Inlägg från: solskina |Visa alla inlägg
  • solskina

Var förvarar ni er flugsmälla? :)

annat jag har typ 4 smällor runt i huset för när getingarna kommer vill jag snabbt få tag på en.
    Den närmsta jag har just nu är på golvet nedan för sängen (jag ligger i sängen).
    Är allergisk.

Jag gömmer dom inte i ett skåp, jag vill alltså se en i vilket rum jag än är.  

• solskina
    Jenna03 skrev 2012-07-03 09:17:46 följande:
    En fråga om liv eller död för dig med andra ord. Vilken sorts smälla föredrar du?
    Ja i år köpte jag tre pack på coop, helt i rosa. 10kr/3st. Rekommenderar dom inte, dom var inte så bra.

Jag har en i helt plast gul från förra året den är bättre men börjar falla isär. Obestämd

Ska städa idag, ska hitta bra ställen till smällorna. 

• solskina
    Martinisen skrev 2012-07-05 07:43:41 följande:
    Bra, man måste ju ha den redo!
    Japp.
    Solig 
  • solskina
    Martinisen skrev 2012-07-05 07:51:54 följande:
    Fast liite dåligt samvete kan man ju få ibland av att ha ihjäl de små krypen, i alla fall jag, ju större kryp desto sämre samvete:(
    Jag bor på landet, dom är fler än oss insekterna så nej jag har inte dåligt samvete.

Men jag fick invasion av små söta larver här om veckan, det var jobbigt. Visste inte vad dom skulle bli som vuxna.
    Dom spolade jag ner i stället. 
  • solskina
    annpe skrev 2012-07-05 08:37:01 följande:
    nej bor man på landet blir man lite mer härdad, det vet jag av egen erfarenhet! tar du död på spindlar också? de hjälper ju annars till att bekämpa de andra krypen
    Jag försöker låta dom vara. Har man en i varje rum så fungerar det bra. Jaktspindlarna alltså. Dom andra dör.
    Dåligt med spindlar i år tycker jag. 
  • solskina
    annpe skrev 2012-07-05 08:48:14 följande:
    Vad är det för skillnad på jaktspindlar å andra? Å hur tar du dö på dem? Smäller du dem med smällan också, eller klämmer du dem bara i ett papper (huu!)?
    Smällan om det finns någon tillgänglig. Dom är ju oftast i taket man når ju inte annars.

Jaktspindeln jagar genom att springa ifatt offret. Dom andra gör ju nät och fångar sitt byte så. 
  • solskina
    Jenna03 skrev 2012-07-05 09:35:41 följande:
    Ja de där som gör nät är kanske inte så roliga att ha kvar, men jag brukar ändå försöka lyfta ut dem i ett glas om jag kan (och vågar:). Hu, jaktspindel låter lite farligt:)
    Som tur är har en jaktspindel bra syn så han ser mig före att jag ser han.
  • solskina
    annpe skrev 2012-07-05 10:08:01 följande:
    Huvaligen:) Är de större än dem du brukar smälla? Jag har nåt som kallas för husspindel hemma. de är RIKTIGT stora. De MÅSTE man nästan bära ut, för skulle man slå en sådan skulle det bli en rejäl fläck:)
    Ja du det är nog en form av husspindel men svart stora som en en krona. Ingen aning om ras. Men dom är oftast på golvet och då är det lättare. Dom andra som inte ska vara i huset är mindre och av olika arter. 

Limegröna är riktigt äckliga. 

Smällan är bra till mycket Oskyldig  
  • solskina

Min smälla i köket fick just jobba, det var den gula smällan. Mål: geting Resultat: död Demon

• solskina
    Jenna03 skrev 2012-07-05 12:44:17 följande:
    Satt den still på fönstret eller fick du ta den i luften?
    Jag fångade in den mellan fönstret och gardinen, sen fick smällan göra resten. 
  • solskina
    Jenna03 skrev 2012-07-05 14:11:49 följande:
    haha, slog du utanpå gardinen?
    Nej, jag lyft lite diskret på den.   
  • solskina
    Jenna03 skrev 2012-07-05 14:28:11 följande:
    Modigt när man har allergi;)
    Jag sa inte att jag inte var rädd "ler".
  • solskina

Denna gång räckte det med en, men det var stor risk för att rutan gick sönder det lät oroande i den.

Modig är jag Alltid  :) 

• solskina
    Jenna03 skrev 2012-07-05 15:56:00 följande:
    Ja det är ju nackdelen när de sitter på fönster: man riskerar att slå sönder rutan! Hörde nyss om någon som tog hushållspapper och helt sonika bara klämde ihjäl både spyflugor och getingar när de satt på rutan! Det är kanske ett alternativ;)
    Är du galen, jag sprang just ut ur rummet, när jag fick sällskap av en geting. Så nära den som ett papper bara ger mig rysningar.

Svar på tråden Var förvarar ni er flugsmälla? :)