• Constancia

Det enkla svaret bakom alla kostråd

Idag blir vi överösta med information kring vad man ska äta och inte. Ena dagen går du ner snabbt och bra i vikt med en massa fett -andra dagen får du cancer av det. En forskningsrapport ifrån ett ostföretag redovisar att ost är jättebra, medan ett annat företag (måhända vara konkurrenter till ostföretag) redovisar att det är livsfarligt. Att lyda varenda råd skulle bara göra dig förvirrad. Dock är det ju alla gånger mycket viktigt att vara medveten om vad man stoppar i sig, så hur ska man då göra för att inte bli galen av alla råd?

Jag har ett enkelt svar: Ät naturlig mat som är så minimalt processad (helst inte processad alls) som möjligt.

Varför ska vi undvika processad mat? -Jo, för att vi själva inte är processade! (Inte de flesta av oss, än så länge iallafall :) Vi ska inte stoppa i oss sådant som vi själva inte består av, och som inte hör hemma i vår kropp.

Detta kräver oundvikligen lite intresse i ämnet biologi och näringslära, men det är ganska enkelt att ställa sig frågan nästa gång man är på väg ut för att plocka bacon ifrån baconträdet: Härstammar detta från naturen?

• Svar på tråden Det enkla svaret bakom alla kostråd
  • MalinEddie

Hur ser en matdag ut för dig och dina barn om du har några?

• Constancia
    MalinEddie skrev 2012-06-28 00:15:40 följande:
    Hur ser en matdag ut för dig och dina barn om du har några?
    Hej! Till frukost äter jag gärna ekologisk skrädmjölsgröt ifrån Saltå (gjord på havremjöl). Denna är lätt rostad, men innehåller iaf inget vete och därmed inte heller stora mängder gluten. Fantastiskt god smak! Jag äter inga mjölkprodukter så väljer istället havremjölk eller hemmagjord mandelmjölk till detta. För sötman och antioxidanternas skull lägger jag gärna i bär som jordgubbar eller blåbär och kanske lite rå honung, men honungen skippar man ju till småbarn. Blir det inte gröt, gör jag en smoothie. Gärna på färskpressade morötter, mango, kardemumma, mandel och gurkmeja. Annars gör jag också eget bröd som alltid är fritt ifrån gluten, jäst, socker och mjölkprodukter. Du kan läsa mer om vad jag äter på min blogg: www.friskskoterskan.wordpress.com

Tyvärr har jag och min kille inga barn ännu, men vi börjar längta lite! :) Och jag känner mig trygg i vilken typ av mat jag kommer undvika (tex komjölk, gluten, griskött eller annat icke ekologiskt kött osv..) utan att för den sakens skull behöva riskera näringsbrister.
  • La Lola

Frågar här eftersom jag tror att du aldrig svarade i en annan mattråd jag ställde denna frågan i:

Du är ju inte uppvuxen på sån här kost. Tror du att din kropp inte är påverkad av maten du åt som barn?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Selfish Geene
    Constancia skrev 2012-06-28 00:13:47 följande:
    Idag blir vi överösta med information kring vad man ska äta och inte. Ena dagen går du ner snabbt och bra i vikt med en massa fett -andra dagen får du cancer av det. En forskningsrapport ifrån ett ostföretag redovisar att ost är jättebra, medan ett annat företag (måhända vara konkurrenter till ostföretag) redovisar att det är livsfarligt. Att lyda varenda råd skulle bara göra dig förvirrad. Dock är det ju alla gånger mycket viktigt att vara medveten om vad man stoppar i sig, så hur ska man då göra för att inte bli galen av alla råd?

Jag har ett enkelt svar: Ät naturlig mat som är så minimalt processad (helst inte processad alls) som möjligt.

Varför ska vi undvika processad mat? -Jo, för att vi själva inte är processade! (Inte de flesta av oss, än så länge iallafall :) Vi ska inte stoppa i oss sådant som vi själva inte består av, och som inte hör hemma i vår kropp.

Detta kräver oundvikligen lite intresse i ämnet biologi och näringslära, men det är ganska enkelt att ställa sig frågan nästa gång man är på väg ut för att plocka bacon ifrån baconträdet: Härstammar detta från naturen?
    Eh.... Ja
  • Constancia
    La Lola skrev 2012-06-28 00:28:14 följande:
    Frågar här eftersom jag tror att du aldrig svarade i en annan mattråd jag ställde denna frågan i:

Du är ju inte uppvuxen på sån här kost. Tror du att din kropp inte är påverkad av maten du åt som barn?
    Det är en bra fråga du ställer, men oavsett om det jag åt som barn påverkar mig idag eller inte (det går ju omöjligt att bevisa) så ser jag ingen anledning till att äta sådant som är uppenbart onaturligt. Jag väljer att leva livet som jag lär och jag är otroligt intresserad av just sambandet mellan kost och hälsa!
  • La Lola
    Constancia skrev 2012-06-28 00:36:07 följande:
    Det är en bra fråga du ställer, men oavsett om det jag åt som barn påverkar mig idag eller inte (det går ju omöjligt att bevisa) så ser jag ingen anledning till att äta sådant som är uppenbart onaturligt. Jag väljer att leva livet som jag lär och jag är otroligt intresserad av just sambandet mellan kost och hälsa!
    Ok.
    En annan fråga; är du medveten om att alla inte delar din övertygelse o inte vill leva som dig?
  • Constancia
    Selfish Geene skrev 2012-06-28 00:30:27 följande:
    Eh.... Ja
    Haha, nja.. Håller inte riktigt med dig. Grisar härstammar ju ifrån naturen, men bacon i sig är processat så det beror ju på hur man ser det. Från min synvinkel är bacon uppenbart inte naturligt.
  • Constancia
    La Lola skrev 2012-06-28 00:37:39 följande:
    Ok.
    En annan fråga; är du medveten om att alla inte delar din övertygelse o inte vill leva som dig?
    Självklart! Jag vänder mig med information främst till de som är medvetna och intresserade. Det är inget tvång att varken läsa eller svara på mina inlägg Glad
  • Selfish Geene
    Constancia skrev 2012-06-28 00:38:51 följande:
    Haha, nja.. Håller inte riktigt med dig. Grisar härstammar ju ifrån naturen, men bacon i sig är processat så det beror ju på hur man ser det. Från min synvinkel är bacon uppenbart inte naturligt.
    Äter du själv bara rå (oprocessad) föda? 
    Personligen skulle jag inte vilja äta rått fläskkött 
  • La Lola
    Constancia skrev 2012-06-28 00:40:03 följande:
    Självklart! Jag vänder mig med information främst till de som är medvetna och intresserade. Det är inget tvång att varken läsa eller svara på mina inlägg Glad
    Okej.....
Svar på tråden Det enkla svaret bakom alla kostråd