Hur får jag mina barn att sluta slåss?
Har två ungar, en som är snart sju och en som är tre år yngre. De bråkar och slåss och skriker åt varandra hela tiden. Hur får jag dem att sluta med det?
Jag varken slår dem eller skriker åt dem. Det är inte min grej. Både jag och deras pappa är lugna och tystlåtna människor som pratar mycket och löser konflikter (om vi över huvud taget har några) med ord. Men dessa två små - jisses, var får de allt ifrån? Vi föregår med gott exempel. Det har ingen som helst effekt.
Ibland kan man sära på dem, men det går ju inte varje gång. Jag tar sexåringen till hens rum och förklarar att hen får vara ifred där och det blir bättre för ALLA. Hen kommer ut igen, och fortsätter. Jag ber dem sluta, ingen reaktion. Jag förklarar för dem hur man ska bete sig mot varandra och andra. Ingen av dem bryr sig. Jag förklarar för sexåringen att våld föder våld och att det aldrig är en bra idé att slåss, inte ens att ge igen då man själv blir angripen. Det hjälper inte. Hen fattar inte, eller vill inte fatta.
Det är inte bara en som börjar och den andra som försvarar sig. Ibland är det den ena, ibland den andra. Jag står snart inte längre ut. Vad kan jag göra för att förbättra vår situation?? Varje tips mottages tacksamt.
Sneglar avundsjukt på kompisens ungar, som är beskedliga som lamm mot varandra och mot föräldrarna. Vad gör de, som inte vi gör? Eller är ungarna helt enkelt av olika slag?
Ja, ni förstår. Det är ett problem, och ett dilemma. Hjälp mig.