• Anonym (Dotter)

För högt kreatinin prov?

Bara en liten undran ang höga kreatinin-prover.

Min pappa är i 50 års åldern, han har en lång sjukdomshistoria bakom sig. typ 1 diabetes sen 2 års ålder, Kronisk ledgångsreumatism sen tonåren, kronisk vaskulit(?) sen 30 års ålder, KOL sen ca 5 år tillbaka och nyopererad höftled.

För ca 6 år sen tog de även bort hans ena njure då de misstänkte cancer. (Han har alltså bara en njure nu)

För ca 3 mån sen blev han dålig och jag skjutsade honom till akuten och det visade sig att han hade blodförgiftning. I samband med vårdvistelsen så uppmärksammades ett högt kreatinin-värde på ca 180 (tror jag). De gjorde dock inget åt detta utan han skrevs ut efter ca 2 veckor på IVA/Medicin.

Idag var han o tog prover då han även ska få en ny knäled i höst. Ca 2 timmar efter ringde en sköterska o sa att hans kreatinin- värde stigit till 300 och att han fick en tid på universitetsjukhuset 10 mil bort imorgon. (detta gör mig lite orolig)

Då pappa själv "inte vill vara till besvär" så frågade han inget ytterligare. Men efter samtalet ringde han mig och frågade en massa och ville ha med mig imorgon, då han själv aldrig frågar läkaren saker när han väl är där.

Så vill egentligen bara ha lite kött på benen innan besöket.
    Vad kan det bero på? njursvikt?
    Behandling?
    Kan det bli aktuellt med dialys/njurtransplantation?

Vilka frågor bör jag ställa om jag inte får dem besvarade imorgon?

Ursäkta för ett rörigt inlägg, och JAG VET att det bästa är att vänta på vad läkaren säger. Men väntan är ju så låååång...

Tacksam försvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-27 17:38
    Kan tillägga att läkaren sa att han behövde någon som kan köra hem imorgon då det inte var lämpligt att han gjorde det själv.

Vad är det för undersökning de kan tänkas göra?

• Svar på tråden För högt kreatinin prov?
  • Anonym (Dotter)

Ingen "hobby"läkare??? Brukar ju få en hel hög svar i såna här trådar :P

• Jesper f

Det är jättesvårt att svara på, beror på en massa i hans tidigare sjukdomshistoria som du inte berättar om.. Men kreatinin använder man för att mäta njurarnas funktion över tid. Egentligen är det inget bra värde, för det flukturerar en hel del, även på en och samma person beroende på en mängd olika saker. Men är det en DRAMATISK förändring, ja då är det dags att kolla vad som hänt. Framförallt är det njurarna man tittar på, men kan även tänka mig att med tanke på din pappas ålder, att man vill titta på både prostata och urinblåsa när man ändå är igång. Och undersökningen av urinblåsan är inte särskilt trevlig undersökning, egentligen vare sig för man eller kvinna. Men man behöver använda en del bedövning, och i svåra fall även anestesi. Varför det helt enkelt inte ÄR lämpligt att köra efter. Lika lite som om du tex hade druckit en mängd alkohol.

Behandling, ja, beror ju helt på vad man hittar. i bästa fall hittar man ingenting, och då är det heller inte så mycket att behandla egentligen.. Förmodligen sätter dom honom på vätskedrivande, för att se om dom den vägen får kroppen att "rensa" lite bättre. Möjlig kombination med blodtrycks sänkande, om han har förhöjt. Är han kraftig, får han räkna med besök hos dietist och bot och bättring på vågen..

Det går givetvis aldrig att utesluta något innan man gjort en ordentlig undersökning, men risken procentuellt att vi pratar transplantation är mycket liten. Och dialys ganska liten. Så troligare i sådana fall att man faktiskt hittar något annat som i sådana fall behöver åtgärdas. Men oavsett vad, är det viktiga just nu att inte få panik. Se nu till att göra dom här undersökningarna i lugn och ro. Ta er tid att prata med läkare, och verkligen ställa frågor som ni funderat på. Också kommer dom att göra upp en medecinsk plan som kommer att hjälpa din far att må bättre igen!.

Svar på tråden För högt kreatinin prov?