• häjhäj

Lchf recept utan ugn

Min man har hållt på med lchf ca 2 veckor nu och även jag tänkte ge det en chans. Jag tänkte att vi fortsätter ungefär sim vanligt med utan kolhydraterna. Nu ska vi ha semester några veckor och kommer vara i en stuga utan tillgång till ugn så jag tar gärna emot smarriga recept som går att tillaga på spis eller grill. Gärna grytor eller allt i ett rätter...

• Svar på tråden Lchf recept utan ugn
  • TobbePetra

Annars är det ju enkelt och bara göra en vanlig sallad med en god köttbit eller stekt fisk till.
    Gör en kall sås som tillbehör, till exempel tzatziki eller liknande. 

• häjhäj

tack! Det är enkelt men lite tråkigt i längden, därför tänkte jag mig en massa smarriga tips här så jag får en så bra start som möjligt! Men en god köttbit med grönsaker är aldrig fel!

• So Cal

Kokad broccoli eller blomkål.
    Och till det kanske kycklinggryta, korvstroganoff, köttfärssås eller nåt. Stek i smör och i med grädde i allihop haha. 

• EmmaJonsson
    På grillen:

Hemmagjorda hamburgare
    Grillat i massor :)
    Baconlindad fläskfilé med Philadelphiafyllning
    Fetaostfylld kycklingfilé 
    "ugnsbakade grönsaker" (lägg grönsakerna i en aluminiumform med lock, gärna i lite soya med pressad vitlök) och ställ formen på grillen

På spisen:

Fläskfilégryta
    Tacogratäng
    Korv & baconpytt med ägg
    Fisk
    Kassler
    Korvstroganoff
    Köttfärssås

Sen finns det ju massor med tillbehör, ger gärna ut recepten på dessa maträtter, dock inser jag att tiden springer ifrån mig :P 
    Du kan ju även googla på dessa rätter, allt finns ju på nätet, annars skriver jag mer än gärna senare ner på det du skulle vilja prova, om det är något av dessa rätter :) 
  • häjhäj

Tack för era svar! Låter gott, man tackar för inspirationen fisk, tacogratäng och fläskfilen tar jag gärna emot recept på!

• TobbePetra
    häjhäj skrev 2012-06-26 11:50:05 följande:
    tack! Det är enkelt men lite tråkigt i längden, därför tänkte jag mig en massa smarriga tips här så jag får en så bra start som möjligt! Men en god köttbit med grönsaker är aldrig fel!
    var inte som förlag och äta det varje dag :)
  • TobbePetra

lchf tacos, vi äter det som vanliga tackos fast använder salladsblad istället för mjukt bröd.

• häjhäj

Oh bra ide med tacosen, så hade jag tänkt med burgare, att äta det i salladsblad alltså, men jag har inte haft en tanke på tacos

• Micalela

Panera kyckling och fisk i tex fläsksvålar! Det låter sjukt äckligt, och svålarna stinker men det är SÅ GOTT!
    Testa även att göra ostbollar som snacks!

150 gr riven ost
    2 äggvitor som är hårt vispade
    paprika pulver

rör ihop allting och forma bollar
    och fritera/stek sen i olja!

• Max Gustaf

Gott att också lägga grönsaker som aubergine, zucchini, tomat, champinjoner, morot, lök, lite salt och vitlök i folie tillsammans med feta, ädelost och en klick smör.

Fisk i folie är också gott. Exempelvis sik fylld med smör, dill, ädelost, lite ansjovis eller sill och finhackad lök.

Gustaf Segerström
    http://www.fettdieten.se

Svar på tråden Lchf recept utan ugn