Hund som morrar och markerar mot barn
Vad skulle du göra om er hund morrade och markerade mot er 10 månader gamla bebis. Hur skulle ni hantera det?
Vad skulle du göra om er hund morrade och markerade mot er 10 månader gamla bebis. Hur skulle ni hantera det?
Skulle ta tag i hunden och visa att så gör du fan inte igen. Tillrättavisa hunden. Om det skulle hända fler ggr-omplacering där jag berättar om hundens morrande mot barn.
Nej jag menar när hunden morrar/markerar, så skulle jag: gå fram till hunden, skapa ögonkontakt, markera för hunden att den inte ska göra så och att den ej får vara i närheten av barnet om den ska hålla på o markera
Träffat många (som tur är de flesta av dem vuxna) som blivit riktigt illa skadade av hundar. Skulle aldrig vilja ha mitt barn i närheten av en hund som visat agressiva tendenser.
Jag skulle ta reda på vad det är hos barnet som triggar hunden och utgå från det. Sen skulle hund och barn aldrig aldrig någonsin få vara ensamma med varandra, hunden skulle ha en fredad zon dit barnet inte har tillträde. Typ.
Precis som du säger så är morrandet inte något farligt utan hundens sätt att prata, och det har den rätt att göra!
En frisk hund morrar för att varna och göra sig hörd om att något är obehagligt och inget som ska tillrättavisas eller straffas, risken är att du bara förstärker obehagskänslan för det det hunden är obekväm med dvs barnet och att du får en tyst hund som inte varnar.
Det som gäller är 100% koll från din sida så varken barn eller hund "går över gränsen" och en olycka inträffar.