• Emiii

Ni med lufthjul - ångrar ni er?

Hej!

Vi står i valet och kvalet mellan lufthjul och punkteringsfria hjul. Ni med lufthjul -  ångrar ni er i efterhand? Blir det lätt dåligt med luft i hjulen och punktering? Bor ni på landet eller i stan?

Tacksam för alla svar :)

• Svar på tråden Ni med lufthjul - ångrar ni er?
  • Havsjungfrun

Har haft vagnar med lufthjul till två barn och aldrig fått punktering och sällan behövt pumpa. Har kört över stock och sten på landet. Nu med nr. 3 är jag jätteglad över att ha fått en begagnad briovagn med just lufthjul. Har haft sulkys utan och det har varit värdelöst, otroligt skumpigt...

• Gurkan

Vi bor på landet med skogsvägar och skogsstigar och lite asfaltsväg. Vi hade lufthjul på barnvagnen och var sjukt nöjda med det! Inte en enda punktering. Lufthjulen har dämpat många stötar.
    Sen skaffade vi en brio sitty med punkteringsfria däck. Den fastnade vassa stenar i hjulen som vi fick peta ur, hjulen dämpade inte ett smack och efter ett knappt halvår sålde vi vagnen och köpte en kronan sulky med lufthjul. Köpte även till terränghjulen, luft men större, och  nu är vi nöjda igen!

• Vickan I

Också supernöjd med lufthjul. Haft det till båda barnen och valde en av Emmaljungas vagnar med lufthjul.

• kommer inte på något

Har haft en emmaljunga med lufthjul och det var inga problem. Behövde pumpas kanske en gång i halvåret om jag minns rätt men inga punkteringar. Sen har jag även haft en kronan med lufthjul och det var värre. 3 punkteringar på 1 1/2 år.   

• April barn

Vi bor lite halft lantligt och i litet samhälle, den första vagnen var luftdäck och vi fick punka på ett däck en gång men jag gillade ändå däcken, nu har vi punkteringsfria och det enda jag tycker är att de är lite stummare men de är helt ok de med

• viseversa
    Gurkan skrev 2012-06-27 18:12:27 följande:
    Vi bor på landet med skogsvägar och skogsstigar och lite asfaltsväg. Vi hade lufthjul på barnvagnen och var sjukt nöjda med det! Inte en enda punktering. Lufthjulen har dämpat många stötar.
    Sen skaffade vi en brio sitty med punkteringsfria däck. Den fastnade vassa stenar i hjulen som vi fick peta ur, hjulen dämpade inte ett smack och efter ett knappt halvår sålde vi vagnen och köpte en kronan sulky med lufthjul. Köpte även till terränghjulen, luft men större, och  nu är vi nöjda igen!
    Men man kan ju inte ha terränghjulen på sulkun!?
  • Karlaa

Vi hade en begagnad Brio syskonvagn, vet inte exakt hur gammal, men jag hatade lufthjulen på den. Fick pumpa var och varannan dag, plus 2 punkteringar på ett par månader. Usch säger jag bara. Kan ju varit för att den var ett par år gammal + att det var en syskonvagn så den var tungt lastad. Har punkteringsfria däck på vår Emmaljunga och de funkar utmärkt, är så tacksam för att jag slipper krångla. Bor i stan.

• Gurkan
    viseversa skrev 2012-06-27 18:35:19 följande:
    Men man kan ju inte ha terränghjulen på sulkun!?

Det är ju egentligen de hjul som är normalstora till duovagnen som blir terräng på sulkyn. Sulkyms hjul är är ju rätt små.
  • viseversa
    Gurkan skrev 2012-06-27 18:41:32 följande:
    Det är ju egentligen de hjul som är normalstora till duovagnen som blir terräng på sulkyn. Sulkyms hjul är är ju rätt små.
    Aha då förstår jag. jag hade nämligen en kronan med dom STORA terränghjulen. nu brakade den vagnen ihop igår(handtaget gick rakt av) Så nu står den och skäms=(
Svar på tråden Ni med lufthjul - ångrar ni er?