Inlägg från: nostalgi |Visa alla inlägg
  • nostalgi

Dottern peace and love-svarar ej i telefonen!

Du kan vara helt lugn. Släpper du din 16-åring iväg på den festivalen, då är du en väldigt "liberal" mamma. Lita på henne, och låt henna leva livet. Om 2 år är hon 18. Och då kan du varken säga piiiip, eller ställa frågor. Men klart att du kan ju försörja henne, tills hon är 21, om hon har några sabbatsår med gymnasiet..

Så är det. Lita på henne. Kanske är hon "tagen", av det det som hände där. Ingen blev skadade, Så lugna ner dig nu, och låt din lilla 16-åring leva "livet".

Kanske har hon haft kompisar som blev drabbat, och hon fokuserar bara på dem. Allt är lugnt..

Släpp kontrollen. Du verkar ha mera problem än henne? Solig

• nostalgi

Jag, tycker fortfarande att du skall känna dig lugn. Hon kommer höra av sig, det vet du. Bemärk nu, att ingen blev skadat. Dessutom får alla drabbade av blixtnedslaget, all hjälp och stöd de behöver.

För att lugna dig ännu mera, så läs denna tråd, från ett annat forum: Lite "vild" kanske, men det är så det är.

www.flashback.org/t1902798p4Solig

• nostalgi
    mandelblomma skrev 2012-06-26 21:42:22 följande:
    det troliga är ändå att den är urladdad helt enkelt och jag är rätt övertygad om att din dotter mår bra.
    Men likväl, jag skulle inte låta min 19 åriga dotter åka utan att hon gav mig namn på kompisar och sånt även om jag såklart vet att hon är myndig och egentligen gör vad hon vill.
    Men om man är 19, då bestämmer man väl själv? Någon gång måste man ju acceptera att ens barn blir "stora", och respektera dem, och lita på dem. Man måste släppa lite på "kontrollbehovet"??

!6- åringar är kapabla att ta hand om sig själva, om de har en sådan "engagerat" mor som TS, och även din dotter, som nu är 19!.
  • nostalgi
    tro hopp kärlek skrev 2012-06-26 22:02:08 följande:
    Det kan faktiskt ske saker fast man är myndig , så att man behöver kontakta/kontaktas.

Ponera att det blir en trafikolycka ngn i familjen blir allvarligt skadad , dottern har slut på ström, då kan man ringa kompisen. Samma med barnet kan råka ut för ngt, då behöver kompisen ringa oss. 

Ömsesidigt, man har omtanke om varandra. 
    Jag pratade inte alls om det, bara om "kontrollbehovet", klart att man skall ha kontakt, om de vill.. Skulle det HÄNDA någonting ting när de "små liven" är borta, då blir man ju kontaktat av polis/ sjukhus..Tycker bara att det är synd att oroa sig i "onödan"..
  • nostalgi
    cici85 skrev 2012-06-26 22:20:22 följande:
    Ahhhh vilka idioter till morsor det finns i det här landet... Varför kritisera i ett sånt här läge istället för att stötta....

Min mamma släppte efter MÅNGA MÅNGA tjat och gnäll äntligen iväg mig och mina kompisar på vår första festival när jag var 16år.

Självklart var både hon och pappa vansinnigt oroliga, men ändå, dom insåg ju att jag var mogen nog att ta hand om mig själv i ett sådant läge och litade på mig till 100 att jag skulle ta hand om mig själv.Och det gjorde jag, för det mesta, jag åkte ju trots allt med mina bästa vänner, och vi såg efter varandra

Idag är jag 27,och varit på otaliga festivaler.
    festival åren var dom bästa imitt liv hittils och har gett mig fantastiska minnen för livet....

You go morsan och jag är helt övertygad om allt är fantastiskt bra med henne....

Du kan väll skriva här så snart du hört något! 
    Du verkar ha en klok mamma, som "vågade" att lita på dig...Solig Och insåg att du var en förnuftig tjej, som de kunde släppa iväg.
  • nostalgi
    vampyria2 skrev 2012-06-26 22:35:33 följande:
    Vad hjälper det att stötta, kommer ungen snabbare tillbaka då eller?  Nu tror inte jag heller att något har hänt och att barnet säkert hör av sig snart men det betyder inte att det kan vara en bra ide att TS kommer ihåg det här och inte gör om samma misstag igen.

