• LaFontaine

Gammal tant som ramlat med ansiktet före och nu är blå under ögonen. Åka in?

Gamla mormor snavade på en mattkant och for med ansiktet före i golvet. Näsan gör ont men blöder inte. Däremot är det en knöl på den (enligt henne själv) som är blå och så är hon blå under ögonen. Nyss skulle hon dock sätta sig och äta middag istället för att ta en taxi till närakuten.

Bör man tjata med sig mormor till vc eller kan man låta det bero över natten? Hon är inte allmänpåverkad eller så utan som sagt bara blå under ögonen och på näsan. Mormor själv prioriterar alltså hellre middag vilket kanske tyder på att hon är i tämligen god form. Vad gör man?

/Hon som tjatat om att de ska slänga ut alla mattor hur länge som helst nu!

• Svar på tråden Gammal tant som ramlat med ansiktet före och nu är blå under ögonen. Åka in?
  • Längtarefterliten

tycker nog du ska avvakta.. det är svårt från person till person, vissa äldre är väldigt envisa.. men märker du ingen skillnad på henne så avvakta men håll koll.. det hade jag gjort på boendet jag jobbar..

• LaFontaine
    Längtarefterliten skrev 2012-06-28 18:07:48 följande:
    tycker nog du ska avvakta.. det är svårt från person till person, vissa äldre är väldigt envisa.. men märker du ingen skillnad på henne så avvakta men håll koll.. det hade jag gjort på boendet jag jobbar..
    Problemet är att jag inte är där men fundera på att åka och se till henne. Morfar är där dock.

Det "roliga" är att morfar igår fick tillkalla ambulans för smärtor. BÅDA ambulanskillarna snubblade till på mattkanten men mormor envisades med att ha den kvar. Envisa människa... 
  • Lemio

Ingen påverkan på synen, ingen huvudvärk eller inget illamående/kräkning - då kan hon avvakta :)

Äldre människor blir blåare och tar längre tid att läka.

Äter hon blodförtunnande?

• far

Det viktigaste är att ha koll på hennes "allmäntillstånd". Äldre människor har ofta väldigt "tunn underhud", och hon har antagligen slagit i pannan först, vilket kan vara orsaken till "blåtirorna".

Kolla den här länken, och speciellt då på "hjärnskakning". Så det är alltså hennes allmäntillstånd, som man skall observera.

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Fallskador-hos-aldre/

Så snäll du är, som tänker och bryr dig om gammalmormor!Solig

Hoppas G.mormor är bra, och att hon njöt av sin middag!

• LaFontaine

Stort tack för länken! Mormor är hos grannen nu och jag tror att de avvaktar. Att hon kan laga mat, äta middag, ringa runt och besöka grannen tar jag som bra tecken. Problemet är att om jag frågar om hon låt illa eller är yr så kommer hon garanterat svara ja fastän symptomen är mycket, mycket vaga.

• Astrogirlie

Kolla av lite om hon faktiskt fått nån knöl eller ser annorlunda ut, man kan ju få frakturer på ansiktsbenen, även om man måste slå sig hårt för det. Gamla damer kan envisas med att stanna hemma trots att de borde åka in vet jag av erfarenhet, så åk dit o kolla läget, då märker du ju hur hon verkar. Har hon symtom som illamående, yrsel, huvudvärk, synstörningar så är det nog bra att kolla. Hellre åka till doktorn en gång för mycket än en

gång för lite!

• far
    LaFontaine skrev 2012-06-28 18:43:46 följande:
    Stort tack för länken! Mormor är hos grannen nu och jag tror att de avvaktar. Att hon kan laga mat, äta middag, ringa runt och besöka grannen tar jag som bra tecken. Problemet är att om jag frågar om hon låt illa eller är yr så kommer hon garanterat svara ja fastän symptomen är mycket, mycket vaga.
    Ja, hittills verkar det ju bra, men om någon har möjlighet att vara med henne över natten, är ju det bästa. Har hon hemtjänst? Då kontaktas ju den och informeras. Då skall hon ha "någon" hos sig under natten. Så man kan konstatera hennes allmäntillstånd, i morgonbitti. Bara ett förslag.

Gamla kvinnor har varit unga, många är sega/ tuffa, och kämpar på så länge det går! De har samma gamla minnen, och samma känslor i hjärnan, men kroppen sviker, just därför att man blir "gammal".

Du verkar helt underbar som bryr dig! Alla kommer vi till "gammalmormors" stadie" Om vi kan leva så länge, men du verkar som om att du har respekt, och förstår det!Hjärta Om du inte redan jobbar "inom vården", får du en stor "bukett blommor", av mig!{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower} och jobbar du redan inom vården, så får du den med!
  • LaFontaine

Mormor är på väg till sjukhus med liggande transport efter att grannen upptäckt att okbenet stod ut.

Har nån koll på akutplacering av äldre. Hemma kvar är morfar som är sjuk och inte alls klarar sig själv nu. Inatt funkar det med sällskap men inte sen. Kan man göra nåt tro? Inläggning på geriatriken?

