• Anonym (INA)

Preventivmedel - kollar din barnmorska ditt BMI?

Mitt BMI ligger precis runt 30, vilket innebär fetma pch även att man inte brukar få vanliga kombinerade p-piller utskrivet, bara att veta det gör så att mitt självförtroende hamnar i botten!
    Självklart vet jag att jag har några kilo övervikt men inte så att det är fetma!

Tänkte skaffa p-piller nu i veckan, & vet att barnmorskan brukar be en att väga & mäta sig, eller i alla fall be en säga sin längd & vikt så hon kan räkna ut ens BMI.
    Får sån ångest över detta, är så orolig över att bli nekad p-piller, då jag känner att det är det enda preventivmedlet jag vill ha.

FÅR DU VÄGA DIG HOS DIN BARNMORSKA?
    ELLER FRÅGAR HON ENDAST OM DIN LÄNGD & VIKT? (så att hon räknar ut ditt BMI i datorn)

• Svar på tråden Preventivmedel - kollar din barnmorska ditt BMI?
  • Anonym

Min BM ser att jag är smal/normalviktig så hon har aldrig frågat om BMI.

• Anonym

Ja, det har jag fått göra. Är själv BM och ser inget konstigt med det.
    Har man fetma och ändå vill ha p-piller kan man gå till gyn så får en läkare göra bedömningen. BM ska inte skriva ut till personer m fetma eller personer m högt blodtryck.

• MrsKnapa

Nej jag är smal så vet inte om hon kollat de men aldrig blivit frågad om bmi!
    Men om du är överviktig så är ju inte de nåt konstigt?!

• Anonym (fet)

T.ex. cerazette funkar hur bra som helst, även för överviktiga (om man inte har problem med hormonella preventivmedel). 

Jag har ett bmi på över 30, och cerazette funkade bra tills jag insåg att min kropp är lite överkänslig för hormoner. Så då skaffade jag barn istället

• Anonym (Maja)

Jag förstår inte, först skriver du att du har fetma, och sedan att du inte har fetma. Har du ett BMI på 30 innebär p- piller en ökad rsk för dig, vill du att bm ska bortse från det? Välj minipiller eller hormonspiral istället.

• Anonym (INA)
    Anonym (Maja) skrev 2012-06-26 14:04:38 följande:
    Jag förstår inte, först skriver du att du har fetma, och sedan att du inte har fetma. Har du ett BMI på 30 innebär p- piller en ökad rsk för dig, vill du att bm ska bortse från det? Välj minipiller eller hormonspiral istället.
    Ja, jag skrev att jag har ett BMI på 30 som innebär fetma, men jag själv anser inte att jag är så stor så att det är FETMA. Men jag vet inte.
    Anonym (fet) skrev 2012-06-26 13:58:10 följande:
    T.ex. cerazette funkar hur bra som helst, även för överviktiga (om man inte har problem med hormonella preventivmedel). 

Jag har ett bmi på över 30, och cerazette funkade bra tills jag insåg att min kropp är lite överkänslig för hormoner. Så då skaffade jag barn istället
    Har funderat på minipiller men gillar inte att mensen antingen försvinner eller att man får oregelbundna blödningar, vill kunna ha koll på den :(
  • Anonym
    Anonym (INA) skrev 2012-06-26 14:11:36 följande:
    Ja, jag skrev att jag har ett BMI på 30 som innebär fetma, men jag själv anser inte att jag är så stor så att det är FETMA. Men jag vet inte.

Har funderat på minipiller men gillar inte att mensen antingen försvinner eller att man får oregelbundna blödningar, vill kunna ha koll på den :(
    Är det 30 så är det fetma, oavsett vad du tycker själv tyvärr. Cerazette brukar vara bra för många, det är ett minipiller men med högre säkerhet.
  • Anonym (INA)
    Anonym skrev 2012-06-26 14:13:36 följande:
    Är det 30 så är det fetma, oavsett vad du tycker själv tyvärr. Cerazette brukar vara bra för många, det är ett minipiller men med högre säkerhet.
    Ja, får se hur det blir!
    Men BMI måste ju vara det sämsta måttet någonsin.
    En människa som är kort men som har mycket muskler hamnar ju inom ramarna för övervikt?!
  • Anonym
    Anonym (INA) skrev 2012-06-26 14:20:59 följande:
    Ja, får se hur det blir!
    Men BMI måste ju vara det sämsta måttet någonsin.
    En människa som är kort men som har mycket muskler hamnar ju inom ramarna för övervikt?!
    Då ska man ha väldigt mkt muskler. Har du det? Jag tror nog att BMI fungerar hyfsat på de flesta, sedan kan övervikten vara olika fördelat på kroppen på olika människor. En med BMI på 30,5 kan se lite mindre ut än någon med 29,5. Men det spelar väl ingen roll. Har man BMI på 30 så är det dags att ta tag i sin vikt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-26 14:25:07 följande:
    Då ska man ha väldigt mkt muskler. Har du det? Jag tror nog att BMI fungerar hyfsat på de flesta, sedan kan övervikten vara olika fördelat på kroppen på olika människor. En med BMI på 30,5 kan se lite mindre ut än någon med 29,5. Men det spelar väl ingen roll. Har man BMI på 30 så är det dags att ta tag i sin vikt.
    Det blir jäkligt mkt muskler på en kvinnokropp.... Jag vägde 65, 167 lång (otränad 59) när jag tränade som mest, och det tog flera år att komma upp i den vikten. Hade fettprocent på 17. Har lätt att s ätta muskler, men överviktig skulle jag nog aldrig bli av träning.
    Har man BMI över normalvikt är det dags att göra ngt, kanske redan tänka till när man ligger i överkant på normalkurvan.
  • Anonym (INA)

Ja ni har säkert rätt, men tror ändå inte fullt ut på BMI som ett bra mått.

Dags för mig att gå ner åtminstone 7-8 kilo!

• Anonym

Jag är överviktigt och min BM har varken frågat vikt eller längd på mig. Nu har jag haft p-stav och vet inte om andra regler gäller med en sån, det är ju samma hormon som i mini p-piller.

• Anonym (INA)
    Anonym skrev 2012-06-26 14:46:57 följande:
    Jag är överviktigt och min BM har varken frågat vikt eller längd på mig. Nu har jag haft p-stav och vet inte om andra regler gäller med en sån, det är ju samma hormon som i mini p-piller.
    Om jag inte minns helt fel så tror jag p-stav tillhör de preventivmedel som man ska välja ifall man är överviktig :)
  • Lemio

Jag är smal, 52 kg, men dom har alltid frågat om vikt ändå och kikat bmi :)

• Anonym (INA)
    Lemio skrev 2012-06-26 14:51:03 följande:
    Jag är smal, 52 kg, men dom har alltid frågat om vikt ändå och kikat bmi :)
    Okej, bara frågat om längd & vikt? så du har inte behövt väga dig? :)
  • Anonym (Maja)

Men du ska väl inte ljuga om din vikt - frågorna är ju för din skull. Blodpropp är inte att leka med. 

• Lemio

Nej, aldrig vägt mej :) men sen syns det ju att min vikt inte är +30 kg.. Olika på olika bm säkert..

• Anonym
    Anonym (INA) skrev 2012-06-26 14:48:23 följande:
    Om jag inte minns helt fel så tror jag p-stav tillhör de preventivmedel som man ska välja ifall man är överviktig :)
    okej okej :) ja varje dag ska man lära sig nå nytt :)
Svar på tråden Preventivmedel - kollar din barnmorska ditt BMI?