Jag är verkligen ingen höns mamma och är nån som själv trotts mina snart 40 år älskar festivaler och drar mer än gärna med mig mina ungar på såna, där släpper jag dem så gott som fritt men de vet vart jag befinner mig hela tiden i fall något skulle hända.

De älskar att hänga med mig på såna grejer och är glada över att vara så gott som uppväxte i såna miljöer, mina barns pappa spelade i ett av Sveriges kändaste punkband och vi var alltid med på de spelningar som ungarna kunde hänga med på, så tro inte att du pratar med nån novis som inte har koll på läget, det har jag.

Vad jag pratar om är att man inte bör släppa iväg dem utan att kunna få tag på dem på något vis, tänk om deras mobil dör, något händer med deras tex pappa och det handlar om timmar, då är det förbannat bra att kunna få tag på den som är borta på flera olika sätt.
    Det handlar inte om att förhindra ungdomar att utforska världen utan att lära dem att tänka smart även när de är i väg på olika roligheter.
    Och vad tror du "mammor" gjorde på den tiden när det inte fanns mobiltelefoner? Låste de in sina tonåringar på rummet? Med utegångsförbud efter kl. 20 00?? Nähh, då litade man på sina barn, fast kanske på ett annat sätt. De unga skall respekteras, och inte behöva vara slavar av dessa mobiltelefoner. Låt dem, de kan, mycket mera än vad ni tror! Ni har ju uppfostrat dem till att vara förnuftiga, och ansvarsfulla! Stå för det då..
  • nostalgi

Ni är alla duktiga mammor, och vill era barn väl...Solig Stötta varandra i den uppgiften....

• nostalgi
    anoonymmm skrev 2012-06-26 22:55:13 följande:
    Tack för svaren, Har beslutat att jag lägger mig med mobilen påslagen med ljud och väntar tills imorgon. Har jag inte hört något då så får jag ta tag i det mera då. Som flera skrivit så finns det inte så mycket mer att göra tyvärr. Och jag inser verkligen att jag borde hålla bättre koll, känner mig verkligen inte som en bra förälder just nu..
    Men det är du, vara  sig du vill eller inte! Du är en underbar mamma, som tänker på din dotter varje sekund. Sov lugnt nu, ingen blev ju skadade. Din dotter är på "festival", hon kommer hem snart..Solig
  • nostalgi

Halloo, lilla TS, nu får du faktiskt stanna upp lite! Vadå "nödladdare"? Herregud, du måste nog börja släppa lite på "kontrollbehovet"? Din dotter mår bra, var så säker! Det finns bara en enda tid i ungdomen, när de mår RIKTIGT bra, och det är, om "mamma och pappa" låter dem dem vara i fred lite grann!. Hon vet att du älskar henne, och skulle gå över hav och öknar, för att rädda henne om hon var i en akut nödsituation. Men det är hon inte! Låt henne få vara lite ung?

Ta det nu lugnt, och gläd dig med din lilla dotter. Hon vet att du finns där. Om hon behöver dig! Även om hennes mobil skulle vara urladdat, och OM det skulle hända någonting, då finns det poliser och andra "myndighetspersoner", som blixtsnabbt får fram DITT nr, på hennes mobil!

Låt henne ha kul nu då, som jag låter min "lilla", som snart fyller 18, (Hon är iväg på en annan festival). Hon vet, att jag vet, att "allt är bra". Låt henne vara i fred, och försök ha lite mysigt med dig själv, och vad du än håller på med. Lita på henne.Solig

• nostalgi
    lasse 82 skrev 2012-06-27 21:20:41 följande:
    Nödladdare till telefonen har alltid mina barn med sig, och det är inte för att jag känner att det är viktigt för mitt kontrollbehov utan mer för att mina barn ska känna att dom alltid har en telefon som fungerar att ringa med.

