• Runa

Varför är alla klänningar så korta...

Nu ligger denna tråd i "nöje">>"shopping" men helst skulle den förstås ligga i "missnöje">>"utebliven shopping".

Tyvärr tycks årets inställning hos alla de större kedjorna vara att alla klänningar som inte är stora och fluffiga, har fet urringning och ynkliga axelband och ser ut som något man skulle ha på sig på stranden över sin bikini ska vara korta. Jag är inte kort (180) och önskar mig en klänning som inte slutar på halva låret och får mig att se ut som om jag tagit på mig barnkläder. Jag har kollat alla de större kedjorna på min ort och ytterligare ett par butiker av äkta "tanttyp". Jag knallade faktiskt in hos en välsorterad butik för festklänningar och förklarade att jag ville ha en klänning som täckte knäna. Det uteslöt raskt hela sortimentet utom balklänningarna, men de kunde gärna kapa vilken som helst av dem åt mig för en ringa extra kostnad utöver de tusenlappar klänningen i sig skulle kosta...

Så nu står jag i valet och kvalet. Ska jag gå på fodralen som på mig knappt täcker rumpan och känna mig naken bland alla kostymklädda herrar? Eller ska jag kanske satsa på en vidare kjol och gå på lolitastilen med kompletterande råttsvansar? Kommer jag att falla tillföga och investera i leggings att kombinera med nya "klänningar" (läs tunikor)  trots att jag spontant känner att de är fel i stilen för en festligare tillställning? Eller finns min räddning på någon loppis? Kommer jag att våga mig på att beställa något på nätet trots att jag vet att chansen är liten att det kommer att passa och att jag kommer att få lägga massa tid på att skicka fram och tillbaka? Frågorna är många, liksom sommarens fester...

Nu har jag fått gnälla lite. Det kan du också få göra nedan om du vill, men ännu hellre kan du tipsa om du hittar någon klänning med lite längd och vidd i kjolen som kan få mig att känna mig som en välklädd och vuxen kvinna.

trevlig sommar! 

• Svar på tråden Varför är alla klänningar så korta...
  • Runa
    Banana82 skrev 2012-06-29 14:39:39 följande:
    Vart hittar ni alla dessa korta klänningar? Jag är 1,68 och stör mig tvärtom på att allt är så långt, till knäna eller längre. Byter gärna denna jakt med er Men sen blir det ju så att på en lång tjej blir klänningen så klart kortare av logiska skäl.
    Det kan nog handla om hur man definierar långt respektive kort också, men visst en extra dm längd eller mer gör såklart skillnad, särskilt om man därtill har en liten storlek.

För mig hör en klänning eller kjol som slutar ovanför (även precis ovanför) knäna till kategorin kort. Långt är något som är helllångt eller i alla fall till vristen eller vadens nedre del och allt från mitt på /strax under knät till mitt på vaden skulle jag uppleva som någon sorts medellångt. En bit över knät (vilket knälånga kjolar utan undantag blir på mig) upplevs då som alltför kort. Om du tycker att till knäna är för långt och därtill är mer än en dm kortare än mig är det inte konstigt om vi kan gå i samma affärer och uppleva helt olika sak vad gäller klänningarnas längd. Det man då kan fråga sig är varför de är så lika i längd och det inte finns mer variation? De har väl hittat den mest säljbara längden då kanske och tillverkar allt i den.
  • PumpkinQueen

Jag är också runt 180 cm lång och känner mig lite för gammal för att ha kortkorta klänningar. 

Mitt gamla trick är att istället för klänning välja en kjol, som man kan hänga långt ner på höfterna. Då får man ju lite längd på den. Sen får man ha en rätt lång blus eller tröja till, så att man inte blottar hela "mellanpartiet". Skrattande

Om man väljer kjol och överdel i samma färg och liknande material så ser det ut som att man har klänning på sig (om folk inte tittar för noga).

• Runa
    PumpkinQueen skrev 2012-06-29 15:24:29 följande:

Jag är också runt 180 cm lång och känner mig lite för gammal för att ha kortkorta klänningar. 

Mitt gamla trick är att istället för klänning välja en kjol, som man kan hänga långt ner på höfterna. Då får man ju lite längd på den. Sen får man ha en rätt lång blus eller tröja till, så att man inte blottar hela "mellanpartiet". Skrattande

Om man väljer kjol och överdel i samma färg och liknande material så ser det ut som att man har klänning på sig (om folk inte tittar för noga).

Jag brukar också hänga kjolen långt ner på höfterna. Inte bara för att den ska se längre ut utan också för att jag är smal runt midjan jämfört med höfterna så det är svårt att hitta något jag kan ha ända upp i midjan utan att det blir stort glapp och ändå få plats med rumpan. Dessutom har jag ju längre från midja till höft än genomsnittet så det är även på längden inte så lätt att passa in båda om det är ett så format plagg att det krävs att bredaste punkten är på rätt ställe.

