• Sanna o Ryan

Vad tycker du om namnet Erik?

Vad tycker du om namnet?  

Förvänta dig inget svar om du är anonym =)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-27 16:50
    Även stavningen Eric räknas.. Är nyfiken på vad ni tycker om namnet i sig (uttal), så stavningen är oväsentlig :)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om namnet Erik?
  • Lily 33

Erik är ganska vanligt namn bland killar.Om du vill att din son ska sticka ut så kan  ni stava hans namn med c istället för k Baby 

• Mercurialis

Jättefint!

Det är ett namn som vi har övervägt som tilltalsnamn till båda våra pojkar. I slutänden valde vi andra tilltalsnamn men båda barnen har Erik som ett av sina förnamn (efter pappa, morfar och farfar).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • April barn

Ingen favorit men ett helt okej namn

• katalysator

Traditionellt, enkelt och fint. Hade nog kunnat överväga det själv om det inte var för att det redan finns väldigt nära i släkten Glad

• Khaleesi

Jag tycker att det är ett bra namn. Enkelt, tydligt och fint.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Canie

Jättebra, klassiskt, internationellt. Var supernära att döpa sonen till det :)

• gerd123

Jag är norrlänning och här uttalas ofta Erik med betoning i början och det blir E:et som hörs mest och det låter inget vidare. Jag valde namn på mina barn utifrån det och skulle av samma anledning inte valt namn som Kajsa, Lisa, Britta, Stina, etc etc etc. Men det är för oss med norrländskt idiom. Söderut så uttalas dessa namn (inkl Erik) med betoning på hela namnet.

• Sanna o Ryan
    gerd123 skrev 2012-06-27 17:27:59 följande:
    Jag är norrlänning och här uttalas ofta Erik med betoning i början och det blir E:et som hörs mest och det låter inget vidare. Jag valde namn på mina barn utifrån det och skulle av samma anledning inte valt namn som Kajsa, Lisa, Britta, Stina, etc etc etc. Men det är för oss med norrländskt idiom. Söderut så uttalas dessa namn (inkl Erik) med betoning på hela namnet.
    Du vet väl att Norrland är halva Sverige va?
    Jag är från Norrland men jag har aldrig hört annorlunda uttal (och då har jag besökt alltifrån Östersund, Umeå, Karlstad, Stockholm och Göteborg m.fl)

Hur menar du att Erik skulle uttalas på norrländska? Eeeeerik? E-Rick?
    Förvänta dig inget svar om du är anonym =)
  • Ruggugglan

Är väl okej, men inget jag skulle ge till mitt barn.

Svar på tråden Vad tycker du om namnet Erik?