Jag tycker TS borde åka dit. Visst det där med frihet, men frihet till en viss gräns. Har ni bestämt att hon ska ringa hem och inte gör det då visar hon att hon är för liten för att ha så stor frihet.
    Man kan inte ge sina barn mer frihet än dom klarar av och i detta fall tror jag det är detta TS gjort.
    Okay, nödladdare? När jag var ung,  (tidigt 80'tal), hade inte jag någon mobil, men jag skrev ett litet vykort till min mamma, att allt var bra!Hjärta

Släpp kontrollbehovet...Solig
  • nostalgi
    mandelblomma skrev 2012-06-27 21:35:33 följande:
    men du, tjejen är 16 år och på konsert utan att föräldrarna når dem och du säger " låt henne vara i fred"
    Ärligt talat hade jag inte dels inte velat vara en så  slapp mamma, men heller inte velat ha en mamma när jag var ung som hade den inställningen du förespråkar. Och då fick jag åka till NY som 16 åring själv, men mina föräldrar fanns där i bakgrunden som stöd.
    frihet under ansvar, och det går liksom åt båda håll!
    Tyvärr hade jag inte sådana underbara föräldrar som du. Var lycklig du, för det! Men jag är ändå alddeles säker på att TS,'s lilla dotter klarar sig alldeles utmärkt, för HON tycks vara en en väldig omtänksam mamma.. Fast något överbeskyddande...Hjärta Och det är hennes dotter alldeles medveten om..Man brukar kalla det "marginaler"...
  • nostalgi
    mandelblomma skrev 2012-06-27 21:55:10 följande:
    Håller inte med dig. Tjejen har väl inte alls hört av sig sen i går...naivt att tro att hon behöver lite frihet bara.
    Efter över 10 år som akutsjuksköterska på större sjukhus vet jag inte inte många " skötsamma ungdomar" jag tagit hand om på olika sätt- våldtagna, intoxer, överdoser mm där föräldrarna varit helt chockade över att deras lilla skötsamma tjej/ kille gjort....vad det nu är.-
    Våga vara förälder och ta ansvar säger jag, vilket inte betyder att man behöver låsa in dem och total kontrollera dem för det!
    Ja, det är ju så bra.. Det finns ett FÅTAL, som råkar illa ut, och det vet väl du bäst, som har haft det så nära in på livet, i ditt jobb.

Men de allra flesta ungdomar, som har en mamma som TS, är nog gaska "skötsamma", och skulle de flippa ut litegrnand, eller MYCKET, då hör polisen av sig snart, eller sjukhuset, om det har hänt något hemskt.. Annars är de ganska duktiga på att ta hand om sig själva...De kommer snart tillbaka till mamma, speciellt, om fickpengarna är slut..

Så även om du har haft det jobbet, då måste du förstå, att du såg allt på samma gång. Inte den enskilda lilla ungdomen, som bara vill "vara ung". Så tagga ner lite...
  • nostalgi
    mandelblomma skrev 2012-06-27 22:10:32 följande:
    Tagga ner...vet du, jag är inte det minsta upptaggad :)
    Men rätt onaiv efter 10 år på akuten och med två tonårsbarn och en bonustonåring.
    Du däremot verkar oerhört...rosa upp i det blånaiv.
    Funderar, har du tonårsbarn själv eller ör du tonåring?
    Jag försökte ju att säga att jag har en dotter som snart är 18, förvisso inte än, förtfarande är hon under "min fulla uppsikt och ansvar", men just nu är hon på en annan festival, och hon hör av sig. Tjahh, inte så mycket som flera gånger varje dag, men HON vet, att JAG finns här, om det skulle hända henne någåt. Om du orkar läsa mina tidigare inlägg till TS?

