• Anonym

Tog en vitamintablett för mycket och är gravid, farligt?

Kanske en dum fråga, men iallafall så är jag gravid i v13 (12+1) och tar vanligtvis ACOs Gravid vitaminer som ska tas 2 ggr om dagen.

Iförrgår tog jag en tablett på morgonen och köpte sen nya vitamintabletter (Medstops multivitamin för kvinnor) och senare på kvällen tog jag en tablett av de nya och insåg sedan att man bara skulle ta EN om dagen med dessa nya tabletterna. På burken stod det att överkonsumtion kan vara skadligt för hälsan. och då jag även är gravid blir man ju ännu mera nojig.

Så är detta farligt eller kan jag ha skadat mitt barn genom att ta en tablett för mycket?        

• Svar på tråden Tog en vitamintablett för mycket och är gravid, farligt?
  • katalysator

Nej, det är inte värre än att äta en apelsin för mycket. Du kissar ut alla vitaminer som blev över efter att kroppen tagit upp så mycket den kan.

• Anonym
    katalysator skrev 2012-06-26 14:17:36 följande:
    Nej, det är inte värre än att äta en apelsin för mycket. Du kissar ut alla vitaminer som blev över efter att kroppen tagit upp så mycket den kan.

Kissar ju dock inte ut fettlösliga vitaminer, men att ta en förmycket en gång är ingen fara. Överkonsumtion under längre tid kan leda till bekymmer enligt viss forskning. Tex folsyra under längre tider kan orskak cancer...
  • katalysator
    Anonym skrev 2012-06-26 14:37:29 följande:
    Kissar ju dock inte ut fettlösliga vitaminer, men att ta en förmycket en gång är ingen fara. Överkonsumtion under längre tid kan leda till bekymmer enligt viss forskning. Tex folsyra under längre tider kan orskak cancer...
    Ja, alltså, sätter man i sig en hel burk för mycket så är det inget man ska vifta bort, men en tablett märks knappast Glad
  • Anonym
    katalysator skrev 2012-06-26 14:40:35 följande:
    Ja, alltså, sätter man i sig en hel burk för mycket så är det inget man ska vifta bort, men en tablett märks knappast Glad
    Skönt o höra! Känns som jag är extremt nojjig nu när jag är gravid och går och funderar över allt om det är bra/dåligt etc.. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-26 17:04:34 följande:
    Skönt o höra! Känns som jag är extremt nojjig nu när jag är gravid och går och funderar över allt om det är bra/dåligt etc.. 
    Folk överlevde och födde friska barn även innan det fanns några vitamintabletter och kostråd, så du behöver inte fungera så mycket. "Ät inte mat som man lätt blir sjuk av" och "Ät inte fisk som innehåller kvicksilver" är väl kontentan av allt du behöver fundera på.
  • Anonym

Blir lite orolig när jag läser en sån här tråd, om du inte har koll på om 1 vitamintablett för mycket är farligt eller inte kan man ju fråga sig hur mycket annat du inte vet om det du stoppar i dig. Äter du till exempel vitaminer för att du inte får i dig tillräckligt med näring i din vanliga kost eller för att du tror att det är bra...?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-26 17:24:50 följande:
    Blir lite orolig när jag läser en sån här tråd, om du inte har koll på om 1 vitamintablett för mycket är farligt eller inte kan man ju fråga sig hur mycket annat du inte vet om det du stoppar i dig. Äter du till exempel vitaminer för att du inte får i dig tillräckligt med näring i din vanliga kost eller för att du tror att det är bra...?

Jag har svårt med mat ja, har lidit av grova ätstörningar i största delen av mitt liv och har inte så bra koll på just mat och absolut inte på vitaminer. Men går efter livsmedelsverkets rekomendationer. Anledningen till att jag går på kosttillskott beror bla på att jag behöver extra järn och folsyra, samt att jag behöver extra vitaminer helt enkelt.

Anledningen till att jag frågar om just vitamintabletter beror på att det stått mycket om just överkonsumtion av vitamintabletter i tidningar och över nätet. B la att man ska undvika för mycket A-vitaminer pga att det kan ge fosterskader på barnet, sen vet jag inte vad som räknas av överkonsumtion för att det ska bli "farligt".

Tycker för övrigt det var en väldigt onödig kommentar av dig att skriva, vad har du med det o göra vad jag stoppar i mig eller inte stoppar i mig? Jag ställde en fråga om vitamintabletter och förväntar mig då inte bli dömd över annat.. 
  • LexxieLee
    Anonym skrev 2012-06-26 17:24:50 följande:
    Öhh väldigt onödigt det där alltså..
  • Anonym
    LexxieLee skrev 2012-06-26 18:39:55 följande:
    Öhh väldigt onödigt det där alltså..

