• Anonym (Kassa "mor&far)

Morföräldrarna...

Är uppvuxen hos mina morföräldrar sedan jag var 10, nu ska jag flytta dit IGEN!

För att göra allt kort så ni ska förstå mitt problem.

Jag har alltid vart mobbad i skolan, morfar blev arg och ville flytta till annan kommun. Mormor sa; Nej, vi bor kvar. Hon klarar det! Nepp det gjorde jag inte, det sket sig. Morfar är ÖVERBESKYDDANDE jag är idag 23 fyller 24 i januari. Han hatar allt vad socialt umgänge heter och anser att alla individer utom han själv är äckliga klåpare som bara vill sabba för andra. Mormor älskar att sitta i sin ensamhet och hålla koll på grannarna. Jag får INTE umgås med mina kompisar, inte dricka alkohol inte ha skoj. Bara sitta och lyssna på morfars minnen sedan han var barn, samt höra mormors jävla gnällande på grannarna. Nu är jag påväg dit igen för att lösa min utbildning, jag vet att samma trista liv väntar mig. Vad f*n ska jag göra?

• Svar på tråden Morföräldrarna...
  • AnnaGreta 378

Du kanske inte har "valt" att bo hos mormor och morfar Ts? Kanske har du inget att välja på?

Det verkar inte direkt superkul hos dina morföräldrar. Jag tror visst att du vet att de är gamla, snälla blablabla, men det är inte så roligt där iallafall....

Mitt tips: Stå ut ett tag. Var trevlig och försök få tag i ett eget boende så fort som möjligt!
    Om du ska plugga, studentkorridor?    

• IC76

Om de är så kassa varför flytta till dem?

Du utnyttjar ju dem och samtidigt tycker att de är hemska..... 

Mamma till A, A, A och V.

Jag har ju bott där sedan jag var 10, enligt papper på soc är det mina "föräldrar" då jag blev misshandlad hos mor. Alkoholiserade övrig släkt vill jag inte bo med. Jag vet inget bättre, vet att det är mitt val just nu. Men nog finns det tips på kompromiss?

• Anonym (X)
    AnnaGreta 378 skrev 2012-06-27 23:58:13 följande:
    Du kanske inte har "valt" att bo hos mormor och morfar Ts? Kanske har du inget att välja på?

Det verkar inte direkt superkul hos dina morföräldrar. Jag tror visst att du vet att de är gamla, snälla blablabla, men det är inte så roligt där iallafall....

Mitt tips: Stå ut ett tag. Var trevlig och försök få tag i ett eget boende så fort som möjligt!
    Om du ska plugga, studentkorridor?    
    Nej. hon har givetvis inget val.

TS utbildning är den enda som finns i landet och alla studenter bor kvar hos familjen för det går inte att betala hyra för en lägenhet. *ironi*

Att säga att TS kanske inte har något val är absurt.
  • tjej87

Ditt val är att ta ditt CSN och betala hyra för en egen lägenhet. Så gör de flesta som är över 20 och studerar. Varför kan du inte göra som alla andra TS?

Det funkade inte för mig, fick inte ihop ekonomin.

• AnnaGreta 378
    tjej87 skrev 2012-06-28 00:08:24 följande:
    Ditt val är att ta ditt CSN och betala hyra för en egen lägenhet. Så gör de flesta som är över 20 och studerar. Varför kan du inte göra som alla andra TS?

Vet inte var ni andra bor, men här är det inte superlätt att få tag på lägenheter.

Inte i göteborg.

• Anonym (X)
    AnnaGreta 378 skrev 2012-06-28 00:11:15 följande:
    Vet inte var ni andra bor, men här är det inte superlätt att få tag på lägenheter.
    Att saker inte är "superlätt" innebär inte att man inte har något val.

Hon skulle kanske kunna anstränga sig mer för att söka,  välja att bo längre utanför eller välja en annan utbildningsort.
  • tjej87

Om det är så hemskt att bo hos morföräldrarna så kan nog TS hitta en lägenhet som är bättre än att bo hos dom. Jag pluggade i Gbg och bor nu i Sthlm, inget problem med att hitta lägenhet för mig iaf. Man får inte vara så kräsen helt enkelt.

Hur kommer det sig att du inte får ihop ekonomin TS? Jag frågar eftersom jag gärna vill hjälpa dig att hitta en möjlighet till en bättre lösning :?

Svar på tråden Morföräldrarna...