• jollan

grav språkstörning, någon som har erfarenhet?

Jag har en tvåårig liten kille som har det jobbigt med kommunikationen... Har tänkt att det nog ska lossna, men jag tycker det börjar bli uppenbart att det blir svårare och svårare för honom, ju mer han försöker.

Han har egna "ord" och ljud för saker, men hans språk utvecklas inte som det ska riktigt... han kan lära sig ett nytt ord som är nästan rätt för rätt sak, och sedan efter ett tag börjar han säga det ordet för jättemånga saker och så efter ett tag så slutar han säga det helt och byter till ett nytt ord/ljud. Han har kunnat ganska många ord om man räknar ihop dem, men han bygger inte ut sitt ordförråd utan byter bara ut orden och tappar de gamla.

Pratat med en specialpedagog (privat, som jag känner) som tycker att det låter som grav språkstörning. Vi har fått en tid till psykolog via BVC, men jag skulle gärna höra andras historier om grav språkstörning (eller om ni får några andra ideer om vad det kan vara förstås).

Han verkar utvecklas normalt i övrigt och förstår iallafall ganska bra vad man säger till honom men det är nästan omöjligt för honom att göra sig förståd till någon utomstående, det är ganska svårt även för oss vilket skapar ganska mycket frustration för honom.

Han leker låtsaslekar, samspelar normalt och är intresserad av andra så jag tror inte det är autism eller något sådant...

Någon som har några tankar? 

• Svar på tråden grav språkstörning, någon som har erfarenhet?
  • Busungar0609

Prata med personalen på förskolan! Tycker du/ ni att han verkar höra bra? Min son är sen m språket då han har haft nedsatt hörsel! Kolla upp d! Han kan ha vätska bakom trumhinnan!

• jollan

Hej, tack för ditt svar!
    Ja, det där med hörseln var vår första tanke, så det frågade vi om på ett och ett halvtårs-kontrollen men de sa att det inte var något... fast dom kollade bara in i örat med sån vanlig öron-grej, vet inte om man måste kolla på något annat sätt?

Dock tycker jag att han är mer annorlunda än sen i sin språkutveckling, men det kanske kan vara så i vilket fall..
    På förskolan säger dom bara att allt funkar bra, men han är väldigt snäll och lite tillbakadragen så han gör inte så mycket väsen av sig, så jag tror det dröjer innan dom slår larm där tyvärr... Han gör sig nog inte riktigt förstådd, om det inte är så att han vill ha något som går att peka på så det blir uppenbart, men de tycker kanske inte man behöver göra det när man är så pass liten... 

• Busungar0609

Hm det är lite svårt då han fortf är liten, jag ARB själv på förskola o vi anv en del stödtecken för de barn som inte har talet, sedan har vi en språkpedagog som kommer en gång i v! Vad säger Bvc om språket? Min son va på 2,5 års kontroll o ska tillb vid tre om talet är så som innan blir vi remitterade t logoped! Men vi vet ju att det är hörseln som e boven i dramat! Beställ annars tid på Vc o be de kolla i öronen o be de remittera t öron där kan de kolla hörseln !!

• jollan

Vi har inte varit på bvc sen ett och ett halvtårskontrollen och då var han ju så liten så dom sa inget om det då, men jag har ju fått remiss från bvc till psykolog nu efter att ha beskrivit honom, så dom tycker nog också att det finns något litet mysko

har testat lite teckenstöd (jag jobbar inom särskola själv)och han snappar tecken snabbare än ord, men har samma mönster där, att han tar ett tecken och tecknar det i rätt situationer först och sen börjar det betyda många saker och sen tappar han det helt och börjar teckna något annat. Det är främst det här att han haft många fler ord som han tappat som gör mig orolig. Och att han har egna sätt att strukturera och kategorisera världen som inte riktigt stämmer med min bild av normal språkutveckling.

Han har också haft mycket huvuddunkande för sig ända sen han var riktigt liten så jag blir lite orolig att det skulle vara nått allvarligt, en hjärntumör eller något :-/

Men absolut borde vi kolla hörseln nogrannare! 

• jollan

Ingen annan som har ett barn med denna diagnos och/eller vill dela med er av erfarenheter kring detta?

• Tuffen

Varför ska ni till en psykolog? Varför inte till en logoped? 

• jollan
    Tuffen skrev 2012-07-01 14:45:07 följande:
    Varför ska ni till en psykolog? Varför inte till en logoped? 
    Det undrar faktiskt jag också!

Men jag tog upp mina funderingar med BVC och hon sa att vi skulle få remiss och så fick vi det, till psykolog... har funderat mycket på varför, men tänker att det kanske är så man börjar, för att kolla av den generella utvecklingen hos barnet, och sen remittera vidare till logoped eller vad man tror.... Men jag vet faktiskt inte, bara gissar
  • Ceszan
    jollan skrev 2012-06-29 21:43:50 följande:
    Jag har en tvåårig liten kille som har det jobbigt med kommunikationen... Har tänkt att det nog ska lossna, men jag tycker det börjar bli uppenbart att det blir svårare och svårare för honom, ju mer han försöker.

Han har egna "ord" och ljud för saker, men hans språk utvecklas inte som det ska riktigt... han kan lära sig ett nytt ord som är nästan rätt för rätt sak, och sedan efter ett tag börjar han säga det ordet för jättemånga saker och så efter ett tag så slutar han säga det helt och byter till ett nytt ord/ljud. Han har kunnat ganska många ord om man räknar ihop dem, men han bygger inte ut sitt ordförråd utan byter bara ut orden och tappar de gamla.

Pratat med en specialpedagog (privat, som jag känner) som tycker att det låter som grav språkstörning. Vi har fått en tid till psykolog via BVC, men jag skulle gärna höra andras historier om grav språkstörning (eller om ni får några andra ideer om vad det kan vara förstås).

Han verkar utvecklas normalt i övrigt och förstår iallafall ganska bra vad man säger till honom men det är nästan omöjligt för honom att göra sig förståd till någon utomstående, det är ganska svårt även för oss vilket skapar ganska mycket frustration för honom.

Han leker låtsaslekar, samspelar normalt och är intresserad av andra så jag tror inte det är autism eller något sådant...

Någon som har några tankar? 
    Min styvsyster hade samma problem med sin äldsta. H*n fick gå till talpedagog eller vad det heter, men det var liksom ingen idé. När h*n fyllde 6år bara rann det ur h*n. Alla ord fanns, alla meningar var rätt osv. 
    Jag tror nog att när barnet är redo för att prata så kommer det. Din vet nog, men kanske inte är riktigt redo. Så istället för att göra det som är "rätt" så skapar han egna ord och ljud.
    Det var även en sån förklaring min styvsyster fick.  
    ♥ pojke dec 04 ♥ - MF juni 09, MF feb 11, MF maj 12 -
Svar på tråden grav språkstörning, någon som har erfarenhet?