Inlägg från: Tant Herta |Visa alla inlägg
  • Tant Herta

Är det fel att skaffa ponny tidigt?

Nej du är inte mogen, du kan tyvärr inte ta ansvar för en häst eftersom du bara är ett barn och du har inte tillräckligt med kunskaper att ta hand om och rida en häst!

Skaffa en medryttarhäst i stället där du kan få handledning när du rider och sköter hästen! Är man bara 13 å nyss börjat rida ska man inte ens rida ut ensam, man är helt enkelt inte tillräckligt mogen än tyvärr! 

• Tant Herta
    SANNAPANNA99 skrev 2012-06-27 19:12:01 följande:

HEJ!

Du kanske inte förstog vad jag menade men jag har faktiskt ridigt förut. Jag vet hur man hanterar en häst i svåra lägen. Och allt sånt. Frågan var om det är fel att skaffa en ponny om ett år när jag har "tagit fram" mina kunskaper igen och lärt mig mer om att tvätta sår och sånt som man måste kunna. + att jag känner flera i min ålder som har egna hästar. Och jag har mamma,pappa och syster som hjälper mig.

OXOX   
    Jo jag kan läsa:) Men du är ett barn och tyvärr har du inte kunskap, erfarenhet nog för att reda ut en kris-situation, du har inte utvecklats tillräckligt mycket för det! Det är enkel fakta!

Om du inte har daglig hjälp och handledning av någon kunnig vuxen kan du inte ha häst och du kan inte ha ansvar för en häst ur juridisk mening!

Oavsett hur länge du har ridit skulle jag aldrig släppa ut en 13-åring ensam på en häst just pga att det är ett barn och händer det något är det mitt ansvar och inte barnet eftersom det är just ett barn! :)
  • Tant Herta
    Musen skrev 2012-07-01 13:22:29 följande:
    Tant hetta.... När jag var 13 hade jag allt ansvar förutom det ekonomiska på mina hästar, jag skötte allt från att beställa hö och se till att jag kom ut till stallet. Jag stod även som ägare dock stod min mors namn under mig men jag ägde hästarna och trots mina 13 år så klarade jag själv att ta hans om mina hästar på bästa sätt så jag håller inte med dig. Sommaren jag fyllde 14 red jag in en häst och pengarna jag tjänade la jag på mina hästar. Fastän man är 13 så är man inte dum och mina barn har en varsin hingst sen dom föddes och när dom är 13 så kommer dom självklart få rida ut själva!
    Jag har inte sagt att du är dum, du är ett barn och får faktiskt inte ha ansvar överhuvudtaget rent juridiskt, att sedan vuxna omkring dig har låtit dig ta en massa ansvar det är upp till dom!

Hur konstigt det än låter så är du ett barn och tänker och resonerar som ett barn, eftersom du just är ett barn! Ett mycket intelligent och trevligt sådant! Men man kommer inte ifrån att barn tänker helt annorlunda än vuxna, resonerar helt annorlunda och reagerar annorlunda eftersom de inte har speciellt mycket erfarenhet!

Att någon låter dig som 14-åring rida in en häst tycker jag låter helt galet, får jag tycka det?

Jag har sett så mycket olyckor och skador på barn och ungdomar just för att de fått ta ansvar de inte klarar av så jag vet vad jag tycker och det är just det att barn inte ska ha det ansvar du beskriver och de kan heller inte ta det rent mentalt!

Det är därför vi vuxna finns, för att vägleda er och för att ta det yttersta ansvaret och tala om när det kan gå galet, vilket det gör alldeles för ofta!
Svar på tråden Är det fel att skaffa ponny tidigt?