Inlägg från: Anonym (Smoker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Smoker)

Rökare, skäp Er!

Súdamerika skrev 2012-06-28 09:10:22 följande:
    Eh ja..? Och jag förvandlas omedelbart till något annat än en människa så fort jag tänder cigaretten? Eller varför ska jag inte få ta del av denna medmänskliga hänsynen för?
    Ta med en paraply och stå lite längre bort bara! Tänk på att det finns små barn där ibland...
  • Anonym (Smoker)
    Súdamerika skrev 2012-06-28 09:13:20 följande:
    Detsamma säger jag då.
    Nej det TÄNKER jag inte göra! Det står skyltat rökförbud i busskurar av en anledning eller hur?!
  • Anonym (Smoker)
    Regnig måndag skrev 2012-06-28 09:15:07 följande:
    Det var det förväntade svaret.

"Hemma på min gata i stan..."
    Härligt att Ni inte har samma problem. Tror att det beror på att det är dåligt skyltat i busskurerna (i staden där jag bor
    Jag tycker inte att det skall vara en nödvändighet med skyltar, tycker det skall vara en självklarhet att man ej röker i busskurar!
  • Anonym (Smoker)
    Súdamerika skrev 2012-06-28 09:16:20 följande:
    Gör det? Nej, på vissa ställen har de tom askkopparna i busskurerna.
    Ja, då kan man röka utanför och sen slänga fimpen i askkoppen. Meningen är att det skall finnas askoppar tillgängliga för att man inte skall fimpa på marken! Det ser ju så äckligt ut annars!
  • Anonym (Smoker)
    Regnig måndag skrev 2012-06-28 09:24:15 följande:
    Härligt. En till som inte förstår det här med att tycka olika. Skrikandes

Om inte jag fattat allt fel är skyltningen i busskurerna bara en rekommendation och inget som är reglerat i lagen, men jag kan ha fel där.
    För är det så att busskurer ingår i lagen om förbud mot rökning på allmän plats är det ju bara för dig att ringa polisen. Nu när det är så stora problem "i staden där du bor".

Jag tror på tydlighet och raka budskap! Till skillnad mot dig alltså som anser att alla ska förstå det outtalade.
    Om du hade jobbat med information och informationsflöde hade du vetat att man omöjligt kan nå alla hur övertydlig man än är. Det betyder att när man resonerar som du "alla ska fatta fastän ingen säger något" kommer det vara ett fåtal som förstår och tar till sig budskapet.

Men visst, en sak vinner du med det, du kommer att ha oändligt många saker att reta dig på och det kan vara gott. Du projicerar dina aggressioner på något annat.
    Tyvärr finns inte mkt jag stör mig på än rökning... beror enbart på att jag knappt kan andas när jag känner lukten.
  • Anonym (Smoker)
    Anonym skrev 2012-06-28 09:30:45 följande:
    Jag! och det är många fler som faktiskt försöker visa hänsyn till andra. Jag äter för övrigt inte nötter när jag är ute heller eftersom det kan vara en kraftig allergi.

Och sen förstår jag inte riktigt inställningen med att "folk skiter i mig/gör värre saker så därför ska jag skita i folk/göra dumma saker".
    Samma här... använder ej parfym då jag tänker på mina medmänniskor!!!!!!!!!!!
  • Anonym (Smoker)
    Anonym skrev 2012-06-28 09:54:54 följande:
    Inte konstigt att rökare klassas som mindre intelligenta....

Varför vill man andra illa?
    Hur svårt kan det vara att röka där det inte stör någon annan? 
  • Anonym (Smoker)
    Anonym (Steffe) skrev 2012-06-28 10:33:20 följande:
    Och du kör inte bil heller?
    Faktiskt inte.. tar bussen eller cyklar :O
  • Anonym (Smoker)
    Anonym (Steffe) skrev 2012-06-28 10:40:06 följande:
    Och som cyklist förutsätter jag att du aldrig cyklar på trottoarerna, som ALLA andra gör, och därmed plågar oss gångtrafikanter (?)
    Tråden handlade inte om det... Du behöver inte finna ngt att "klanka" på... Det är inte meningen med tråden!!!
  • Anonym (Smoker)
    Súdamerika skrev 2012-06-28 10:44:06 följande:
    Intelligenta brukar mer droger, däribland tobak och alkohol finns det studier på. Min önskan är inte att skada någon annan, men vill du inte bli skadad får du flytta på dig, lite som att hoppa fram framför min bil på vägen. När jag körde iväg på morgonen var inte min önskan att köra på någon men h*n slängde sig i vägen och då blir man påkörd.
    Ja, men fortsätt rök på och skada DIG själv och ANDRA!
  • Anonym (Smoker)
    Anonym (Steffe) skrev 2012-06-28 10:51:09 följande:
    Sensmoralen är naturligtvis att det är inkoherent att klanka ned på andra för att de inte skulle visa hänsyn, men själv visa brist på hänsyn i andra avseenden.

