

Hej! I morse var jag i närbutiken här vid mig (Coop Konsum) och handlade diverse varor. Detta slutade på 64 kr. Jag drog mitt kort när jag skulle betala men det fungerade inte. Tjejen i kassan sa att dem hade lite problem med Swedbank just nu och att hon skulle dra det därframme. Hon gjorde det. Två gånger. Dvs tre gånger totalt. Fungerade inte en enda gång. Jag fick snällt lägga tillbaka varorna och gå hem. Tänkte inte så mkt på det.

Nu ikväll tänkte jag lägga in lite räkningar och ser att det dragits 64 kr från mitt kort, TRE GÅNGER OM, från Coop Konsum!?

Uppenbarligen har det fungerat men dem ska inte sitta och ruva på 192 kr när jag inte fick en enda vara med mig hem.

Kankse en skitsumma för många men för mig är det viktigt att jag får tillbaka dessa. Någon som vet hur jag ska gå till väga? Ska jag kontakta butiken eller banken?!

• Svar på tråden Butiken drog kostnad för maten gånger fyra, men inte fick jag någon mat med mig!
  • KathyR

Blev fel i rubriken, gånger tre menade jag!

• DR DREI

Butiken skulle jag gå till först, ta med dig bankutdrag. 

• principessan

Gå tillbaka till butiken med ett kontoutdrag och visa dem. Och säg att det inte är acceptabelt och att du vill ha tillbaka dina pengar. När du fått det undrar du vad de tycker är rimligt som ersättning om du inte fick det samtidigt för du är ingen bank där de kan låna pengar...

• Juronjaure

Gå dit och prata med butikspersonalen, det är ju de som fått pengarna. Är de rädda om sina kunder så blir det inga problem...

Sedan undrar jag vad fan Swedbank har för PROBLEM??? Man kan ju aldrig lita på att kunna betala trots att man har pengar. Funderar på att byta bank.

• KathyR

Tack för era svar! Jag ska gå upp dit im! Detta är liksom en butik man handlar i nästan dagligen och har gjort i nästan hela mitt liv, personalen har varit där i många år så man är ju lite smått bekanta med dem. Ska försöka vara lugn och sansad men känner bara en sån sjuklig jävla irritation! Tillägger att jag stannade i "arabbutiken" två gator bort 5 min senare för att handla en cola med mitt kort och det fungerade utmärkt. Var nog mer fel på Konsum. Mannen före mig väntade nog i 1,5 min på ett godkännande innan hans köp var genomfört..

• Bättan

Kolla ditt konto i morgon innan du går dit. Kan vara så att de har "reserverat" pengarna och kommer "släppa" tillbaka pengarna när de upptäcker att det blivit fel. Garanterat inte kassörskans fel utan butikens banksystemet som spelar ett spratt.
    Hoppas det löser sig.

• Imaan

Jag arbetar i butik och så här är det. Om man håller på med ett köp som avbryts och inte gå igenom så har pengarna ibland ändå dragits och befinner sig i "rymden". Butiken har då inte fått dina pengar. 

I normala fall så kommer pengarna tillbaka efter några dagar, men det bästa är att man ändå går till butiken så får de ringa BABS och se om de kan titta på det. 9 av 10 ggr så kommer de automatisk utan att BABS behöver kontakta banken.

Detta är alltså inte butiken som försöker roffa åt sig dina pengar, eller lura dig. Pengarna ligger helt enkelt som reserverade men kommer tillbaka.

Där jag arbetar händer det dagligen att kunder drar ur kortet innan köpet är klart, vid såna tillfällen så kan det hända att det blir draget en gång och reserverat en gång. 

• Imaan
    principessan skrev 2012-06-25 22:35:47 följande:
    Gå tillbaka till butiken med ett kontoutdrag och visa dem. Och säg att det inte är acceptabelt och att du vill ha tillbaka dina pengar. När du fått det undrar du vad de tycker är rimligt som ersättning om du inte fick det samtidigt för du är ingen bank där de kan låna pengar...
    Tycker det är lite löjligt. Det är knappast så att de försökt låna som du säger. 
    Tekniken fungerar inte alltid som den ska, det är faktiskt inte hela världen. 
  • Imaan
    Juronjaure skrev 2012-06-25 22:35:57 följande:
    Gå dit och prata med butikspersonalen, det är ju de som fått pengarna. Är de rädda om sina kunder så blir det inga problem...

Sedan undrar jag vad fan Swedbank har för PROBLEM??? Man kan ju aldrig lita på att kunna betala trots att man har pengar. Funderar på att byta bank.
    De har inte fått pengarna!!
  • Miss Idan

Avvakta 3 bankdagar har du inte fått kvitto så har köpet inte gått igenom

Utan pengarna är bara reserverade och släpps tbx om 3 bankdagar! Du kan kontakta butiken dom kan ringa sin kortservice som kan uppmana banken att släppa pengarna direkt!

• Selaine
    Imaan skrev 2012-06-26 14:43:02 följande:
    Jag arbetar i butik och så här är det. Om man håller på med ett köp som avbryts och inte gå igenom så har pengarna ibland ändå dragits och befinner sig i "rymden". Butiken har då inte fått dina pengar. 

I normala fall så kommer pengarna tillbaka efter några dagar, men det bästa är att man ändå går till butiken så får de ringa BABS och se om de kan titta på det. 9 av 10 ggr så kommer de automatisk utan att BABS behöver kontakta banken.

Detta är alltså inte butiken som försöker roffa åt sig dina pengar, eller lura dig. Pengarna ligger helt enkelt som reserverade men kommer tillbaka.

Där jag arbetar händer det dagligen att kunder drar ur kortet innan köpet är klart, vid såna tillfällen så kan det hända att det blir draget en gång och reserverat en gång. 
    Bra sagt och helt rätt.
  • Selaine
    principessan skrev 2012-06-25 22:35:47 följande:
    Håller med Imaan - ditt förslag är löjligt - snacka om att göra en höna av en fjäder.
  • Imaan

Tack SELAINE!

Jag känner bara att många verkligen har taggarna utåt.
     Det var ju knappast så att butiken ville att detta skulle hända.

• LaFontaine

Varför ska man gå in och börja med att kräva och vara arg? Hur god blir kommunikationen efter det tro?

Svar på tråden Butiken drog kostnad för maten gånger fyra, men inte fick jag någon mat med mig!