• hantalina

Lämpligt bröd till bebis?

Vilket bröd ger ni till era bebisar? Har en åttamånaders som reagerade ganska starkt när han fick smörgås första gången (skrek mycket och kissade sen inte på hela natten). Antingen blev det för mycket fibrer eller för mycket salt. Så nu undrar jag vilket bröd som är lämpligt för bebisar, någon som vet?

• Svar på tråden Lämpligt bröd till bebis?
  • Blöjor111111

Vanlig vit Pågen Rosta med lite smör och leverpastej.

• Blöjor111111

Glöm inte att ge vatten att dricka då bebisen får fastföda.

• gerd123

Det första i brödväg mina barn åt var smörgåsrån med lite smör på.

• Vinxen

Vitt rostbröd eller Njalla

• La Lola

För mycket salt?

Vi gav vanlig formfranska.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • hantalina
    La Lola skrev 2012-06-26 11:41:46 följande:
    För mycket salt?

Vi gav vanlig formfranska.
    Ja, man ska ju vara försiktig med salt till barn under ett år, eftersom de inte kan reglera saltbalansen (enligt livsmedelsverket). Eftersom både bröd och smör innehåller mycket salt tänkte jag att det kan ha varit det han reagerade på när han blev så skrikig och sedan inte kissade på hela natten (salt påverkar ju njurarna). Vatten drack han (och dricker fortfarande), plus amning, så han får nog i sig vätska så det räcker.
  • Aaglars

Bäst börja med vitt bröd och successivt övergå till lite grovare för att se hur mage reagerar.

• Saheell
    hantalina skrev 2012-06-26 12:20:08 följande:
    Ja, man ska ju vara försiktig med salt till barn under ett år, eftersom de inte kan reglera saltbalansen (enligt livsmedelsverket). Eftersom både bröd och smör innehåller mycket salt tänkte jag att det kan ha varit det han reagerade på när han blev så skrikig och sedan inte kissade på hela natten (salt påverkar ju njurarna). Vatten drack han (och dricker fortfarande), plus amning, så han får nog i sig vätska så det räcker.
    Man ska vara försiktig med EXTRA salt. Alltså du kan ge saltade livsmedel så som smör, bröd, majs m.m. Men du ska inte salta extra själv med ett saltkar över det du ger barnet. Saltet som redan finns i livsmedlet är så liten mängd och barnet äter inte speciellt mycket av livsmedlet ändå och då blir mängden salt minimal. 

Det finns inget saltförbud, bara rekommendationer om att inte salta extra.  
  • La Lola
    hantalina skrev 2012-06-26 12:20:08 följande:
    Jo, jag vet.
    Men det lilla som kan finnas i en skiva bröd med lite smör gör inget.

Som jämförelse; när Alma var bebis innehöll all burkmat tillsatt salt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • hantalina
    Saheell skrev 2012-06-26 12:22:27 följande:
    Man ska vara försiktig med EXTRA salt. Alltså du kan ge saltade livsmedel så som smör, bröd, majs m.m. Men du ska inte salta extra själv med ett saltkar över det du ger barnet. Saltet som redan finns i livsmedlet är så liten mängd och barnet äter inte speciellt mycket av livsmedlet ändå och då blir mängden salt minimal. 

Det finns inget saltförbud, bara rekommendationer om att inte salta extra.  
    Lägger in livsmedelsverkets rekommendation så det inte blir nått missförstånd här
    "Var däremot försiktig med salt till barn under ett år. Små barn kan nämligen inte reglera saltbalansen på rätt sätt. Det är också bra att inte vänja barn vid salt mat. När du ger av familjens mat, ta undan lite till barnet innan du saltar. Undvik salta snacks och ge inte salta charkprodukter, till exempel korv och kassler, så ofta". 
Svar på tråden Lämpligt bröd till bebis?