Tycker inte det är så ofta jag stöter på kjolar och överdelar i samma tyg. Ska kolla lite på det.
  • hjertat

.... igår, och de hade en del fint som inte såg så kort ut. Annars typ Ellos linje tailissime. Eller longtallsally online..

• Runa
    hjertat skrev 2012-06-29 16:38:46 följande:
    .... igår, och de hade en del fint som inte såg så kort ut. Annars typ Ellos linje tailissime. Eller longtallsally online..
    Indiska är en favorit så där brukar jag hålla lite koll. Taillisime är ett jättebra tips om man är lång och lite fylligare. Själv är jag väldigt smal på överkroppen så det funkar inte för mig. Lontallsally tål att tänkas på, men det är ganska kostsamt och jag är ännu inte så desperat att jag är beredd att beställa något. Men om någon annan gör det får ni gärna tipsa och berätta vad ni tyckte.
  • Runa

Nu kommer jag inte att vara inne på några dagar men fortsätt gärna komma med tips eller gnälla av er!

• cloudberry79

Kolla på asos.com och filtrera klänningar efter längd, välj midi. Just idag fick jag 194 träffar på den längden, som är just under knät på en modellång person (på mig som är kort blir de för långa). Där kan man även filtrera fram klänningsform, färg, ärm och ev märke utöver det normala (storlek, färg, pris). Numera får man dessutom priset i svenska kronor!

Sur, grinig och på smällen.
  • Sirendes
    Runa skrev 2012-06-29 13:57:09 följande:
    Några korta klänningar får gärna finnas för min del även om jag kan hålla med om att det känns som konspiration ibland. Det finns säkert många med skitsnygga ben som gärna vill visa upp dem, precis som det finns de som föredrar att visa upp sina företräden i en rejäl urringning. Om behovet är sunt eller inte, vad det beror på, om vi vill ha ett sådant samhälle osv. är något jag inte förväntar mig att klädaffärerna tar ställning till så så länge någon köper extremt korta klänningar får de gärna erbjuda kort. Men vi som vill ha lite längre, är vi verkligen så hopplöst få att det är lönlöst att göra något för oss? Är det de astronomiska kostnaderna för tyg? Eller ett slaviskt följande av någon slags trend?
    Men även om man har snygga ben.. Vilket jag har eller åtminstone haft tills ganska nyligen då jag började få lite ytliga blodkärl på höger lår Glad jag menar inte att man ska visa benen utan mer att det begränsar rörelsefriheten och skapar onödigt huvudbry, man får hela tiden ha tankarna upptagna med att inte böja sig på nåt sätt eller klättra upp på något så man råkar visa rumpan osv.
  • Sirendes
    Banana82 skrev 2012-06-29 14:39:39 följande:
    Vart hittar ni alla dessa korta klänningar? Jag är 1,68 och stör mig tvärtom på att allt är så långt, till knäna eller längre. Byter gärna denna jakt med er Men sen blir det ju så att på en lång tjej blir klänningen så klart kortare av logiska skäl.
    Jag har kollat en del på nelly.com eftersom jag är småbarnsmamma och inte har så mkt tid över för att åka till stan Glad hade så svårt att hitta en fin klänning när jag skulle på bröllop där man ju absolut inte vill visa större delen av låren och inte heller ska ha fotlång klänning helst. Annars hade jag gärna köpt maxiklänning, det är ofta vackert.
  • PumpkinQueen

*kidnappar tråden lite* Ett annat gigantiskt problemområde för mig som är lång är BYXOR. Nu på sommaren går det ju an, då man kan ha shorts, eller kortare långbyxor (och till och med vika upp dem lite så att det ser ut som att det är meningen att de ska vara 15 cm för korta). Men på vintern är det ju hopplöst att få tag på byxor som går ner till marken. Nån som har något bra tips på var man kan köpa byxor när man har långa ben?

Ibland hittar jag långa fina byxor på Top Shop, men de större storlekarna är oftast slut. Rynkar på näsan

• Milio
    PumpkinQueen skrev 2012-07-03 14:17:12 följande:
    *kidnappar tråden lite* Ett annat gigantiskt problemområde för mig som är lång är BYXOR. Nu på sommaren går det ju an, då man kan ha shorts, eller kortare långbyxor (och till och med vika upp dem lite så att det ser ut som att det är meningen att de ska vara 15 cm för korta). Men på vintern är det ju hopplöst att få tag på byxor som går ner till marken. Nån som har något bra tips på var man kan köpa byxor när man har långa ben?

Ibland hittar jag långa fina byxor på Top Shop, men de större storlekarna är oftast slut. Rynkar på näsan
    Bik Bok, H&M ? Men då tänker jag mest på jeans, du kanske menar något annat?
  • PumpkinQueen
    Milio skrev 2012-07-04 15:11:50 följande:
    Bik Bok, H&M ? Men då tänker jag mest på jeans, du kanske menar något annat?
    Ja, jag tänker på vanliga byxor -inte jeans.
  • Milio

Då har jag ingen aning, har inte använt några andra byxor sen typ mellanstadiet :)

Svar på tråden Varför är alla klänningar så korta...