• Binan

2 årig kille som kastar leksaker och slåss

Hej

Min son är 2 år och 3 månader och har sen han var ca 2 år börjat kasta saker när han blir frustrerad/arg/skäms/mm.
    I början var det ganska lite och inte så hårda kast men nu tar han i allt han kan och siktar på något. Säger vi till blir det ignorerar vi blir det värre plockar vi bort tar han nästa grej. Tar vi bort honom från rummet/stället slår han oss och siktar alltid i ansiktet.

Jag vet ju att det är en utveckling han håller på med men nu när vi är mitt upp i de kan vi inte hitta en bra lösning eller metod för att hjälpa honom ur detta.

Så snälla hjälp oss komma på bra sätt/lösningar att hantera detta utan att skrika/"ryta" på honom för det tror vi inte på.

Att plocka bort sakerna funkar inte så bra eftersom han inte bryts av det utan tar nått annat och det behöver inte vara leksaker han kastar utan allt som ligger nära till hands.
    Och han är slug också ex: om han sitter med Ipaden i soffan och myser så kan det helt plötsligt vara något fel och han vet att han inte får kasta den men istället putter han ner den långsamt från soffan i smyg just för att den ska i golvet.

• Svar på tråden 2 årig kille som kastar leksaker och slåss
  • Binan

Nu när man är mitt i det känns det som det inte verkar gå in alls. Utan han blir arg/frustrerad tar en sak och tittar på oss vi säger nej och då kastar han saken. 

• Binan

Hej! Tack för alla svar vi kämpar vidare med trotsandet och testandet. Vi har på sista tiden nu sett en minskning av kastandet och slåss nästan inte alls. Ser att han tänker efter innan han kastar och oftast nu så glider saken ur handen och ner på golvet istället för att flyga genom luften :) Ser även att han sparkar och slår brevid mig istället för på mig och jag ser att han tänker "ok jag får inta sparka på mamma men två cm brevid kan testa för jag måste få ur frustrationen" :) Kämpa på och se ljuset i tunneln för det finns där :)

Svar på tråden 2 årig kille som kastar leksaker och slåss