• persson121

Barn med ADHD - Bortskämda & Tjuriga?

Hejsan.

Jag känner en person mycket väl. Han är 19 år och förbannat bortskämd och tjurig. Hans föräldrar hävdar att det är hans ADHD som gör så han blir tjurig och bortskämt. Men jag hävdar att det inte är ADHD som gör så barn blir bortskämda och tjuriga.

Får han inte som han vill så blir han sur, stänger in sig på sitt rum och spelar Playstation eller ser på TV. Han gnäller alltid om att han vill ha nytt Playstation och han kan inte städa sitt rum. Eller jo, det var en överdrift. Han kan städa sitt rum, men han totalt vägrar att göra det. Han gnäller alltid att det är jobbigt och drygt när det gäller fysik arbete och om någon ber han en tjänst så säger han "Orka" eller "Jag ska. Ok", men han gör det inte. 

Han ska alltid leva om, smälla i dörrar, stampa och skrika. Hans föräldrar säger inget för dom anser att det är ingen idé för han lyssnar inte. Men när dom verkligen stänger av TV eller kopplar ur Playstation, då flippar han ur och blir totalt galen och sen när han har lugnat ner sig så anser han fortfarande att det är föräldrarnas fel alltihop. Det är inte så att han ber om ursäkt och tänker efter.

Han städar inget hemma och hjälper aldrig till. Hans föräldrar börjar ställa krav på han och han säger att dom är "fett dryga assååå". 

Jag säger till hans föräldrar att dom har skämt bort han och accepterat att han ska få som han vill. Sen säger jag också att när dom säger åt han så gör dom fel. Dom måste gå till grundpunkten i det hela. Han tittar alltid på TV och spelar alltid Playstation. Gör han inte det så är han ute och spelar pingis eller hoppar länghopp.

Jag ber hans föräldrar att koppla ur datorn & TV och se vad som händer, men dom har gjort det vissa gånger med då flippar han ur eller blir han vara gnällig och svansar runt tills föräldrarna ger sig.

Några exempel:
    Rör inte Kakburken - Han rör kakburken
    Städa huset innan jag kommer hem - Sätter sig vid TV
    osv

Så vem har rätt? Är det föräldrarna som har rätt eller är det jag?
    För jag anser att bortskämdhet & tjurighet har med uppfostran att göra. Det existerade inte förr när aga fanns så....men medas ADHD har existerat när aga fanns, dock kanske inte diagnosen.  

/ Kille 18 år som är less på dryga bortskämda barn. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-28 14:45
    Har ni några metoder vad man ska göra?
    Han har diagnosen ADHD, men han får inte ta medicin för det.

Men hur får man bort det bortskämda och tjuriga?

• Svar på tråden Barn med ADHD - Bortskämda & Tjuriga?
  • Philippa

Varför får han inte ta medicinen?

• persson121
    Philippa skrev 2012-06-28 14:52:25 följande:
    Varför får han inte ta medicinen?
    Jag vet faktiskt inte direkt. Men dom har sagt att han har inte uppfyllt kraven då han är inte superaktiv.
    Skulle han ta medicinen så skulle han bli typ "sönder knarkad". 
  • Litet My

Bortskämdhet- Nej

Tjurighet-Ja ofta med tanke på att personer med ADHD ofta är ganska oflexibla dvs har svårt att starta upp något, det kan vara grymt motigt, och svårt att avsluta det de håller på med. 

Oftast handlar det inte om brist på uppfostran utan brist på verktyg, att tex köra enbart med straff/konsekvenser fungerar ofta inte, därmed inte sagt att man skall ignorera det.

Tydlighet, struktur och förutsägbarhet är något som brukar fungera, kan ta min egen som eom exempel, man kan tjata sig blå att han skall stänga av TV´n och när man väl gör det åt honom efter att ha tjatat en kvart så blir det ett utbrott. Ställer jag däremot äggklockan 15 minuter innan så har han hunnit förbereda sig att han stänger av själv. 

Killen i ditt exempel låter dessutom väldigt mycket "tonåring". 

Visst kan man gå in i en konflikt med rejäla utbrott men oftast leder det inte till något positivt utan samma utbrott kommer igen och igen, vi brukar välja våra strider och ha en tydlig sturktur för det mesta vad som gäller.  

Vad har killens föräldrar fått för utbildning/hjälp fram habiliteringen tex? Väldigt många föräldrar till unga vuxna med tex ADHD fick ingen hjälp alls eller vet hur de skall hantera problemen när de uppstår.         

• Queen of all

Tycker det låter som en bortskämd unge helt enkelt. 

