Anonym (tandläkare) skrev 2012-06-26 14:14:55 följande:
Lugn, bara lugn!
För det första så måste jag säga att jag tycker att det är rätt oprofessionellt att inte ge dig mer information än så.
En knöl i gommen är något som man alltid ska ta på allvar eftersom ja, det kan vara något allvarligt. Man ska alltid skicka dessa vidare om man inte med absolut säkerhet ser att det är något annat (som en tand ex). Man ska dock komma ihåg att munhålecancer är otroligt ovanligt!
Något som däremot är betydligt vanligare, och dessutom helt ofarligt, är något som kalas för torus maxillae/ torus palatinus. Det är helt enkelt bara benutväxter. Dessa kan vara runda eller vassa, stora eller små. Ligger oftast i mittlinjen i gommen, men behöver inte göra det.
Nu sitter ju jag och gissar här, men försöker bara mana till lite lugn.
Du kommer troligtvis bli kallad väldigt snart, och du ska definitivt gå till käkkirurgen när de kallar. De kan ge dig svar/ta prover/ ta biopsi.
Lycka till, och försök att inte oroa dig!
Kram
den sitter tyvärr inte i gommen utan under överläppen i tandköttet inte alls långt från tanden.
ja självklart ska jag gå dit väntar bara på att få brev jag hoppas kommer mycket snart.
Anonym skrev 2012-06-26 14:01:24 följande:
Min bästa kompis fick så för 2 år sedan.... det var tyvärr en tumör.... hon är idag i himlen....
MEN det betyder INTE att det är en tumör för dig! och OM det skulle vara det så kan det vara en godartad... så försök ta det lungt!
KRAM
beklagar sorgen=(
MEN gjorde mig ju Ännu nervösare. vet du hur länge hon haft den?