• ellysmamma

Ge vanlig mjölk på FLASKA till en 9 månaders?

Hej!

Undrar över en sak.
    Har en son på 9 månader, han gillar inte alls välling, har föröskt i 3 månader nu, har fått blanda den med ersättnign för att han ska få i sig den,så att han blir mätt. Men jag vill ju inte tvinga mitt barn att dricka välling. Och han gillar inte heller mellanmål, som småbitar av pannkakor/bröd pasta osv... han vill bara ha flaskan tyvärr.
    Min dotter som är 3 år nu, hon älskade välling däremot.

Och när jag var 1 månad blev jag flaskmatad med vanlig mjölk(då jag föddes i utlandet och kom hit som bebis) Mamma ammade mig i 1 år också dessutom medan hon gav mig mjölk på flaska.

jag går lite på magkänsla hur mina barn funkar och det har alltid stämt, och det KÄNNS som att det vore en rätt grej att ge sonen mjölk (röd mjölk) på flaska, min kusin som är 3 fick också det. Och ingen av oss har komti till skada, snarare tvärtom, vi båda är väldigt starka i kroppen och mår bra av mjölk på flaskan. Sen är det även en fråga om pris, min son slurpar i sig NAN2, och den tar slut på en vecka, och i månaden måste vi lägga ner hela 500-600 kr på bara NAN2 ...känns så himla dumt, han är ju stor nu...

vad tycker ni? Jag frågade på bvc men hon sa 1 år är bäst, men varför det? är det för att järnhalten är mindre i den vanliga mjälken? kan man inte komplettera med något annat bara?

Finns det några därute som ger vanlig röd mjölk i flaska till en 9 månaders?

vore tacksam för råd/svar, inga påhopp tack 

• Svar på tråden Ge vanlig mjölk på FLASKA till en 9 månaders?
  • La Lola
    aurora1827 skrev 2012-06-29 14:28:00 följande:
    Jamen han äter ju mat?
    Så jag förstår inte problemet med att blanda ut vällingen med vanlig mjölk istället för ersättning?

Eller för den delen att dricka mjölk. Olika barn börjar ju äta mat olika tidigt. Att äta mat OCH ersättning känns lite överdrivet. Bara för att vi har en sån övertro på en massa tillsatta vitaminer och mineraler att vi tror att det är bättre för våra barn att äta en konstgjord sörja som de kallar "ersättning" och som av en händelse tar 10 gånger mer betalt för.

Ta ett för tidigt fött barn, mata det med enbart komjölk från början i ett år, ja - då kan det bli sjukt.
    Ta en frisk niomånaders som äter mat och ge den lite mjölk då och, ja - jorden går nog inte under. 

Välling,och gröt bör man inte ge mer än max 3 gånger per dygn.

Varför är det överdrivet att äta mat o ersättning? Ser du på bröstmjölk på samma sätt alltså, onödigt?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Bara för att vi har en sån övertro på en massa tillsatta vitaminer och mineraler att vi tror att det är bättre för våra barn att äta en konstgjord sörja som de kallar "ersättning" och som av en händelse tar 10 gånger mer betalt för.

Vet du förövrigt vad ersättning är?
  • ellysmamma
    Jamen han äter ju mat?
    Så jag förstår inte problemet med att blanda ut vällingen med vanlig mjölk istället för ersättning?

Eller för den delen att dricka mjölk. Olika barn börjar ju äta mat olika tidigt. Att äta mat OCH ersättning känns lite överdrivet. Bara för att vi har en sån övertro på en massa tillsatta vitaminer och mineraler att vi tror att det är bättre för våra barn att äta en konstgjord sörja som de kallar "ersättning" och som av en händelse tar 10 gånger mer betalt för.

Ta ett för tidigt fött barn, mata det med enbart komjölk från början i ett år, ja - då kan det bli sjukt.
    Ta en frisk niomånaders som äter mat och ge den lite mjölk då och, ja - jorden går nog inte under. 

Ja precis, så är min tanke, jorden går inte undertänker ja..han börjar ju närma sig ett och är väldigt stark och kry med tanke på att han födees med snitt tidigt (han är lika stor som en 1 åring) han är nästan 80 cm lång och väger 10 kg ca, så jag tror han skulle tåla det, jag ahr ju klarat mig hur bra som helst! JA; jag fick salt också som barn, jag är frisk som en nötkärna! :D...Alla dessa regler och punkt och pricka...blir tokigt, därför var jag tvungen att fråga. 