Tycker ofta det verkar vara bortskämdhet det handlar om när barn eller ungdomar blir diagnostiserade med ADHD.
    Det kan vara en person med lite extra energi helt enkelt, men föräldrarna är för lata eller för korkade för att uppfostra dom rätt och vara konsekventa nog. Så då ser dom till att ungen får diagnosen och sen skyller dom beteendet på det istället för att uppfostra dom.
    Inte sagt nu att det gäller alla, men jag tror det är många barn och ungdomar som inte alls har ADHD.  

• lovegivespower

Orkar inte läsa din TS så lång svarar på rubriken. Är det inte föräldrar som gör barn bortskämda?

• persson121
    Litet My skrev 2012-06-28 14:57:39 följande:
    Bortskämdhet- Nej

Tjurighet-Ja ofta med tanke på att personer med ADHD ofta är ganska oflexibla dvs har svårt att starta upp något, det kan vara grymt motigt, och svårt att avsluta det de håller på med. 

Oftast handlar det inte om brist på uppfostran utan brist på verktyg, att tex köra enbart med straff/konsekvenser fungerar ofta inte, därmed inte sagt att man skall ignorera det.

Tydlighet, struktur och förutsägbarhet är något som brukar fungera, kan ta min egen som eom exempel, man kan tjata sig blå att han skall stänga av TV´n och när man väl gör det åt honom efter att ha tjatat en kvart så blir det ett utbrott. Ställer jag däremot äggklockan 15 minuter innan så har han hunnit förbereda sig att han stänger av själv. 

Killen i ditt exempel låter dessutom väldigt mycket "tonåring". 

Visst kan man gå in i en konflikt med rejäla utbrott men oftast leder det inte till något positivt utan samma utbrott kommer igen och igen, vi brukar välja våra strider och ha en tydlig sturktur för det mesta vad som gäller.  

Vad har killens föräldrar fått för utbildning/hjälp fram habiliteringen tex? Väldigt många föräldrar till unga vuxna med tex ADHD fick ingen hjälp alls eller vet hur de skall hantera problemen när de uppstår.         
    Hans föräldrar har utbildning för detta men det hjälper inte.
    Hans föräldrar kan liksom tjata och tjata, sen ger dom sig.

Men jag skulle inte säga att i detta fall är det ADHD:n som är roten till ondskan.
    Jag skulle snarare säga att han har en dålig uppfostran då föräldrarna serverar exakt allt åt han. Han behöver inte ta bussen till skolan, han får nästan allt, han behöver inte planera något för det för hans föräldrar gör det år han, laga mat och städa behöver han inte tänka på. Ska han på träning så är väskorna alltid packade.
    Men det är just nu dom börjar ställa krav och då exploderar han och svär och skriker.  

Nu får han städa sitt rum själv och börja packa sina kläder själv. Det gillar han inte.

Men jag ska säga åt hans föräldrar att använda sig av eggklocksmetoden. Låter som en bra idé.  
  • persson121
    lovegivespower skrev 2012-06-28 15:07:05 följande:
    Orkar inte läsa din TS så lång svarar på rubriken. Är det inte föräldrar som gör barn bortskämda?
    Jo. Jag tycker också det. Men enligt dom så är det ADHD som gör så han är bortskämd och tjurig och exploderar för han inte får som han vill. 
  • Greger b

Oftast är det väl redan i skolan som lärare och rektor pressar fram kravet på en bokstavsdiagnos innan barnet kan få extra resurser tilldelade, detta vare sig det föreligger ADHD eller ej.

Sedan, med diagnos, då ska det medicineras med svagknark. Det hela utmynnar då i en självuppfyllande profetia...

• Litet My

Låter som att föräldrarna behöver mer stöd i sin föräldraroll och hur de kan göra. Har man ADHD kan det tex vara extremt svårt att städa eftersom allt snurrar runt runt, vet ett exempel där man plockat bort så mycket saker det gått och varit tydliga med var alla saker skulle stå, då funkade det att städa, men kommer det en sak så vet hon inte alls hur hon skall göra.

Det finns så mycket man göra för att underlätta, men man får som förälder också vara beredd att lägga massor med krut på det.  Tycker inte killen själv något om sin situation? Förr eller senare brukar man komma till en punkt där man vill kunna stå på egna ben och klara sig själv. 

• lovegivespower
    persson121 skrev 2012-06-28 15:15:21 följande:
    Jo. Jag tycker också det. Men enligt dom så är det ADHD som gör så han är bortskämd och tjurig och exploderar för han inte får som han vill. 
    Kanske... eller bara bortskämd, dåligt uppfostrad inte vet jag? Kan inte svara på det tyvärr Obestämd Gör ett Adhd test på han innan han sabbar skolan...?
Svar på tråden Barn med ADHD - Bortskämda & Tjuriga?