Anonym (Steffe) skrev 2012-06-28 11:08:50 följande:
Det där tror jag inte en sekund på. Många är övertygade om att de visar hänsyn för att de helt enkelt inte är medvetna om sina tillkortakommanden. Ta t.ex. cyklisterna. De cyklar mot rött, på trottoarer, rakt över övergångsställen för gångtrafikanter etc., men är ofta helt omedvetna om att de gör fel. I nästa andetag kan de skälla på rökare för att de inte "tar hänsyn"!
Och självklart klagar man när man blir trött på ett beteende. Om din granne skulle få för sig att spela fiol (väldigt illa) varje dag så skulle säkert du också klaga för eller senare. Eller om du råkar kliva i hundbajs skulle det säkert komma en litet klagomål från dig. Tror du inte?
Visst kan jag bli irriterad över folks beteende ibland. Problemet i det här sammanhanget är emellertid att det har gått mode i att klanka ned på just rökning/rökare. Det är ett slags mobbningsbeteende. Därför borde den som spyr på tobaksrökningen allra mest analysera sitt eget beteende, själva fundera på hur hänsynsfulla de är i alla andra sammanhang.
Själv blir jag jävligt irriterad på hundägare som låter sina hundar stryka en längs benet när man är ute och går; de tror att JAG tycker det är roligt. Uppenbart är att de helt enkelt inte är medvetna om att inte alla här i världen inte älskar hundar. Däremot vore jag den första att försvara dem om en antihundägarmobb skulle växa fram, som ämnade förbjuda hundar.
Mode att klanka ner på "rökare". ..??! Det kanske är snarare så att det är ett problem i samhället som många stör sig på? Jag startade denna tråd för att jag just HATAR cigarettrök, tappar andan så fort jag är i närheten. Analysera mitt beteende? Hur menar du? Jag är en hänsynsfull människa i övrigt, det kan jag lova. Det skriver jag inte bara för att jag sitter bakom en dator utan det är sanningen. Jag kräver inte att man ska visa hänsyn i alla anseenden, men just det här med rökning är ett PROBLEM som många stör sig på, dock inte rökarna själva (drar självklart inte alla över en kam, finns rökare i tråden som skrivit att dem tar hänsyn till andra) !!