• Gothii

Byta efternamn - vad tänka på?

Hej!

Jag vill byta efternamn och ska skicka in papper imorgon till PRV. Bara byta till ett eget, dröjer nog tills vi gifter oss .

Behöver lite tips vad jag ska tänka på! Vart man måste ringa osv. när det är klart. Jag har ingen körkort.. men måste fixa nytt leg + pass. Prata med banken.. bostadsrättsföreningen?

Någon som har erfarenhet hur kollegor reagerade när ni bytte efternamn? Rädd för massa frågor. Jag har ett utländskt namn som är svårt att stava och uttala idag, men största anledningen att jag byter är att jag inte vill heta som min pappas släkt och det känns ju lite privat.

Tips mottages tacksamt! 

• Svar på tråden Byta efternamn - vad tänka på?
  • aurora1827

Det är inte särskilt krångligt att byta namn i Sverige, bara att ha en bunt kopior på personbeviset hemma, så varje gång du får brev eller nåt i ditt gamla namn skickar du ett personbevis till dem. Banken uppdateras via folkbokföringsregistret.

När det gäller reaktioner, jag har bytt förnamn när jag bodde utomlands eftersom jag hette Åsa och det var förjävla omöjligt att heta helt enkelt. Minns ingen som reagerade på det. (Utom mamma) Om du har ett krångligt efternamn är ju det en ganska vanlig anledning till att man byter. Om du säger att du ville byta till ett enklare namn eller att du helt enkelt inte gillade ditt förra namn så tror jag inte att det är någon som tycker att det är konstigt.  

• LaFontaine
    aurora1827 skrev 2012-06-29 13:31:10 följande:
    Det är inte särskilt krångligt att byta namn i Sverige, bara att ha en bunt kopior på personbeviset hemma, så varje gång du får brev eller nåt i ditt gamla namn skickar du ett personbevis till dem. Banken uppdateras via folkbokföringsregistret.
    Det räcker allt som oftast med att ringa till företag och liknande. De enda som krävde personbevis var banken där jag stod som firmatecknare med mitt gamla namn. Resten nöjde sig med telefon eller mail.
  • BuoBä

Alla som hämtar adressen från folkbokföringen får uppdatering automatiskt, men bostadsrättföreningen och andra ideella föreningar som du kan tänkas vara med i brukar inte vara anslutna dit, så dem får man kontakta.

Banken får det nya namnet, men de skickar inte ut nya betal-/kreditkort automatiskt, utan det får man ringa och be dem om. Det brukar ta ca en vecka och när jag ringde så spärrade de mitt gamla kort direkt, så tänk på att du har ett annat kort eller kontanter som backup.

Olika klubbkort från butiker (tex HM, IKEA...) får man heller inte nya automatiskt men där brukar ingen direkt kolla att namnet är rätt, så det är inte särskilt bråttom med att beställa nya.

Svar på tråden Byta efternamn - vad tänka på?