• Emmsan90

Hunden bajsar och kissar inne helt plötsligt???

Vi vet inte riktigt vad som händer, vi tog för ett par månader sedan en hund på 4 år.
    Han hade det inte så bra i sitt förra hem och får nu uppmärksamhet, kärlek, träning...ja allt man kan tänka sig hos oss. Han har skött sig galant hittills, igår bajsade han inne för första gången och idag när jag kom hem var det både bajs och kiss. 

Vi båda arbetar, men han får gå ut ca 4 ggr om dagen, varav en till två långpromenader, alltså ut 8.00 och 12.30 med min kille och jag kommer hem runt två, tre. Så han är inte ensam mycket (ca: 3-4 timmar om dagen)

Någon som har tips? Vad kan det vara eftersom han faktiskt verkar trivas så himla bra hos oss  :(

• Svar på tråden Hunden bajsar och kissar inne helt plötsligt???
  • Flattis

Hur mår han när han är ensam? Har ni provat att filma? Var det när han var ensam han bajsade igår med?

Om hunden inte uppskattar att vara ensam är 3-4 timmar vansinnigt länge, och om hunden blir stressad så sätter magen igång. Om jag vore ni skulle jag lämna honom en kortare stund och filma under tiden, så att ni får se vad han gör.

• Emmsan90

Han kan yla lite grann säger en granne men hon hör att han slutar efter 10 min och går och lägger sig. Han är alltså inte hemma 3-4 timmar mellan promenader/sällskap, utan under HELA dagen sammanlagt. Det kanske högst blir 2 timmar som han är själv åt gången och det ska en hund klara av?

• dezibel
    Emmsan90 skrev 2012-06-26 14:39:47 följande:
    Han kan yla lite grann säger en granne men hon hör att han slutar efter 10 min och går och lägger sig. Han är alltså inte hemma 3-4 timmar mellan promenader/sällskap, utan under HELA dagen sammanlagt. Det kanske högst blir 2 timmar som han är själv åt gången och det ska en hund klara av?
    Ska och ska.....en hund med seperationsångest klarar inte av ensamhet, så enkelt är det bara. Ensamhetstränade ni hunden när ni fick hem den eller körde ni bara på och lämnade den direkt. Omplaceringar kan behöva tränas på nytt för att känna trygghet i det nya hemmet. Om han ylar och tystnar betyder det inte att han är trygg och bekväm med att vara ensam utan kan vara orolig & stressad fast han är tyst.
    Spela in honom eller filma när han är ensam så får ni svar på hur han mår och om ensamheten är orsak till att han gjort sina behov inne. En trygg hund sover bort sin tid, en otrygg hund tassar oftast omkring, är orolig och kan inte slå sig till ro.
  • Flattis

En hund "ska" inte klara av att vara ensam, däremot är det bra om den gör det. Vissa hundar klarar inte ens av att vara ensamma i 10 minuter. Normalt sett är inte 2 timmar länge, eller ens 6 timmar, men mår hunden jättedåligt av att vara ensam så är ju en halvtimma för länge också. Man måste titta vad HUNDEN klarar av, inte vad ni TYCKER att hunden BORDE klara av.

Om han ylar så är det ju en ganska god indikation på att han mår dåligt när han är ensam, och då skulle jag säga att ni har ett enda val: att börja ensamhetsträna, och när ni måste lämna en längre stund så får ni ha hundvakt. bajsandet och kissandet är ert minsta problem, det största problemet är att hunden mår dåligt, bajsandet och kissandet är bara symptom.

Prova lite olika saker och filma under tiden, så ser ni ju hur han klarar det. Förslag:
    *ge ett gott ben/något gott att tugga på när ni lämnar
    *lämna TV/radio/musik på
    *stäng in i ett utrymme där han är van vid att vara och sova, tex ert sovrum eller vardagsrummet.
    *gå ut ofta, flera gånger om dagen, men kort tid - kanske 5 minuter till en början
    *försök fundera på vad ni har för rutiner innan ni går och bryt dem så att hunden inte kan stressa upp redan innan ni går. gör rutinerna och gå inte ibland, för att han inte ska få negativa minnesbilder av att ni börjar göra er i ordning.
    *fundera på vad ni gör när ni lämnar och när ni kommer hem. bäst brukar vara att man är ganska nonchalant men vänlig, inget översvallande hälsande eller liknande med andra ord