Jag förstår väl väl att du nöjar dig speciellt, om du nu har jobbat på AKUTEN?, och där blir ju allt koncentrerat, men det är ju inte det som gör den generella "statistiken"? De allra flesta ungdomar, som tar sig iväg på egen hand, kan hantera sitt beteende, om de har ansvarsfulla föräldrar, som vågar lita på dem..Det är nog det som jag vill förmedla till TS.
  • nostalgi
    anoonymmm skrev 2012-06-27 22:24:35 följande:
    Skrev väldigt otydligt, hon hade ljugit om vilka hon skulle åka dit med, tjejerna hon nämnt hade inte en tanke på att åka dit. Men min dotter hade skrivit på Facebook i måndags kväll iallafall, det är det jag fått fram.
    Men du behöver inte känna dig sviken för det.. Så är det att vara 16 år...Försök förstå din dotter, hon fick sin "chans" och du lät henne åka. Kanke "manipulerade" hon lite grann, och tätje på gränserna? Men det är ju så man gör när man är 16, eller hur? Revolt? Liten, men ändå vuxen? Ja du har och är en underbar mamma, kom ihåg det...

När hon väl kommer hem, kan du önska henne välkommen, eller börja det "eviga tjafset"? Nej, ge henne lite respekt, nu börjar hon att bli "vuxen", med dig vid sin sida.Solig Det är du som bestämmer.....
  • nostalgi
    Caaarroo skrev 2012-06-27 22:43:52 följande:
    Nostalgi? Skojjar du med sista inlägget? Jag har fått resa själv sen jag var 16 år men allt handlar om respekt. Dottern är fruktansvärt respektlös mot sin stackars mamma när hon inte ens kan slänga iväg ett sms med hej allt är bra. När jag var i Bulgarien när jag var 17 så ville mamma och pappa att jag skulle skicka ett sms om dagen minst. Dom betalade min telefonräkning då och av respekt mot dom så var det bara att skicka iväg ett sms. Jag förstod att mina föräldrar var oroliga, dom litade på mig till 110% meeen även om JAG var skötsam så fanns det ju idioter runt omkring mig som hade kunnat våldta, råna, misshandla. Ja hur mycket som helst. Så även om ts litar på sin dotter, vilken jag inte hade gjort vid det här laget, så litar man ju inte på omgivningen.
    Kanske handlar det om en annan "sorts respekt"? Och klart att det finns idioter runt omkring, som vill våldta och råna, och misshandla? Men det jag vill poängtera är bara, att vad gjorde ungdomar för säg 10 år sedan? Då hade väl inte alla 16 åringar en mobiltelefon, och skulle höra av sig, stup i kvarten? Nej, jag tror nog det har med "kontrollbehov att göra, man MÅSTE lära sig som mamma, att kunna lita på sina unga små/ stora. Om man hela tiden skall oroa sig för dem, då förgås man..I oro...Och, nej jag är ingen tonåring, men jag har uppfostrat några stycken, i andan att bli självständiga och ansvarsfulla "individer". Jag finns här alltid, och det vet de, om de behöver mig akut, och när som helst. Det är det jag menar med respekt...
  • nostalgi
    Caaarroo skrev 2012-06-27 23:22:12 följande:
    Absolut förstår hur du menar MEN, visst alla hade inte mobil förut och kunde höra av dig titt som tätt men nu kan man ju faktiskt det och få tycker jag att man kan göra det. Min syster har ljugit mååånga gånger för mina föräldrar och sagt att hon är både här och där fast hon i själva verket var någon annanstans, och jag som är 9 år yngre än henne har sett hur oroliga och "hjälplösa" mamma och pappa var och därför ville jag aldrig göra så. Och idag förstår jag verkligen dom , man älskar ju sina barn mer än vad ord kan förklara och det är ju en ständig "oro" när man inte vet hur dom mår eller vad dom gör. Så utifrån mig själv så hade jag satt mig i bilen, spela roll om det var 100 mil. Åkt dit och hämtat ungen sagt det att det spelar ingen roll hur jävla pinsam du tycker att jag är eller om jag har förstört för dig. Allt jag ville var att du skulle höra av dig med ETT ynka sms där du säger att allt är bra. Så nu får du ta konsekvenserna för att du inte klarade den uppgiften.