Ungefär som de där som klagar på att folk reser med flyg, för att det kontaminerar vår miljö, men samtidigt käkar bananer (som importeras från Karibien alt. Kanarieöarna).

Jag rekommenderar dig att vara en smula tolerant, såväl mot dem som käkar bananer som mot dem som röker.
    Jag stör mig just på det där med rökningen... förstår inte hur vissa rökare i tråden diskuterar:

Låter det vettigt i Era huvuden att 5 st som inte röer skall ställa sig utanför en busskur för att en röka ska stå där och röka??!! Nej, låter lite konstigt eller hur?!
  • Anonym (Smoker)
    Anonym (Smoker) skrev 2012-06-28 11:01:46 följande:
    Jag stör mig just på det där med rökningen... förstår inte hur vissa rökare i tråden diskuterar:

Låter det vettigt i Era huvuden att 5 st som inte röer skall ställa sig utanför en busskur för att en röka ska stå där och röka??!! Nej, låter lite konstigt eller hur?!
    Blev lite stavfel: förtydligar:

Låter det vettigt i Era huvuden att 5 st som inte röker skall ställa sig utanför en busskur för att en  person som är rökare ska stå där och röka??!! Nej, låter lite konstigt eller hur?!
  • Anonym (Smoker)
    Anonym skrev 2012-06-28 10:57:45 följande:
    Ja, folk skulle klaga här på FL, naturligtvis. Men inte säga till någon i verkligheten, det vågar man inte. Som exempel TS.
    Har visst sagt till... Läs tidigare i tråden så ser du det!!! Tycker dock inte att det är min uppgift att "spela polis" och säga till hela tiden.
  • Anonym (Smoker)
    Anonym skrev 2012-06-28 11:06:45 följande:
    jag öppnar min käst & ber dem gå utanför & röka så ja kan stå i busskuren & det hjälper faktist!Flört
    Har jag oxå gjort, men inte alltid att personen går utanför...
  • Anonym (Smoker)
    Anonym (Steffe) skrev 2012-06-28 11:08:50 följande:
    Det där tror jag inte en sekund på. Många är övertygade om att de visar hänsyn för att de helt enkelt inte är medvetna om sina tillkortakommanden. Ta t.ex. cyklisterna. De cyklar mot rött, på trottoarer, rakt över övergångsställen för gångtrafikanter etc.,  men är ofta helt omedvetna om att de gör fel. I nästa andetag kan de skälla på rökare för att de inte "tar hänsyn"!

Och självklart klagar man när man blir trött på ett beteende. Om din granne skulle få för sig att spela fiol (väldigt illa) varje dag så skulle säkert du också klaga för eller senare. Eller om du råkar kliva i hundbajs skulle det säkert komma en litet klagomål från dig. Tror du inte?

Visst kan jag bli irriterad över folks beteende ibland. Problemet i det här sammanhanget är emellertid att det har gått mode i att klanka ned på just rökning/rökare. Det är ett slags mobbningsbeteende. Därför borde den som spyr på tobaksrökningen allra mest analysera sitt eget beteende, själva fundera på hur hänsynsfulla de är i alla andra sammanhang.

