Barn med ADHD - Bortskämda & Tjuriga?
Hejsan.
Jag känner en person mycket väl. Han är 19 år och förbannat bortskämd och tjurig. Hans föräldrar hävdar att det är hans ADHD som gör så han blir tjurig och bortskämt. Men jag hävdar att det inte är ADHD som gör så barn blir bortskämda och tjuriga.
Får han inte som han vill så blir han sur, stänger in sig på sitt rum och spelar Playstation eller ser på TV. Han gnäller alltid om att han vill ha nytt Playstation och han kan inte städa sitt rum. Eller jo, det var en överdrift. Han kan städa sitt rum, men han totalt vägrar att göra det. Han gnäller alltid att det är jobbigt och drygt när det gäller fysik arbete och om någon ber han en tjänst så säger han "Orka" eller "Jag ska. Ok", men han gör det inte.
Han ska alltid leva om, smälla i dörrar, stampa och skrika. Hans föräldrar säger inget för dom anser att det är ingen idé för han lyssnar inte. Men när dom verkligen stänger av TV eller kopplar ur Playstation, då flippar han ur och blir totalt galen och sen när han har lugnat ner sig så anser han fortfarande att det är föräldrarnas fel alltihop. Det är inte så att han ber om ursäkt och tänker efter.
Han städar inget hemma och hjälper aldrig till. Hans föräldrar börjar ställa krav på han och han säger att dom är "fett dryga assååå".
Jag säger till hans föräldrar att dom har skämt bort han och accepterat att han ska få som han vill. Sen säger jag också att när dom säger åt han så gör dom fel. Dom måste gå till grundpunkten i det hela. Han tittar alltid på TV och spelar alltid Playstation. Gör han inte det så är han ute och spelar pingis eller hoppar länghopp.
Jag ber hans föräldrar att koppla ur datorn & TV och se vad som händer, men dom har gjort det vissa gånger med då flippar han ur eller blir han vara gnällig och svansar runt tills föräldrarna ger sig.
Några exempel:
Rör inte Kakburken - Han rör kakburken
Städa huset innan jag kommer hem - Sätter sig vid TV
osv
Så vem har rätt? Är det föräldrarna som har rätt eller är det jag?
För jag anser att bortskämdhet & tjurighet har med uppfostran att göra. Det existerade inte förr när aga fanns så....men medas ADHD har existerat när aga fanns, dock kanske inte diagnosen.
/ Kille 18 år som är less på dryga bortskämda barn.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-28 14:45
Har ni några metoder vad man ska göra?
Han har diagnosen ADHD, men han får inte ta medicin för det.
Men hur får man bort det bortskämda och tjuriga?