• anju79

Ta kontakt med omsorgen i din kommun. Kan kanske ordna en korttidsplats till honom.

• Längtarefterliten
    anju79 skrev 2012-06-28 19:15:03 följande:
    Ta kontakt med omsorgen i din kommun. Kan kanske ordna en korttidsplats till honom.
    tänkte på samma sak...
  • Quark

Är du säker på att hon snavade på mattkanten? Hon kan ju ha varit yr och snubblat och trott att hon snubblat på mattkanten. Det är ju väldigt vanligt att äldre har många mediciner och att ingen har gjort någon översyn på vad som kan tas bort. Det läggs bara på nya hela tiden. Hon kanske har mediciner som orsakar yrhet som kan tas bort. Kanske bra att få det kollat också, så att inte detta upprepar sig.

• LaFontaine

Jag misstänkte att det var den vägen. Tack för hjälpen, då har jag att göra imorgon!

Och har ni gamlingar hemma så se till att de inte har en massa mattor! Tokar ð??º

• Längtarefterliten
    LaFontaine skrev 2012-06-28 19:35:34 följande:
    Jag misstänkte att det var den vägen. Tack för hjälpen, då har jag att göra imorgon!

Och har ni gamlingar hemma så se till att de inte har en massa mattor! Tokar 🌺
    tyvärr har ju gamlingar mattor till tusen nu för tiden känns de som:P
  • far
    LaFontaine skrev 2012-06-28 19:10:39 följande:
    Mormor är på väg till sjukhus med liggande transport efter att grannen upptäckt att okbenet stod ut.

Har nån koll på akutplacering av äldre. Hemma kvar är morfar som är sjuk och inte alls klarar sig själv nu. Inatt funkar det med sällskap men inte sen. Kan man göra nåt tro? Inläggning på geriatriken?
    Ohh, det var ju illa!, var det ingen som såg det? Men om okbenet stod ut, då måste hon ha haft fruktansvärt ont? Låter mystiskt? Har inte g.mormor hemhjälp i vanliga fall?

Då får ni som är anhöriga, ställa krav på den befintliga sjukvården, som alla har rätt till!, Det kan vara trögt och man får ringa en massa samtal, hit och dit. De kör ju på att "de anhöriga" skall ta över "det jobbet", men det har med "nuvarande regering" att göra, och är en helt annan fråga...(problem.)

Fast jag blir så arg.

Tack ock lov att G.mormor kom iväg med ambulansen, konstigt att hon inte hade jäävligt ont? Om hon hade brutet något ben? (För DET gör ont, skall jag lova.)

Ja, så nu är det frågan om g.morfar då? Finns det möjlighet att någon i familjen kan ringa till "socialjouren" (11414), samma nr. som polisen)... Och kanske få hjälp där?

Annars får ni ringa till socialen i morgonbitti, och fråga om någon av er i familjen, kan bli anställt som "personlig assistent", så att G.morfar får hjälp? Han behöver ju någon nu, när G.mormor har åkt in. Så ring socialjouren, vet jag..Rynkar på näsan I en sådan akut situation...
  • Scream2
    LaFontaine skrev 2012-06-28 19:10:39 följande:

Kommunen har skyldighet att ta hand om morfar om han inte klarar sig själv. Det styrs av socialtjänstlagen. En kommunssk i tjänst kan ta beslut (ev efter kontakt med socialchef el liknande) att han kan komma in på ett korttidsboende redan i natt, alt att hemtjänst åker och tittar till honom. Nu verkar ni ha löst det ändå, men är det mormor som "skött" honom och hon inte klarar det så är det som sagt kommunens skyldighet att lösa det hela!

(vet av erfarenhet i mitt ,då man får hämta den "friska" i ett par och den sjuke blir kvar)  
  • LaFontaine

Tack hörrni! Mormor är på väg hem nu. Inget brott utan kraftig blodutgjutning och möjlig hjärnskakning. Dock ingen blödning på hjärnan. Vi får se om mormor kan ta hand om morfar de närmaste dagarna eller om vi får lösa det på nåt vis. Bra att veta det här inför framtiden också, varken mormor eller morfar lär bli yngre!

• Ebba Caroline

Avvakta. Varför ska hon f.ö åka in enbart pga av blåmärken under ögnen? Om hon blir påverkad i allmäntillståndet ska hon självklart åka in.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • LaFontaine
    Ebba Caroline skrev 2012-06-29 01:12:11 följande:
    Avvakta. Varför ska hon f.ö åka in enbart pga av blåmärken under ögnen? Om hon blir påverkad i allmäntillståndet ska hon självklart åka in.
    Som du kanske läste upptäckte grannen en rejäl svullnad över okbenet och akuten ansåg att man ville röntga huvudet på henne eftersom man bedömde smällen som mycket kraftig. Hon tog emot sig med näsa och kind så att säga. 
Svar på tråden Gammal tant som ramlat med ansiktet före och nu är blå under ögonen. Åka in?