• Anonym (ja)

Bouppteckning

Jag blev kallad på bouppteckning, vilket jag inte gick på. Jag glömde också skicka in papperet om jag skulle gå eller inte. Vad händer du egentligen? Kommer jag kontaktas med information om detta?

• Svar på tråden Bouppteckning
  • Millan91

De kommer att ta kontakt med dig eftersom du måste ge ditt medgivande om vad som sägs där. Har själv varit på min mors boupptäckning och undrar du mer vad som händer och sägs under boupptäckningen eller vad som händer då du inte skickat in papperen?

• Anonym (ja)
    Millan91 skrev 2012-06-26 16:56:37 följande:
    De kommer att ta kontakt med dig eftersom du måste ge ditt medgivande om vad som sägs där. Har själv varit på min mors boupptäckning och undrar du mer vad som händer och sägs under boupptäckningen eller vad som händer då du inte skickat in papperen?
    De är tvungna att ta kontakt med mig alltså?

Tja, då löser det sig väl.
  • Millan91

Ja, eftersom du ska godkännas över vad som sägs och vad som bestäms under boupptäckningen.

• Anonym (ja)

Hur lång tid brukar det ta innan man får sådan information?

• Millan91

Det vet jag inte. Men jag var på min mors boupptäckning. Hon dog 11/5 och än är den inte klar då det är mycket som ska gås igenom, pengar som ska in och betalas, gravstenen skall vara betalad och skrivas in + alla försäkringar som ska betala ut pengar. Så det tar ett bra tag innan själva boupptäckningen är klar, men vet inte hur lång tid det tar innan de hör av sig för de som inte var där..

• Kjell2
    Anonym (ja) skrev 2012-06-27 13:44:18 följande:
    Hur lång tid brukar det ta innan man får sådan information?
    Genom att ringa och prata med den som gör bouppteckningen så kan du får reda på det mest nu.
  • Anonym (ja)
    Kjell2 skrev 2012-06-27 13:54:02 följande:
    Genom att ringa och prata med den som gör bouppteckningen så kan du får reda på det mest nu.
    Det där hade jag inte ens tänkt på. Tack.
  • Millan91

Ja, ring dem, men då måste du höra med dina anhöriga vem det är som sköter den, för det går inte bara att ringa till banken.

• Anonym (ja)
    Millan91 skrev 2012-06-27 14:02:57 följande:
    Ja, ring dem, men då måste du höra med dina anhöriga vem det är som sköter den, för det går inte bara att ringa till banken.
    Jag vet vem som sköter boupptäckningen, det är ingen bank med i bilden och till mina släktingar behöver jag inte ringa.
  • Millan91

Okej.. För det brukar vara en bank som sköter boupptäckningen.

• Anonym (ja)
    Millan91 skrev 2012-06-27 14:07:58 följande:
    Okej, men det är inte en bank i det här fallet.
  • Kjell2
    Millan91 skrev 2012-06-27 14:07:58 följande:
    Brukar och brukar. Mina föräldrars bouppteckning gjordes av en byråadvokat, några bekanta gjode den för sina föräldrar själv. Begravningsbyråer kan göra och så revisionbyråer. Eller så väljer dödsbodelägrana bara någon kunnig de litar på. Visst kan en bank göra men det varierar en del.
  • Anonym

Du har väl fått ett rekommenderat brev med kallelse? Då ska kvittot där du skrev på när du hämtade ut kallelsen bifogas bouppteckningen för att den ska godkännas av skatteverket. På så vis visar bouppteckningsförrättaren att de som ska kallas har kallats. Du behöver inte närvara men de är skyldiga att kalla dig så att du har möjlighet att vara det. När allt är klart får du en kopia av bouppteckningen.

• Anonym
    Millan91 skrev 2012-06-26 17:10:07 följande:
    Ja, eftersom du ska godkännas över vad som sägs och vad som bestäms under boupptäckningen.
    Nej, man behöver inte ge något medgivande eller godkänna något. Dödsbodelägarna ska ges möjlighet att närvara vid bouppteckningsförrättningen och kan då ta upp om det är något de inte tycker stämmer osv. Men det är absolut inget tvång.

Jag var inte på bouppteckningen efter min pappa och då var jag den enda bröstarvingen. Behövde inte ha något med det att göra.
Svar på tråden Bouppteckning