• Lyckligtälskad

Hjälp! 9-åring kissar i sängen var och varannan natt, vad göra?

Behöver hjälp här...

Våran son som är 9 år kissar i sängen och har gjort det länge nu och det sker så gott som var och varannan natt... det måste ju finnas något sätt att få bukt med detta men vart vänder man sig och vad finns det för hjälp mot det?

Det börjar bli riktigt jobbigt det här... vi försöker att han inte ska dricka en massa på kvällen strax före läggdags och vi tjatar på honom att han ska kissa före läggdags vilket han ofta gör men ändå händer det....

Förut hade vi vårt sovrum bredvid och då hörde vi på natten att han lät/gnydda när han behövde kissa så att vi kunde dra upp honom och se till att han gick på toa men nu har vi fått flytta vårt sovrum och hör inte det längre...

Vet inte riktigt om han vaknar och inte "vågar"/vill gå på toa (vilket min man tror) medan jag mer tror att han inte märker att han kissar förrän det är för sent (att han gör det i sömnen)...

Snälla hjälp med råd och tips, tack!

• Svar på tråden Hjälp! 9-åring kissar i sängen var och varannan natt, vad göra?
  • Altezza

Kanske taskigt, men testa att väcka honom ca 2-3 timmar efter att han har somnat och ta med honom till toaletten. Vi gjorde detta med min äldsta son när han va liten och det funkade bra. Han var knappt medveten om att han var vaken, men kissade gjorde han Vi höll på med detta i ca 2 veckor samt att han inte skulle dricka så mycket på kvällen, och tllslut blev han blöjfri även på natten. Kanske bara funkar för små, men det är det enda tipset jag har.

Hoppas det löser sig!

• garib

Ta kontakt med vårdcentralen , om det inte blir bättre.

• La Lola

Är han utredd? börja där annars för det kan ju finnas en kroppslig förklaring som går att åtgärda.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • cosinus

Man ringer VC och ber om en remiss till barnmottagningen för så stora barn som kissar i sängen. Åldersgränsen går vid 6 år.

Har barnet aldrig varit torrt nattetid handlar det som regel om omognad och brukar behandlas med larm och/eller minirin (som är en medicin som minskar kisset nattetid). Väter de även ner sig dagtid kan det handla om att blåsan drar ihop sig för ofta och okontrollerat, det har jag för mig brukar kallas irritabel blåsa eller något sådant.

Har barnet en gång varit torrt en längre tid men börjat kissa i sängen igen brukar man behöva utesluta att inget annat medicinskt ligger bakom som obehandlad UVI, diabetes och lite annat.

Jag har en 6-åring som kissar ner sig så gott som varje natt och det bästa efter besöket på barnmottagningen var de fantastiska kiss-skydden för sängen som man får utskrivet och hemleverat gratis. Man får även blöjor utskrivet om barnet i fråga kan tänka sig det men det vägrar min kille.

• Lyckligtälskad

Tack för era svar, Altezza känns som om detta är något större problem då han är så gammal... :-/ eftersom vi va uppe med honom då vi hade sovrummen bredvid varandra men det har ju ändå fortsatt...

garib: Är det alltså VC men ska höra med i första hand?

La Lola, nej vi har inte gjort något hittills... så en utredning kanske vore bra men jag visste inte riktigt vart jag skulle vända mig.

Skulle vara intressant hur dessa utredningar går till, vad det kan vara för typ av problem och vad det finns för olika metoder som åtgärdar...

Gärna fler med tips och erfarenheter, tack för era svar!

• fiiinally

Jag fick piller när jag var liten som hjälpte en del. Hände ibland ändå men inte als lika ofta. Kommer ihåg dom var jättegoda men inte var dom heter. (Var nån sugtabletter). Jag märkte inte att jag gjorde det, eller så drömde jag att jag blev kissig, och att jag gick till toan, och då var det ju ok att kissa för jag trodde jag var på toan. Eventuellt lärde man sig att dessa toa-drömmar inte var på riktigt men det var inte alltid man hann registrera det innan det var för sent.

• Altezza
    Lyckligtälskad skrev 2012-06-29 10:00:18 följande:

Tack för era svar, Altezza känns som om detta är något större problem då han är så gammal... :-/ eftersom vi va uppe med honom då vi hade sovrummen bredvid varandra men det har ju ändå fortsatt...

Då hoppas jag att du får hjälp av vårdcentralen! Lycka till!
  • Lyckligtälskad
    fiiinally skrev 2012-06-29 10:01:17 följande:
    Jag fick piller när jag var liten som hjälpte en del. Hände ibland ändå men inte als lika ofta. Kommer ihåg dom var jättegoda men inte var dom heter. (Var nån sugtabletter). Jag märkte inte att jag gjorde det, eller så drömde jag att jag blev kissig, och att jag gick till toan, och då var det ju ok att kissa för jag trodde jag var på toan. Eventuellt lärde man sig att dessa toa-drömmar inte var på riktigt men det var inte alltid man hann registrera det innan det var för sent.
    Intressant, det ska jag kolla upp. Nej jag antar att han inte märker att han gör det eller som du skriver att han drömmer att han går till toaletten, det minns jag själv de få tillfällen jag kissade i sängen att jag drömde att jag gick på toa och då kissade... så det är ju inte lätt för honom heller därför behövs det ju någon form av åtgärd för det verkar ju inte bli bättre av sig självt... Tack för att du delade med dig!

Fler?
  • rumi

Har haft samma problem med min son som är 10 nu.Han har kissat i sängen i ett par år.Men nu har det helt plötsligt slutat!!!

Han till och med vaknar tidigt för att gå på toa och somnar sen om igen.

Jag är så lycklig och glad för att jag stått ut alla år och inte gjort nån stor grej av det. Utan bara konstaterat att ok jag tvättar och tvättar och tvättar. Tror verkligen att det hade med mognad att göra eftersom vi inte gjort nån ändring.

• soccermum01

Vad jobbigt för er kille TS. Vi fick hjälp redan efter 6 års ålder med vår sängvätare. Vi fick kisslarm, det fungerade iinte på vår eftersom han sover så djupt och vaknade inte ens av det irriterande larmet. (vi andra vaknade dock men då var det försent). Vi fick också prova minirin, det fungerade varannan natt ungefär. Vi tog även upp och kissade innan vi gick och la oss. Det fungerade oftast men ibland blev det kiss i sängen ½ timme efter att vi tagit upp.
    Nu har det gått över av sig själv.
    TS be om hjälp, vc kan skriva remiss till inkontinenssköterska, då kan du även få hjälpmedel ex. sängskydd o.s.v. vi använde aldrig nattblöjor eftersom det kändes förnedrande utan vi hade skydd i sängen och fick tvätta myycket  lakan.
    Lycka till och be om hjälp,inkontinensssk vi hade förklarade jättebra för oss och barnet vad som händer i kroppen och hur man ska göra.   

Svar på tråden Hjälp! 9-åring kissar i sängen var och varannan natt, vad göra?