Jag har faktiskt inte råd att köpa NAN 2 mer, tyvärr, han slurpar upp det, och dessutom är det ett tillägg för de som ammar läste jag på nans hemsida. denna gosse fr massor med yoghurt/fil...tror nog han skulle palla en flaska på 150 ml... jag tror jag provar, märker jag att han mår dåligt av det så byter jag tillbaka och får panta burkar
  • La Lola
    ellysmamma skrev 2012-06-29 14:33:52 följande:
    Ja precis, så är min tanke, jorden går inte undertänker ja..han börjar ju närma sig ett och är väldigt stark och kry med tanke på att han födees med snitt tidigt (han är lika stor som en 1 åring) han är nästan 80 cm lång och väger 10 kg ca, så jag tror han skulle tåla det, jag ahr ju klarat mig hur bra som helst! JA; jag fick salt också som barn, jag är frisk som en nötkärna! :D...Alla dessa regler och punkt och pricka...blir tokigt, därför var jag tvungen att fråga. 

Jag har faktiskt inte råd att köpa NAN 2 mer, tyvärr, han slurpar upp det, och dessutom är det ett tillägg för de som ammar läste jag på nans hemsida. denna gosse fr massor med yoghurt/fil...tror nog han skulle palla en flaska på 150 ml... jag tror jag provar, märker jag att han mår dåligt av det så byter jag tillbaka och får panta burkar
    Det finns inga regler. Det är rekommendationer.
  • Ejin
    ellysmamma skrev 2012-06-29 14:33:52 följande:

Han får alltså redan yoghurt/fil i massor och nu ska du dessutom ge massor med mjölk på de? Visst är det bra med en viss del mjölkprodukter men med allt det intaget blir det ju helt galet....

• ellysmamma
    Ejin skrev 2012-06-29 14:53:24 följande:
    Han får alltså redan yoghurt/fil i massor och nu ska du dessutom ge massor med mjölk på de? Visst är det bra med en viss del mjölkprodukter men med allt det intaget blir det ju helt galet....
    men det är ju bara bra, hans mage är van med mjölprodukter, dessutom ska han ju intefå så mkt mer mjölk, jag ska trappa av på det, vill ju sluta med NAN 2, börjar han dricka mjölk, slutar han små småningom, ...

med dottern slutade jag med nan vid 10 mån, gav henne mjölk vid måltider.För hon åt också så bra. så jag tror inte det tar skada, isåfall märkts det och DÅ kan  jag se över med vad jag bör göra..man lär sig av sina misstag 
  • vivla

Jag tycker heller inte du ska ge mjölk, hellre mat och sluta med flaskan helt isf, om han ändå äter bra och du tycker det e för dyrt. Det är ju bättre du vänjer bort flaskan helt isf och kör på gröt. Känns konstigt att ta bort en hel måltid trots att han äter bra under dagen, man ska ju äta ofta som vuxen också. Du gör såklart som du vill, men när jag var liten fik vi också mycket som idag är evisat inte är bra, och jag mår bra med. Dock finns ju bevisen av en andledning och tänk på lla dom då som inte mått bra av för myket Mjölk salt osv :)

ellysmamma skrev 2012-06-29 15:40:06 följande:
    men det är ju bara bra, hans mage är van med mjölprodukter, dessutom ska han ju intefå så mkt mer mjölk, jag ska trappa av på det, vill ju sluta med NAN 2, börjar han dricka mjölk, slutar han små småningom, ... med dottern slutade jag med nan vid 10 mån, gav henne mjölk vid måltider.För hon åt också så bra. så jag tror inte det tar skada, isåfall märkts det och DÅ kan  jag se över med vad jag bör göra..man lär sig av sina misstag 

• RosaBabyfilt

Ibland blandar jag lite vanlig mjölk i barnmaten bara för smakens skull, men att byta ut ersättning helt mot mjölk skulle jag inte göra så snart. Vid 1 års ålder är det okej, men ditt barn är ju bara 9 månader. Ditt barn är ännu så litet. Även om du och andra barn kanske växer upp med amning varvat med komjölk så ammas ju inte ditt barn och behöver därför ersättningen :)

• smufflan

Har du inte råd att ge ditt barn ersättning som hon/han behöver tycker jag du ska kontakta socialen och söka ekonomiskt bistånd, har du det så dåligt ekonomiskt att du inte har råd att köpa NaN så har du rätt till lite extra matprngar, ligger du över normen får du för f.n se till att prioritera om bland dina utgifter...

Att inte se till att ens barn får tillräckligt med näring gör mig riktigt arg....

Svar på tråden Ge vanlig mjölk på FLASKA till en 9 månaders?