Gaytjej skrev 2012-06-30 16:18:41 följande:
Vi hade hund under hela min frus studietid och det var inga problem, tvärtom. Jag var inte till ngn hjälp dagtid eftersom jag jobbade 2,5 mil hemifrån så min fru var själv med hunden hela dagarna. Var hon schemalagd hela dagen så fick hon åka hem på lunchen förstås, men hennes utbildning bestod snarare av schemalagd tid halva dagen och så därefter tid för egna arbeten eller projekt.
Jag hade inte hund när jag pluggade, men skrev däremot projekt tillsammans med både hundägare och föräldrar. Kan ju säga att det var föräldrarna som vi andra fick rätta oss efter.. (och dom måste ju få plugga dom med!) Hundägarna var aldrig några bekymmer! Man är ju sällan på topp ändå efter 5-6 timmars sittande så en paus då satt ändå fint :) Dessutom så satt vi ibland hemma hos varandra och jobbade och då gick det ju utmärkt att ha hunden med sig. Förhoppningsvis har man också ngn form av socialt nät omkring sig med potientiella hundpromenerare/hundsällskapare. För oavsett om man jobbar eller pluggar eller inte gör ngt av det så kan det ju komma tillfällen då man behöver avlastning.
VIsst ska man tänka efter innan man skaffar djur, men vissa (me inlcuded) är nog bra på att tänka efter för mycket... och tänker man efter tillräckligt mkt så är det ju egentligen inget det är riktigt bra läge för.. Vill man ha hund så får man ju göra vissa anpassningar i sitt liv, och alla dessa anpassningar går ju inte att förutse.
Men barn kan man ju lämna på dagis, och där går oftast barnen längre än fem timmar? En litn paus blir det inte efter fem timmar, utan då går man ju hundägaren oftast hem isåfall. Det skulle alltså innebära att en arbetsdag i skolan är fem timmar, inkluderat lunch. Alltså cirka fyra timmars effektiv arbetstid.
När vi studerade var det alltid hundägaren som fick gå först, sen vi andra efter någon timme.
Om man ska sitta hemma och studera hos andra tycker jag inte heller att man kan kräva att man ska ha med sig hunden hela tiden. Folk kan vara allergiska, ha andra djur, inte önska hår i lägenheten osv..