Inlägg från: Leila1983 |Visa alla inlägg
  • Leila1983

Min vikt förstör allt..

jag måste bara få tillägga att ibland så kan det vara något annat som gör att man alltid är sötsugen, jag har oxå pco jag fick det konstaterat när jag var 16.
    Min gyn trodde med störst sannolikhet att jag alltid haft det, så då blev det p-piller för mig...jag knapra på dem i över 10år men i december fick jag nog och slutade med dem.

Jag trodde att jag hade kommit över mina beskymmer med pcos men så visade sig att det inte var så när jag var till gyn i februari.
    Då valde jag att ta tag i det själv, jag surfade och sökte på nätet som en tok...till slut läste jag en studie om att kvinnor med pco oftast går upp i vikt pga att hormonrubbningen stör insulinet i kroppen och det resulterar i övervikt.
    Detta tog jag upp med min gyn på kvinnokliniken, jag fick ett recept utskrivet på metformin(diabetes medicin).
    Det är det bästa jag har gjort för mig själv någonsin, mitt blodsocker är stabilt och jag har gått ner 7kg sen i mitten av april utan att ha gjort några större ändringar i min kost eller motionen.
    Det bästa är att jag inte får dem fruktansvärda boldsocker fallen som jag fick innan, kunde vakna mitt i natten av det och ett konstant sockersug ( jag var med en små ätare på godis, kakor, bakverk överlag).

Jag har aldrig varit nån person som äter stora portioner eller onyttigt för det mesta, men älskar hamburgare....   
    Jag motionerar normalt varje dag ca. 1H med hunden och koncentrerar mig på att äta tre stora måltider och mellanmål mellan varje måltid t ex frukt, filtallrik, yoghurt osv.

Av det jag har läst från det du har skrivit så tror jag att detta kan hjälpa dig, men det finns biverkningar av tabletterna och det är att man kan få diaré och ont i magen. För mig blir det så när jag slarvar med maten, jag har en tendens att vissa dagar inte äta alla viktiga måltider utan på sin höjd få i mig lite frukost och sen nån banan eller ett äpple.

Många läkaren jag har träffat har hela tiden blivit chockerade över att jag inte har diabetes pga min övervikt( vi har det i släkten), men jag har alltid kännt att det har varit obalans i min kropp.

Googla om detta och läs på innan du tar upp det med din läkare, ibland måste man agera läkare till en läkare.

Lycka till nu och berätta gärna hur det har gått för dig!

Svar på tråden Min vikt förstör allt..