• Mej 70

Måste jag använda sterila påsar/plastkärl vid frysning av bröstmjölk????

Heeej alla!!

Har fått tips av en barnmorska från BVC att frysa in bröstmjölk i plastkärl som man gör isbitar i! Jättesmart!
    Men nu läste jag (i bruksanvisningen till avent isis bröstpump) att bröstmjölken ska frysas in i antingen sterliserade plastpåsar eller steriliserade förvaringsflaskor...??
    Hm...jag har helt enkelt fryst in i såna isbits-plastlådor.....kan jag inte använda den nu????
    Är det bara för att man ska köpa deras grejer som det står i bruksanvisningen tro..?
    Eller måste jag kasta den mjölk jag fryst in???
    Någon vänlig själ som vet..??
    Kram

• Svar på tråden Måste jag använda sterila påsar/plastkärl vid frysning av bröstmjölk????
  • Maria32

Jag använde vanliga fryspåsar och före det isbits påsar. Ej sterila och jag har inte haft några extra sjuka barn

• carina68

Vi använde inte heller sterlia grejer utan tog iskubs-fack som var använda. Vår kille blev inte heller sjuk av det.

• Skusan

Isbitspåsar har jag med hört att andra använt, och inte har dom haft sjuka barn för det. Det beror väl på den allmänna hanteringen av mjölken medans man samlar upp den, att den ska kylas ner fort i tex kylskåp först etc och inte stå i rumstemperatur.
    Ska du ge din bröstmjölk till tex bb/neo är det lite andra rutiner, men då informerar dom dig om det om du är bröstmjölksdonator...

• Lilla Linnéa

Jag fryste in mjölk i små glasburkar som jag hade kokat innan. Eftersom det är så många som gjort som du och det har gått bra så verkar det inte vara ngn fara.

• Mej 70

En fråga till då....? Så om jag samlat mjölk när jag ammat på natten och kanske inte gått direkt till kylskåpet..ska jag slänga den då??
    1000 tack för era svar!

• Finlänskmamma

Koka det du tänker hälla bröstmjölken i om du tänker använd plastkärl,
    så blir det ju sterilt.

• Mej 70

Jag har kokat det! Men det har ju inget skydd över sig...dessa isplastgrejer!

• humpe

jag skulle vara försiktig med att använda isbitspåsar för plasten kan gå sönder när man trycker ur bitarna. Bitarna hamnar sedan i den upptinade mjölken som med andra ord barnet kan få i sig och i värsta fall kvävas av . Iochförsig så borde plastbitarna fastna i flaskan sen men ändå...

• Bissa

man kan inte sterilisera hemma, möjligen desinfisera. Det går alldeles utmärkt att hälla mjölken i frysplastpåsar eller andra rena kärl. Vill du frysa i iskubslåda - ha då en plastpåse om den i frysen.
    Mjölken måste tas omhand så fort som möjligt. den får inte bli stående. Orkar du inte frysa den direkt kan du ställa den i kylen och frysa den inom ett dygn. fryser du den inte klarar den sig två dygn i kylskåp. kyl den gärna innan du ställer in den i kallt vatten.
    värm aldrig mjölk i mico eller på spisen utan i vattenbad.

• Bissa

& låt mjölken tina långsamt i kylskåp!

• K72

Jag undrar också en sak (kanske korkad fråga).... Har inte börjat frysa in bröstmjölk men tänkte ta och göra det snart. -När man har tinat den frysta mjölken, ska man värma den eller ge den kylskåpskall?

• Bissa

Finns inga dumma frågor...

-Ljummen, kroppstempererad, 37 grader. värm den i vattenbad.

• carina68

Eller så kan du spola flaska under varmvatten, det gjorde jag och det gick rätt snabbt...

Svar på tråden Måste jag använda sterila påsar/plastkärl vid frysning av bröstmjölk????