• Johanna5

Progesteron efter upprepade missfall- erfarenheter?!

Hejsan, Jag behöver hjälp. Har fått progesteron (vaginaltabletter morgon och kväll) samt trombylsprutor utskrivna för att 'hjälpa' graviditeten. Började med båda så fort jag fått plus. Nu har min läkare gått på semester. Hennes sekreterare har meddelat att jag ska avbryta progesteronbehandlingen i vecka 8 eller 9. Men nu har jag läst på nätet och det verkar som om denna behandling ska fasas ut och inte avbrytas abrupt?? Dessutom har mina missfall varit kring vecka 9-10, är det ute då jag bör ha denna behandling? Känns lite jobbigt att inte riktigt veta hur jag ska avsluta behandlingen. Det är ju ändå en graviditet vi pratar om. Efter allt vi gått igenom och pga att jag har dålig kvalitet på lina ägg, så vill vi ju inte påverka chanserna för attt vi inte har fått ordentlig information. Så snälla, om någon har erfarenheter och vet när och hur progesteronbehandlingen ska avbrytas, dela gärna med er!

• Svar på tråden Progesteron efter upprepade missfall- erfarenheter?!
  • Hjärtefröjd
    Johanna5 skrev 2012-06-25 23:00:11 följande:
    Hejsan, Jag behöver hjälp. Har fått progesteron (vaginaltabletter morgon och kväll) samt trombylsprutor utskrivna för att 'hjälpa' graviditeten. Började med båda så fort jag fått plus. Nu har min läkare gått på semester. Hennes sekreterare har meddelat att jag ska avbryta progesteronbehandlingen i vecka 8 eller 9. Men nu har jag läst på nätet och det verkar som om denna behandling ska fasas ut och inte avbrytas abrupt?? Dessutom har mina missfall varit kring vecka 9-10, är det ute då jag bör ha denna behandling? Känns lite jobbigt att inte riktigt veta hur jag ska avsluta behandlingen. Det är ju ändå en graviditet vi pratar om. Efter allt vi gått igenom och pga att jag har dålig kvalitet på lina ägg, så vill vi ju inte påverka chanserna för attt vi inte har fått ordentlig information. Så snälla, om någon har erfarenheter och vet när och hur progesteronbehandlingen ska avbrytas, dela gärna med er!
    Om du har progesteron så att det räcker längre än vecka 8-9 så skulle jag ha fortsatt till vecka 12-13. Det kan ju inte skada i alla fall.
  • Callan

Jag fick prog tom v12/13 och det trappades ner under 2 dagar tror jag det var.

Det du kanske bör veta är att Prog kan ge ökad risk för Hypospadi hos barnet (vilket kan vara svårt att hitta info om eftersom det inte finns någon bipacksedel till Prog).
    Min sn fick det och har opererats för det.
    Jag skulle troligen ta Prog igen om jag var i samma sits (upprepade mf) men jag hade gärna vetat om risken.

• Pimpinellan

Jag tar fr.o.m två dar efter äl och ska ta till v.12. Så långt har jag dock aldrig kommit,som längst v.10+6. Efter det har det ingen effekt och kan ge fosterskador om än opererbara.

Svar på tråden Progesteron efter upprepade missfall- erfarenheter?!