• LunaLunatic

Vad är "delad ekonomi"?

Delad kan ju vara både i betydelsen att man delar det ekonomiska, eller att man har ekonomin uppdelad.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är "delad ekonomi"?
  • anok

Jag anser att det är när man har enskild ekonomi, men kanske hade det vart bättre om man sade uppdelad ekonomi istället.

• Khaleesi

Skitsvår fråga. Jag kan nog använda det i båda betydelserna, och måste tänka mig för så att det inte uppstår missförstånd.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Lufsan

deladekonomi tycker jag betyder gemensam. Annars säger man separat ekonomi. 

En dag i sänder.
  • LunaLunatic
    Lufsan skrev 2012-06-28 14:06:26 följande:
    deladekonomi tycker jag betyder gemensam. Annars säger man separat ekonomi. 
    Separat var bättre än "enskild" jag använde i röstningen, men tror nog folk fattar ändå Tungan ute
    Använder det oftast som synonym för gemensam, men många tycks tänka separat. Hmm...
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • snorungen

delad är väldigt tvetydigt så det borde undvikas. tycker att "gemensam" resp "enskild" eller "skild" ekonomi är bättre eftersom det inte kan missförstås

• Purpurbräcka

Det kan betyda både och. Ibland framgår det av sammanhanget, ibland inte.

Jag brukar själv aldrig använda uttrycket eftersom jag inte vet hur det kommer att tolkas. Eller för den delen vad jag själv menar med det.

• Mercurialis

För mig är delad ekonomi synonymt med  enskild/separat ekonomi. Eftersom jag har förstått att många ser det synonymt med gemensam ekonomi, har jag slutat använda begreppet delad ekonomi. Jag använder numera begreppen "icke-gemensam ekonomi" eller "separat ekonomi" i stället.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • kiwifrukt

I verkliga livet händer det att jag använder delad för båda (betydelsen brukar framgå av kontext och tonfall) men försöker säga separat eller gemensam istället.

På FL undviker jag att skriva delad ekonomi, det blir nog med missförstånd ändå.

• Butterscotch

För mig betyder det "enskild/separat ekonomi". Brukar undvika begreppet "delad ekonomi" eftersom det brukar bli så förvirrat.

• April barn

Delad = enskild Gemensam = ja gemensam

? MA v.18 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011? Bf 5 Februari 2013 ♥
  • The Ultimate Grizzy

Jag undviker begreppet eftersom det känns förvirrande. Använder orden gemensam respektive separat/enskild istället. 

Svar på tråden Vad är "delad ekonomi"?