Kanske det, men jag blir ärligt orolig när man inte vet mer om vad som är bra och dåligt för kroppen... Men jag ska hålla det för mig själv i fortsättningen.
  • Pentra

Hej! ... En vitamintablett för mycket är knappast för mycket egentligen. Så, TS, det är absolut ingen fara. Visserligen är överdoseringar möjliga, men bara om man verkligen anstränger sig. Livsmedelsverkets rekommendationer är nämligen oftast väldigt mycket lägre än vad kroppen egentligen behöver. Ett exempel är den vattenlösliga C-vitaminen. Av den behöver man en daglig dos på minst 12-14 mg per kilo kroppsvikt. Dvs. en person på 65 kg begöver nästan 1 gram om dagen, och tränar man eller utför hårdare fysiskt arbete så behöver man ännu mer. C-vitaminen är den i stort sett bästa antioxidanten. Brist på C-vitamin medför bl.a. den mer tydligt fysiska efterverkningen att huden inte blir lika elastisk och att man då alltså mycket lättare får hudbristningar när man är gravid. Även D-vitaminen har livsmedelsverk och andra satt betydligt lägre än vad kroppen eg behöver. Den bakomliggande tanken är genuint samvetslös och ondskefull. Många cancerformer uppstår nämligen vid brist på D- och C-vitamin, och när människor då blir sjuka så gynnar det läkemedelsindustrin och de som har anknytning dit. Hemskt men sant! ... Har man svårt att få i sig mat under graviditeten så är det jätteviktigt att man iaf försöker att få i sig vitaminer och mineraler via tillskott. ... Önskar dig och den blivande familjen lycka till! ... Med vänlig hälsning, Pentra

• LaLola
    Pentra skrev 2015-07-26 21:46:33 följande:

Hej! ... En vitamintablett för mycket är knappast för mycket egentligen. Så, TS, det är absolut ingen fara. Visserligen är överdoseringar möjliga, men bara om man verkligen anstränger sig. Livsmedelsverkets rekommendationer är nämligen oftast väldigt mycket lägre än vad kroppen egentligen behöver. Ett exempel är den vattenlösliga C-vitaminen. Av den behöver man en daglig dos på minst 12-14 mg per kilo kroppsvikt. Dvs. en person på 65 kg begöver nästan 1 gram om dagen, och tränar man eller utför hårdare fysiskt arbete så behöver man ännu mer. C-vitaminen är den i stort sett bästa antioxidanten. Brist på C-vitamin medför bl.a. den mer tydligt fysiska efterverkningen att huden inte blir lika elastisk och att man då alltså mycket lättare får hudbristningar när man är gravid. Även D-vitaminen har livsmedelsverk och andra satt betydligt lägre än vad kroppen eg behöver. Den bakomliggande tanken är genuint samvetslös och ondskefull. Många cancerformer uppstår nämligen vid brist på D- och C-vitamin, och när människor då blir sjuka så gynnar det läkemedelsindustrin och de som har anknytning dit. Hemskt men sant! ... Har man svårt att få i sig mat under graviditeten så är det jätteviktigt att man iaf försöker att få i sig vitaminer och mineraler via tillskott. ... Önskar dig och den blivande familjen lycka till! ... Med vänlig hälsning, Pentra

Ts barn är nog flera år gammalt nu...tråden startades 2012.
  • AngelinaAr
    Pentra skrev 2015-07-26 21:46:33 följande:

Tusen tack du hehe :)
  • LaLola
    AngelinaAr skrev 2015-07-27 09:05:20 följande:

Lalola och jag väckte liv i den hahah

Jag? Näe jag påtalade ju hur gammal den var när du o en annan medlem hade väckt liv i den.
  • Pentra
    LaLola skrev 2015-07-27 08:15:57 följande:
    Ts barn är nog flera år gammalt nu...tråden startades 2012.

Och då är min information oviktig och värdelös för alla andra som råkar befinna sig i samma och/eller liknande situation i samband med graviditet, eller i livet överlag, menar du? o_O ... /Pentra
  • Anonym (nn)
    Pentra skrev 2015-07-27 18:20:57 följande:

Och då är min information oviktig och värdelös för alla andra som råkar befinna sig i samma och/eller liknande situation i samband med graviditet, eller i livet överlag, menar du? o_O ... /Pentra

Ja, påståendet att Livsmedelsverket skulle rekommendera för låga doser D- och C-vitamin för att öka risken för cancer hos folk och därmed gynna läkemedelsindustrin - det är både oviktig och värdelös information. Kan även lägga till orden felaktig och av paranoia färgad information.
Svar på tråden Tog en vitamintablett för mycket och är gravid, farligt?