Själv blir jag jävligt irriterad på hundägare som låter sina hundar stryka en längs benet när man är ute och går; de tror att JAG tycker det är roligt. Uppenbart är att de helt enkelt inte är medvetna om att inte alla här i världen inte älskar hundar. Däremot vore jag den första att försvara dem om en antihundägarmobb skulle växa fram, som ämnade förbjuda hundar.
    Mode att klanka ner på "rökare". ..??! Det kanske är snarare så att det är ett problem i samhället som många stör sig på? Jag startade denna tråd för att jag just HATAR cigarettrök, tappar andan så fort jag är i närheten. Analysera mitt beteende? Hur menar du? Jag är en hänsynsfull människa i övrigt, det kan jag lova. Det skriver jag inte bara för att jag sitter bakom en dator utan det är sanningen. Jag kräver inte att man ska visa hänsyn i alla anseenden, men just det här med rökning är ett PROBLEM som många stör sig på, dock inte rökarna själva (drar självklart inte alla över en kam, finns rökare i tråden som skrivit att dem tar hänsyn till andra) !!
  • Anonym (Smoker)
    Anonym skrev 2012-06-28 11:16:32 följande:
    Men hur ska folk veta annars vad du vill? Du har själv gjort tummen upp på ett inlägg som sade att rökare är ointelligenta, så hur ska de fatta vad du vill om du inte säger något?
    Det handlar inte om bara vad jag vill. Ser ju hur många som inte röker ställer sig utanför när en person står och röker. Man ser även hur dem suckar och tittar argt på "rökaren". Tycker fortfarande inte att det är min uppgift att säga till alla. Har faktiskt börja undvika att ta bussen, cyklar istället för att slippa problemet!
  • Anonym (Smoker)
    Anonym (Steffe) skrev 2012-06-28 11:28:26 följande:
    Jo, som att många störde sig på judar menar du?

Själv stör jag mig jävligt mycket på dem som inte vet skillnaden mellan subjekt och objekt. Det heter: '[...] att de har tänsyn till andra'.

Det har slagit mig att ni som är obildade tycker om att klanka ner på rökare. Vad beror det på? Ja, antagligen på att ni har dålig självkänsla i botten och måste stärka er genom att klanka ner på en viss grupp. Det typiska mobbningsbeteendet alltså.
    Hahahah... vilka inteliggenta slutsatser... Outbildad? Nej, min herre jag har universitetsutbildning, bra arbete och bra lön. Sitter nu på arbetstid och surfar...
  • Anonym (Smoker)
    strumpan123 skrev 2012-06-28 15:19:50 följande:
    jag tänker alltid på folk när jag röker, att inte gå för nära eller gå till busskuren om det är folk där, speciellt vid barn också.. hatar folk som inte bryr sig om sånt.
    Såg ett par med en bebis och båda rökte, mannen satt bokstavligt talat och blåste in rök i vagnen för att han satt å gulligulla samtidigt med bebisen.

Dra inte alla rökare över en kam. 
    Har inte "dragit alla rökare över en kam" - se tidigare inlägg :)
  • Anonym (Smoker)
    Anonym (hmmm) skrev 2012-06-29 06:59:00 följande:
    Varför i he*vetet ska en rökare diskrimineras och behöva stå ute i regn och blåst??? Då kommer någon klart svara dom har valt att röka själv..Ja precis samma som ni har valt att inte röka...Respekterar ni rökare så respekterar rökare er...Då kan juh ni som inte vill ha rök på er gå ut och ställa er i blåsten...Hela samhället e på rökare sätter in en massa lagar och skit...Åt he*vete me det...Jag rökar vart jag vill,när jag vill,hur jag vill....Det e bara för dom som satt lagarna inte röker...pssssssst
    Ja, men ingen har sagt att "rökare" inte får stå och ta skydd. Det är snarare så att "rökaren" inte behöver tända en cigarett just då... Man kan avvakta eller hur? Jorden går inte under om man inte röker just då...
  • Anonym (Smoker)
    Border skrev 2012-06-29 07:02:51 följande:
    Jag förstår dig! När jag rökte gjorde jag det aldrig i närheten av andra personer eller i en busskur. Att röka i en busskur skulle aldrig ha fallit mig in. Jag ställde mig alltid en bit utanför så jag visste att ingen rök kom in i busskuren även om det för tillfället inte var någon innen i busskuren vid tillfället.
    Att visa sina medmänniskor respekt är A och O tycker jag, det är viktigt. Om någon stod bredvid mig rökte jag inte, eller så gick jag en bit bort alternativt frågade om det var ok att röka 
    Om ALLA vore som dig :)

Idag åkte jag buss, unga damen som jag tidigare sagt till stod i busskuren och rökte. När hon såg mig var hon snabb med att släcka. Inte vill jag stå i busskuren heller just då, det luktar ju och tar ett tag innan röken försvinner.
Svar på tråden Rökare, skäp Er!