• Flattis

Jag kan tillägga att jag själv har en 9 år gammal hund som har svårt för att vara ensam - vi har lyckats träna så att han klarar en och en halv timma nu och jag är SJUKT nöjd över det eftersom det underlättar så himla mycket i vardagen. Jag har verkligen kämpat med denna hund som länge bara klarade av att vara ensam 10 minuter och inte klarade av att ha hundvakt heller, det var bara jag som gällde, så jag förstår verkligen hur jobbigt det är med en hund som inte är så lätt att lämna ensam. Jag skriver alltså inte och försöker vara överlägsen på något vis, jag lovar att jag är väldigt ödmjuk i den här frågan.

• riboflavin

Som ovanstående säger, visst ska hunden kunna vara ensam någon timme, men det måste ni ju lära den, det är inget som sker per automatik bara för att hunden är vuxen. 

Börja om från början med ensamhetsträningen så ska ni se att det kommer gå bra. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • dezibel
    Flattis skrev 2012-06-26 15:11:19 följande:
    En hund "ska" inte klara av att vara ensam, däremot är det bra om den gör det. Vissa hundar klarar inte ens av att vara ensamma i 10 minuter. Normalt sett är inte 2 timmar länge, eller ens 6 timmar, men mår hunden jättedåligt av att vara ensam så är ju en halvtimma för länge också. Man måste titta vad HUNDEN klarar av, inte vad ni TYCKER att hunden BORDE klara av.

Om han ylar så är det ju en ganska god indikation på att han mår dåligt när han är ensam, och då skulle jag säga att ni har ett enda val: att börja ensamhetsträna, och när ni måste lämna en längre stund så får ni ha hundvakt. bajsandet och kissandet är ert minsta problem, det största problemet är att hunden mår dåligt, bajsandet och kissandet är bara symptom.

Prova lite olika saker och filma under tiden, så ser ni ju hur han klarar det. Förslag:
    *ge ett gott ben/något gott att tugga på när ni lämnar
    *lämna TV/radio/musik på
    *stäng in i ett utrymme där han är van vid att vara och sova, tex ert sovrum eller vardagsrummet.
    *gå ut ofta, flera gånger om dagen, men kort tid - kanske 5 minuter till en början
    *försök fundera på vad ni har för rutiner innan ni går och bryt dem så att hunden inte kan stressa upp redan innan ni går. gör rutinerna och gå inte ibland, för att han inte ska få negativa minnesbilder av att ni börjar göra er i ordning.
    *fundera på vad ni gör när ni lämnar och när ni kommer hem. bäst brukar vara att man är ganska nonchalant men vänlig, inget översvallande hälsande eller liknande med andra ord
    Håller med till 100%!!
  • Emmsan90

Det jag menar är att han aldrig gjort så innan, han har inte varit ensam i början just för att få trygghet med oss och sitt nya hem. Han har alltid radion på när vi är borta vilket vi tror är anledningen till att han inte ylar!  

Men frågan är också varför börja nu??? Han har mer sällskap nu än någonsin? Vi har haft honom i flera månader så han borde ju börjat tidigare tycker man och inte nu när han känner sig "hemma" vilket han visat flera gånger att han faktiskt gör. Några bra tips finns dock här...ska vi prova!

• stinurt

våran hund bajsade inne "på trots" när han va själv... första gången så klappade jag honom och sa att de va okej... men då gjorde han samma sak dagen efter och då sa jag ifrån... han har inte gjort det igen... han är väldigt sällan själv hemma... jag tar med mig honom när jag far iväg... han blev bara sur :D

• Emmsan90

Jo men vi/jag har med honom ÖVERALLT förutom på jobbet då jag arbetar inom vården. Men har beställt DAP-halsbandet så får se med massor av träning först annars får vi prova det! Han kan inte vara med oss 24/7 så är det bara...två timmar själv får han helt enkelt stå ut med annars blir det tyvärr sista utvägen då han hade det sämre på förra stället...

• stinurt

håller med dig fullt ut!! jag tror ändå att det handlar om respekt :) klart de kan vara hemma själv! det var inte så jag menade :)

Svar på tråden Hunden bajsar och kissar inne helt plötsligt???