Men det är jag det, hoppas att hon hör av sig snart ts och som sagt åk dit annars eller kräv lite mer info från dom vännerna som visste att hon skulle dit med några killar! Be kanske nån av tjejerna ringa för att se om hon svarar då!!
    Men varför skall man "hämta hem en unge" som mår bra och har kul? Vill man inte unna sin lilla dotter att vara 16? Jag var också så otroligt orolig, när mina/ min var 16-17, (Hon som är i väg nu är 17..) Och jag ÄR orolig, just nu, men eftersom hon inte har hört av sig, (sedan igår förmiddag), då utgår jag ifrån att hon mår bra, och önskar av hela mitt hjärta att hon har KUL! För snart kommer vuxenlivet, med allt ansvar, och alla plikter, det lär man sig när man är borta från mamma, om man får, så man kan visa att man duger! HerreGud, det är ju sommarlov, och lite roligt får de väl ha?
  • nostalgi
    anoonymmm skrev 2012-06-28 03:21:37 följande:
    Vill bara berätta att jag nyss fick ett samtal från min dotter!  Hon berättade/sluddrade om att jag måste sätta in pengar på hennes kort då någon dom inte kände spytt ner hela tältet. Det var riktigt skönt att hon ringde och att jag nu vet att hon har det relativt bra. Varmt tack till alla Er som stillat min oro lite! Nu är frågan om jag ska hämta hem henne eller låta henne njuta av den sista festivalen på ganska länge. ;)
    Okay skönt, låter som en relativt "normal" 16åring! Hon har flippat ut, och "någon har spytt ner tältet"... Tror inte att de hade planerat att sitta och spela kort heller precis. Vad skall du nu "göra" när hon kommer hem? Varför MÅSTE våra tonåringar vara "små änglar" hela vägen igenom? Är det för att kunna bekräfta os svälva som föredömmliga föräldrar? Du är en mycket bra mamma TS, var nu bara "diplomatisk" när hon kommer. Om du blir för "hård" kan det få motsatta konsekvenser, och hon kommer att trotsa ännumera. Det bästa du kan göra är att få henne att INSE, att det inte är okay att LJUGA, varken för dig, eller någon annan...Att hon sedan antagligen har provat på, både det ena och det andra, det är en annan historia, men inget ovanligt, i den åldern.
  • nostalgi
    mandelblomma skrev 2012-06-28 09:53:53 följande:
    så det är verkligen ok för dig att de provar det ene och det andra.?
    Du bara köper det rätt av ?
    Otroligt glad att inte du var min mamma när jag var ung!
    Det spelar ingen roll att du inte förstår min poäng. Jag har inte läst tidigare trådar av TS, och vet inte hur hon gör i övrigt. Mina egna tonåringar fick "prova på", eller rättare; de gjorde det ju utan min vetskap, men när de sedan berättade vad de hade gjort, insåg de själva att det inte var kul, mera än ett par gånger. När vi pratade och diskuterade fram och tillbaka förstod de att det inte var någon hit, och skämdes för deras beteende. Nu var det 3 av dem som gjorde så under tonåren, inte den sista dock. I dag är de vuxna och skötsamma, och vi har en fin kontakt, där vi respekterar varandra.
  • nostalgi
    kallasbecca skrev 2012-06-28 11:34:48 följande:
    Men snälla vad tror ni att man gör på festivaler? Tror ni att man sitter och spelar kort och läser en bok? Ne det är fylla på fylla man dricker dygnet runt!
    Om någon förälder "tror det", då tror de fel.

Så innan "barnet" åker iväg på egen hand, får man tänja lite på "marginalerna", eller förbjuda dem att åka, då kan de sitta på sina rum och tjura i stället. Man är bara ung 1 gång. Herre Gud, för de allra flesta ungdomar är det en mycket kort period i livet, där man "flippar runt sådär". Dem som fastnar och fortsätter, hör inte hit, utan det är en hel annan diskussion.
  • nostalgi
    La Lola skrev 2012-06-28 12:13:45 följande:
    En helt annan diskussion? Nu tappade jag hakan igen.
    Ja, just det. Trodde att denna tråd handlade om just denna festival, och att denna tjej, inte brukar hålla på sådär? Annars har jag totalt missuppfattat  historien. Jag pratar om "enstaka" tillfällen, under tonåren, inte kontinuerligt. I så fall ber jag om ursäkt, om jag har retat någon i onödan.
Svar på tråden Dottern peace and love-svarar ej i telefonen!