• Anonym (Mari)

Naturligt sätt att bli av med ångest och depression!

Hej.
    Många lider av ångest och depressioner och jag har själv gjort det och ätit mediciner. Efter ett tags användande av mediciner insåg jag att mediciner inte är bra. Det dövar symtom och skapar bara nya problem så jag slutade med medicinerna och tog till det enda som verkligen hjälper.

Jag började slappna av i kroppen och sinnet. I början fick jag ta hjälp av massage och gå till naprapat men efter ett tag lärde jag mig slappna av i kroppen. Ångest beror på spänningar så börjar man slappna av i kroppen så minskar ångesten. Ju mer avslappnad jag blev desto mer försvann ångesten. Jag tog även hjälp av spikmatta för att slappna av kroppen. Jag vet att en del blir väldigt avslappnade av meditation eller yoga så det gäller att prova sig fram. Det viktiga är målet att kroppen ska slappna av.

Dåliga destruktiva tankar ska inte fullföljas utan direkt en negativ tanke kommer ska den aktivt puttas bort, det gäller att vägra fullfölja den destruktiva tanken och tänka på nåt annat i stället. Efter en tids övning kommer de negativa tankarna försvinna nästan helt. Det finns flera böcker i ämnet om man vill få djupare kunskap om att bli fri från destruktiva tankar.

När kroppen är avslappnad och de destruktiva tankarna är borta så är ångesten och depressionen ett minne blott!

Lycka till!

• Svar på tråden Naturligt sätt att bli av med ångest och depression!
  • Anonym (olika)

Jag kan tro att det kan funka - för vissa. Allt beror ju på orsaken till depressionen och ångesten och hur man är som person. 

Mycket beror nog på stress och ältande, men inte allt och ibland kan man behöva hjälp utifrån för att ens får bukt med att klara av att tänka annorlunda och låta sig slappna av. Det finns nog de det hjälper och för andra hjälper nog annat.

Glad att det hjälpte dig och ett bra tips att i alla fall testa.

• JessicaDeluxe79

Ett par andra tips:

AKTIVERA DIG. Rör du på dig utsöndras oxytocin=må bra-hormoner. Umgås med djur. Var i stallet och pyssla, gå ut med en hund, klappa en katt eller titta när någon lär en hund lite trick etc. Pulsen och blodtrycket stabiliseras, du får (oftast) frisk luft och motion och villkorslös kärlek och acceptans. Du kan vara dig själv med djur, och slappa av. 

Sen har TS rätt i att beröring och massage gör mycket, det hjälper mot en hel del, men mina tips har hjälpt flera i min omgivning också, så jag vet att de funkar!

jessicadeluxe.blogg.se -Du måste inte gilla mig men det underlättar
  • SHAKAWKAW

Det där är individuellt.

För mig hjälpte det inte att slappna av och putta bort negativa tankar. Ja, det hjälpte lite ett litet tag, men jag kan inte påstå att det förändrade mitt tillstånd. Mediciner är det enda som har hjälpt mig - och nej, de puttar inte bort mina problem och skapar nya. Tvärtom. Jag får mer tid, lust och ork till att bearbeta dem utan att förvandlas till ett vrak.

• Litet My

Sånt fär är jätteindividuellt och beror ofta på vilken grad av depression eller ångest man har och varför.

Men A & O är att försöka sova,äta och ta sig för något och lyckas även om det bara är en dusch, gå ett varv runt huset och vara nöjd med det lilla man gjorde, men många behöver mer hjälp än så.

Massage och taktil massage är också bra för att lugna.    

• Höghus

Morotsjuice ska vara bra har jag hört.

• Anonym (P)

Jag håller med TS. Tyvärr är det ju så bland dem som har ångest och depp att många är dåliga på att ta ansvar för sin problematik. Det är lättare att käka piller. Dessutom blir ju receptet som ett kvitto på att an verkligen är sjuk.

Det hör kanske till sjukdomen att känna att allt är hopplöst och det är ingen idé att ta tag i det, och det är synd för många skulle kunna bli friska med avslappningsövningar, rätt kost och motion. 

• Anonym (Nix)
    Anonym (P) skrev 2012-06-30 08:31:26 följande:
    Jag håller med TS. Tyvärr är det ju så bland dem som har ångest och depp att många är dåliga på att ta ansvar för sin problematik. Det är lättare att käka piller. Dessutom blir ju receptet som ett kvitto på att an verkligen är sjuk.

Det hör kanske till sjukdomen att känna att allt är hopplöst och det är ingen idé att ta tag i det, och det är synd för många skulle kunna bli friska med avslappningsövningar, rätt kost och motion. 
    Bullshit. Det finns INGA belägg för att avslappningsövningar botar. De må lindra lite, men de botar som sagt inte en klinisk depression, hur mycket du än vill tro det! Vet du mekanismerna bakom en depression? Återupptaget av bla. seretonin är för stort i synapsklyftan i hjärnan. Detta kan bara åtgärdas med hjälp av medicin. Du har absolut ingen som helst kontroll över denna mekanism, lika lite som du styr din hjärtrytm, tarmrörelser eller hårväxt!!! Fatta det någon gång. Det enda du uppnår med ditt struntprat är att få deprimerade att få dåligt samvete!!!!

Det handlar inte om att "ta ansvar", depression mm. är ofta ärftligt, det handlar inte om karaktär utan om ren och skär sjukdom.
  • Anonym (Anna)

Jag har försökt med det där att vända negativa tankar, har inte klarat det. Det är inte så enkelt om man har mycket ångest och har varit med om jobbiga saker, ibland behövs mer än så, även om det funkar för vissa. Har också försökt det där med affirmationer och stått framför spegeln och upprepat "jag är bra", "jag är fin" osv. Det har inte heller funkat för att få bort min ångest. Mår jag riktigt dåligt och ställer mig framför spegeln och försöker intala mig själv att jag är bra, så får det snarare motsatt effekt eftersom jag ju vet att jag inte känner så egentligen.

• Anonym (P)
    Anonym (Nix) skrev 2012-06-30 23:38:40 följande:
    Bullshit. Det finns INGA belägg för att avslappningsövningar botar. De må lindra lite, men de botar som sagt inte en klinisk depression, hur mycket du än vill tro det! Vet du mekanismerna bakom en depression? Återupptaget av bla. seretonin är för stort i synapsklyftan i hjärnan. Detta kan bara åtgärdas med hjälp av medicin. Du har absolut ingen som helst kontroll över denna mekanism, lika lite som du styr din hjärtrytm, tarmrörelser eller hårväxt!!! Fatta det någon gång. Det enda du uppnår med ditt struntprat är att få deprimerade att få dåligt samvete!!!!

Det handlar inte om att "ta ansvar", depression mm. är ofta ärftligt, det handlar inte om karaktär utan om ren och skär sjukdom.

Läs på lite själv. Det där med serotonin är bullshit och det finns mycket som fungerar bättre än medicin. Man vet idag inte mycket om depresssionens orsaker, mer att att ny forskning tyder på att inflammationer i hjärnan kan vara en orsak.

Det finns ett starkt stöd i forskningen för att eget ansvar är det som funkar bäst. Att vända negativa tankar (där man kan behöva hjälp av en psykolog), ljusterapi, motion och kost är viktiga delar.

SSRI har ingen bevisad effekt alls annat än vid svår depression. Vid mild till måttlig är de verkningslösa, annat än Placeboeffekt. Man har därför allt att vinna på att ta ansvar själv och inte passivt lita på läkarna.       
Svar på tråden Naturligt sätt att bli av med ångest och depression!