• Anonym

en knöl i munnen väntar på remiss...orolig.

Har en knöl i munnen, stenhård precis ovanför hörntanden i tandköttet.
    var hos tandläkaren och tänkte att det kanske är en tand påväg ut, har fått en tand i gommen när jag var tonåring, är nu 29.

Dom tog bilder men såg inget, tog sedan kort med vanlig kamera och skickade till sjukhuset.
    flera läkare var inne och kollade, den första hade aldrig sett ngn sådant förr, hon var ganska ung, sedan kom en äldre in och hon sa direkt att dom skulle skicka remiss, min första tanke var då Tumör, frågade henne om de var det, då var bara hennes svar att det får inte vi svara på. Tack för den, då snurrar ju tankarna direkt.

Så min fråga nu är om någon annan haft knöl i munnen och vad de då var? 

• Svar på tråden en knöl i munnen väntar på remiss...orolig.
  • Anonym

Min bästa kompis fick så för 2 år sedan.... det var tyvärr en tumör.... hon är idag i himlen....

MEN det betyder INTE att det är en tumör för dig! och OM det skulle vara det så kan det vara en godartad... så försök ta det lungt!

KRAM

• Anonym (tandläkare)

Lugn, bara lugn!
    För det första så måste jag säga att jag tycker att det är rätt oprofessionellt att inte ge dig mer information än så.

En knöl i gommen är något som man alltid ska ta på allvar eftersom ja, det kan vara något allvarligt. Man ska alltid skicka dessa vidare om man inte med absolut säkerhet ser att det är något annat (som en tand ex).  Man ska dock komma ihåg att munhålecancer är otroligt ovanligt! 
    Något som däremot är betydligt vanligare, och dessutom helt ofarligt, är något som kalas för torus maxillae/ torus palatinus. Det är helt enkelt bara benutväxter. Dessa kan vara runda eller vassa, stora eller små. Ligger oftast i mittlinjen i gommen, men behöver inte göra det.
    Nu sitter ju jag och  gissar här, men försöker bara mana till lite lugn.

Du kommer troligtvis bli kallad väldigt snart, och du ska definitivt gå till käkkirurgen när de kallar. De kan ge dig svar/ta prover/ ta biopsi.  

Lycka till, och försök att inte oroa dig! 
    Kram 

• Anonym
    Anonym (tandläkare) skrev 2012-06-26 14:14:55 följande:
    Lugn, bara lugn!
    För det första så måste jag säga att jag tycker att det är rätt oprofessionellt att inte ge dig mer information än så.

En knöl i gommen är något som man alltid ska ta på allvar eftersom ja, det kan vara något allvarligt. Man ska alltid skicka dessa vidare om man inte med absolut säkerhet ser att det är något annat (som en tand ex).  Man ska dock komma ihåg att munhålecancer är otroligt ovanligt! 
    Något som däremot är betydligt vanligare, och dessutom helt ofarligt, är något som kalas för torus maxillae/ torus palatinus. Det är helt enkelt bara benutväxter. Dessa kan vara runda eller vassa, stora eller små. Ligger oftast i mittlinjen i gommen, men behöver inte göra det.
    Nu sitter ju jag och  gissar här, men försöker bara mana till lite lugn.

Du kommer troligtvis bli kallad väldigt snart, och du ska definitivt gå till käkkirurgen när de kallar. De kan ge dig svar/ta prover/ ta biopsi.  

Lycka till, och försök att inte oroa dig! 
    Kram 
    den sitter tyvärr inte i gommen utan under överläppen i tandköttet inte alls långt från tanden. 
    ja självklart ska jag gå dit väntar bara på att få brev jag hoppas kommer mycket snart.
    Anonym skrev 2012-06-26 14:01:24 följande:

Min bästa kompis fick så för 2 år sedan.... det var tyvärr en tumör.... hon är idag i himlen....

MEN det betyder INTE att det är en tumör för dig! och OM det skulle vara det så kan det vara en godartad... så försök ta det lungt!

KRAM

beklagar sorgen=(

MEN gjorde mig ju Ännu nervösare. vet du hur länge hon haft den?
  • Anonym (tandläkare)
    Anonym skrev 2012-06-26 14:21:20 följande:
    den sitter tyvärr inte i gommen utan under överläppen i tandköttet inte alls långt från tanden. 
    ja självklart ska jag gå dit väntar bara på att få brev jag hoppas kommer mycket snart.

beklagar sorgen=(

MEN gjorde mig ju Ännu nervösare. vet du hur länge hon haft den?
    Sitter den inte i gommen så är det en bra sak! Torus kan sitta på utsidan också. bifogar en bild på ett extremt fall. Jag säger inte att det är detta, men jag tycker absolut inte att du ska stirra dig blind på att det kan vara något farligt. 

• Anonym
    Anonym (tandläkare) skrev 2012-06-26 14:33:02 följande:
    Sitter den inte i gommen så är det en bra sak! Torus kan sitta på utsidan också. bifogar en bild på ett extremt fall. Jag säger inte att det är detta, men jag tycker absolut inte att du ska stirra dig blind på att det kan vara något farligt. 

Tack detta lugnande mig något, jag har haft knölen i snart 4månader, inga problem med den alls, men tänkte kolla den då jag tänkte att en knöl måste alltid kollas.
  • aliquis

Vad hände?

Tycker alltid det är så tråkigt att folk börjar massa trådar och så får man aldrig veta hur det var.

Svar på tråden en knöl i munnen väntar på remiss...orolig.