Vad är "delad ekonomi"?
Delad kan ju vara både i betydelsen att man delar det ekonomiska, eller att man har ekonomin uppdelad.
Delad kan ju vara både i betydelsen att man delar det ekonomiska, eller att man har ekonomin uppdelad.
Jag anser att det är när man har enskild ekonomi, men kanske hade det vart bättre om man sade uppdelad ekonomi istället.
Skitsvår fråga. Jag kan nog använda det i båda betydelserna, och måste tänka mig för så att det inte uppstår missförstånd.
deladekonomi tycker jag betyder gemensam. Annars säger man separat ekonomi.
Jag använder det synonymt med gemensam ekonomi.
delad är väldigt tvetydigt så det borde undvikas. tycker att "gemensam" resp "enskild" eller "skild" ekonomi är bättre eftersom det inte kan missförstås
Det kan betyda både och. Ibland framgår det av sammanhanget, ibland inte.
Jag brukar själv aldrig använda uttrycket eftersom jag inte vet hur det kommer att tolkas. Eller för den delen vad jag själv menar med det.
För mig är delad ekonomi synonymt med enskild/separat ekonomi. Eftersom jag har förstått att många ser det synonymt med gemensam ekonomi, har jag slutat använda begreppet delad ekonomi. Jag använder numera begreppen "icke-gemensam ekonomi" eller "separat ekonomi" i stället.
Nåt som är delat består av flera delar, minst två. Delad ekonomi ser jag som synonym till separat ekonomi. Den ena parten har sin och den andre sin.
I verkliga livet händer det att jag använder delad för båda (betydelsen brukar framgå av kontext och tonfall) men försöker säga separat eller gemensam istället.
På FL undviker jag att skriva delad ekonomi, det blir nog med missförstånd ändå.
För mig betyder det "enskild/separat ekonomi". Brukar undvika begreppet "delad ekonomi" eftersom det brukar bli så förvirrat.
Delad = enskild Gemensam = ja gemensam
Jag undviker begreppet eftersom det känns förvirrande. Använder orden gemensam respektive separat/enskild istället.