• Anonym (Namnbyte)

Kan man byta namn på sitt barn?

Min son blir två månader om en vecka. Vi har registrerat hans namn "Emilio" hos Skatteverket och det är klart sedan några veckor tillbaka. I slutet på juli har vi dop.

Men de senaste dagarna har jag känt att jag inte alls gillar namnet Emilio. Jag HATAR när någon kallar honom Emilio. Själv har jag tusen smeknamn "Plutte", "sötnos", "gullunge". Ja, you name it. Jag kallar honom för allt utom just hans namn.

Jag tycker egentligen om namnet från början men nu föreställer jag mig en tjock italiensk gubbe som jobbar i en gruva och käkar ton med Pizza. Usch!

Jag får magsår av tanken att han ska ha ett namn som jag hatar.

Kan man byta eller är det försent?

• Svar på tråden Kan man byta namn på sitt barn?
  • Ingrid Bergman

När jag hör namnet Emilio tänker jag på Emilio Estevez 

Du kan byta, det är inte försent.
  • GrodanHopp

Vad ska han heta ist?:) Tror inte han uppskattar att bli döpt till Gullunge sen när han blir tonåring:P

• Anonym (Namnbyte)
    GrodanHopp skrev 2012-06-27 17:31:48 följande:
    Vad ska han heta ist?:) Tror inte han uppskattar att bli döpt till Gullunge sen när han blir tonåring:P
    VI KOMMER INTE PÅ NÅGOT NAMN. JAG BLIR GAAAAAAAAAALEN!
  • mejmej

kanske byta tilltalsnamn om ni registrerat mer än ett. 

• MammaSandra1989

Jag tror namn är en vanesak många gånger. Min son heter Benjamin men tror jag oftare säger Lilleman eller snutte till honom. Men i början kändes det konstigt att säga Benjamin till honom. Tror det var vid 4 månader jag oftare börja säga Benjamin.

• Belinda04

Hej

Det kan göras en förnamnsändring enligt namnlagen EN gång, och det är gratis. Om ni gör en förnamnsändring nu kan er son inte göra någon ändring senare i livet, utan måste då vända sig till PRV(patent och registeringsverket). Får då köpa sig sin förnamnsändring.  

När man gör en namnändring enligt namnlagen kan ni inte ta bort alla förnamn och byta ut till helt nya, utan ett av ursprungsnamnen måste vara kvar. Har ni bara ett förnamn registerat så måste ni alltså behålla det men kan då lägga till ett annat och ha tilltalsmarkering på det nya. Har ni flera förnamn registerade kan ni välja att ta bort Emilio helt, behålla de andra förnamnen och lägga till andra namn om ni så önskar. Det finns inga hinder på att ha flera förnamn.

• Anonym

Hur fungerar det här med att "registrera" namnet på barnet? När, hur, var? Glad

• Belinda04
    Anonym skrev 2012-06-27 20:12:52 följande:
    Hur fungerar det här med att "registrera" namnet på barnet? När, hur, var? Glad

När barnet är fött får ni hem namnänmälningsblankett som ska fyllas i. Och det ska göras inom tre månader från det att barnet är fött. Detta skickar ni senare in till Skatteverket som registrerar in de namn ni önskar.
  • Anonym

Ts, jag var precis likadan. Jag hade jättesvårt att ta till mig mitt barns namn (det var pappan som valde) och kallade henne allt annat utom namnet. Men med tiden så blev hon sitt namn och idag kan jag inte tänka mig henne med ett annat namn. Jag gillar namnet och var bara ovan.

Jag tycker att ni ska vänta lite med namnbytet. Om du fortfarande inte gillar namnet om ett år kan ni väl byta då, men jag är rätt säker på att du kommer tycka att han ÄR en Emilio då

• Anonym

Men blir det inte ännu konstigare att byta om ett år?

Byt till Emil istället.

Svar på tråden Kan man byta namn på sitt barn?