Hannathu skrev 2012-06-27 19:27:01 följande:
Det är inte bara det som är problemet. Har du funderat på att du ska hinna med att fodra, släppa ut, mocka mm både morgon och kväll samt rida och ta hand om allt annat och dessutom sköta skolan. Gå upp två timmar tidigare varje dag för att hinna med stallet först och sen duscha och åka till skolan. (pga alla allergiker så går man inte direkt utan att dusha - de kan dö)
Hade egna ponnyer från 5 års ålder till 17 men då var mina föräldrar involverade och skötte en väldigt stor del av marktjänsten och de hade mycket stor (läs livslång) erfarenhet av hästar vilket inte dina föräldrar har (att har ridit på ridskola ett tag är ingen erfarenhet)
Och NEJ du vet inte hur man hanterar en häst i svåra lägen, det gör ytterst få 13åringar och de är i så fall uppvuxna med hästar (ridskola lär man sig inte sånt på)
Sen kostar det fasligt mycket att ha häst. Det är inte bara inköp utan stallplats, foder, strö, veterinär, hovslagare går på 2500-5000kr per månad
Föräkring är ett måste och går på 500-1500kr varje månad
HEJSAN!
Jag vet att det är otroligt mycket jobb med hästar och att det inte bara att "åka och köpa en". Och om du inte heller fatta så har jag varit hos min farmor och ridigt, mockat, matat gått ridläger och hjälpt henne med vanligt stall göra. Så jag har inte bara ridigt "några gånger" på ridskola. Och de med att jag inte vet hur det är med hästar i svåra lägen så kan jag säga att jag har varit med om mycket. Stegringar, avramlingar, trampningar (inte så faligt men endå), smitningar, "skeningar" och en gång när det var väldigt lerigt ute fasnade en häst med benet i leran så kom det en häst bakom och sparka av benet så benet gick av (jag kunde inte göra något för jag var lång bort och vetrinären kom inte fort nog) så jag kan säga dig att jag vet vad svåra lägen är.
Och det med att fodra och gå upp tidigt så är de stallet jag förmodligen skulle ha ligger ca 5 min från mig och jag går redan upp kl 6 på morgonen så lite tidigare gör nog inget.