Inlägg från: Súdamerika |Visa alla inlägg
  • Súdamerika

Rökare, skäp Er!

Flytta på dig själv istället.

Please pardon all the curses, shit gotta come out someway. When you're growin up worthless
  • Súdamerika
    Anonym (Smoker) skrev 2012-06-28 09:03:00 följande:
    Varför ska jag behöva flytta på mig?! Vad har du för belägg för det då?

Om vi vänder på steken, VARFÖR ska jag flytta på mig? Det är trots allt DU som stör dig på Röken.
    Please pardon all the curses, shit gotta come out someway. When you're growin up worthless
  • Súdamerika
    Anonym (Smoker) skrev 2012-06-28 09:07:15 följande:
    HERREGUD, man tar väl hänsyn till andra medmänniskor. Busskurar används för skydd av regn/ blåst... inte för att man ska stå och röka i dem?! Svårare än så är det inte.

Eh ja..? Och jag förvandlas omedelbart till något annat än en människa så fort jag tänder cigaretten? Eller varför ska jag inte få ta del av denna medmänskliga hänsynen för?
  • Súdamerika
    Anonym (Smoker) skrev 2012-06-28 09:12:07 följande:
    Ta med en paraply och stå lite längre bort bara! Tänk på att det finns små barn där ibland...

Detsamma säger jag då.
  • Súdamerika
    Anonym (Smoker) skrev 2012-06-28 09:15:06 följande:
    Nej det TÄNKER jag inte göra! Det står skyltat rökförbud i busskurar av en anledning eller hur?!

Gör det? Nej, på vissa ställen har de tom askkopparna i busskurerna.
  • Súdamerika
    Anonym (Smoker) skrev 2012-06-28 09:19:47 följande:
    Ja, då kan man röka utanför och sen slänga fimpen i askkoppen. Meningen är att det skall finnas askoppar tillgängliga för att man inte skall fimpa på marken! Det ser ju så äckligt ut annars!

Eller inte så kan du flytta på dig.
  • Súdamerika
    Anonym skrev 2012-06-28 09:54:54 följande:
    Inte konstigt att rökare klassas som mindre intelligenta.... Varför vill man andra illa? Hur svårt kan det vara att röka där det inte stör någon annan? 

Intelligenta brukar mer droger, däribland tobak och alkohol finns det studier på. Min önskan är inte att skada någon annan, men vill du inte bli skadad får du flytta på dig, lite som att hoppa fram framför min bil på vägen. När jag körde iväg på morgonen var inte min önskan att köra på någon men h*n slängde sig i vägen och då blir man påkörd.
  • Súdamerika
    Anonym skrev 2012-06-28 10:47:30 följande:
    Nja, inte riktigt så alls...liknelsen däremot är att du med flit svänger ut mot vägkanten och kör på mig för att jag går där bilar får köra. Jag väjer undan en person som går mitt i vägen men du kör på den. Om din önskan är att inte skada någon borde du välja att väja, precis som du borde välja att röka där det inte skadar någon. 

Hur gör jag det med flit? Jag sitter inte och försöker sikta röken mot andra människor.
  • Súdamerika
    Anonym skrev 2012-06-28 14:36:50 följande:
    Ni som envisas med att röka i busskurer och på andra ställen där det är skyltat med förbud, vet ni vad tobakslagen innebär?

Det finns ett förbud mot rökning i offentliga lokaler. Vänthallar, busskurer osv ägs av bolagen som kör kollektivtrafik i din stad. Det är emot lagen att röka på de ställen där det är skyltat med förbud.
    Att ringa polisen hjälper föga då det är den som driver verksamheten som ska ingripa.
    Miljö och hälsoskyddskontoret kan meddela förelägganden och förbud om det krävs för att lagen ska efterlevas så klaga i första hand till det bolaget som kör kollektivtrafiken så får de se till att det inte röks i dessa utrymmen.

Men naturligtvis ska man och bör man säga till den som röker om det stör. 
    Eh nej? Vad har du fått det ifrån?
  • Súdamerika

Kan vi komma överrens om att den som kom till kuren först bestämmer. 

3 personer är i busskuren och in kommer Kalle och tänder en rök. - Inte ok.

Kalle sitter och röker i busskuren och in kommer Lisa och vill att Kalle ska flytta på sig för att han röker - Inte ok.

?? snälla?  

• Súdamerika
    Anonym skrev 2012-06-28 21:25:55 följande:
    Tobakslag 1993:581 § 2 punkt 4 

Det är ju en väldigt luddig punkt. Man kan inte säga att det gäller alla busskurer(sätter man dit en skylt gör noll skillnad i lagen) och hur stort område anses som busskuren.
Svar på tråden Rökare, skäp Er!