• GrodanHopp

Skaffa hund som student

Hej! Ja som rubriken lyder, hur ser ni på detta med att skaffa hund som student? Jag kommer att plugga i tre år och har bostad fram till sista december, minst, säkrad. Jag har alltså gott om tid att hitta en ny. Och jag kommer att bo tre km från skolan. Detta med ekonomin är ju alltid en tung post, men jag har pengar via ett arv så att jag klarar mig. Ingen lyxliv, men helt okej, så jag kommer inte att behöva jobba extra som en tok för att ha råd att leva. Och mer tid för en hund kommer jag knappast att få än under dessa tre år. Jag har hundarna sedan innan och vet hur mycket dom kräver. Men det är ju ändå en del frågor och funderingar, så jag skulle vilja ha eran syn på saken.

• Svar på tråden Skaffa hund som student
  • Lykke

Jag har skaffat hund som student och tycker det fungerar jättebra. Det enda hindret jag ser är valpperioden. Hur har du tänkt där? Eller du vill skaffa en lite äldre hund? 

• Topcom

Jag kan säga att du kan komma att få svårt att hitta arbetskompisar inom projekt och liknande, om du inte kan vara i skolan mer en fem timmar.. Vi hade en sån tjej i klassrn som hela tiden behövde springa hem efter hennes hundar. Störande var det, då vi fick rätta oss efter hennes hunds tider.

• Lykke
    Sthlmsparlan skrev 2012-06-30 15:00:23 följande:
    Jag kan säga att du kan komma att få svårt att hitta arbetskompisar inom projekt och liknande, om du inte kan vara i skolan mer en fem timmar.. Vi hade en sån tjej i klassrn som hela tiden behövde springa hem efter hennes hundar. Störande var det, då vi fick rätta oss efter hennes hunds tider.
    Jag håller med! Jag glömde helt att tillägga att detta kan vara ett problem i mitt inlägg...
  • Lykke

Oj, vad motsägelsefullt det blev nu i mina inlägg ser jag.

• GrodanHopp

Tack! Ja det är sådana saker som får mig att fundera, man vill ju inte vara den där jobbiga som man alltid måste anpassa sig efter! Det är en vuxen hund, lite äldre hund jag är ute efter:) har absolut inte tid för en valp. Så bombardera mig med frågor, tips och synpunkter!! Vill kunna fatta det rätta beslutet:)

• Lykke

Det är bra att tänka efter riktigt ordentligt!

Ska du påbörja din utbildning nu till hösten? Då vet du inte ännu hur föreläsningarna är utlagda? 

• Lätt

Skaffade hund tillsammans med min sambo när jag pluggade. Gick bra eftersom det var under ett år då vi bara skrev uppsats och hade valfria kurser vilka jag tog på distans. :)

• GrodanHopp
    Lykke skrev 2012-06-30 15:27:27 följande:
    Det är bra att tänka efter riktigt ordentligt! Ska du påbörja din utbildning nu till hösten? Då vet du inte ännu hur föreläsningarna är utlagda? 

Ja det ska jag, och att jag inte vet mitt schema är ju ett problem, och inget jag tar lätt på. Ska det bli en hund, så ska det bli rätt!:)
  • Gaytjej

Vi hade hund under hela min frus studietid och det var inga problem, tvärtom. Jag var inte till ngn hjälp dagtid eftersom jag jobbade 2,5 mil hemifrån så min fru var själv med hunden hela dagarna. Var hon schemalagd hela dagen så fick hon åka hem på lunchen förstås, men hennes utbildning bestod snarare av schemalagd tid halva dagen och så därefter tid för egna arbeten eller projekt. 

Jag hade inte hund när jag pluggade, men skrev däremot projekt tillsammans med både hundägare och föräldrar. Kan ju säga att det var föräldrarna som vi andra fick rätta oss efter.. (och dom måste ju få plugga dom med!) Hundägarna var aldrig några bekymmer! Man är ju sällan på topp ändå efter 5-6 timmars sittande så en paus då satt ändå fint :) Dessutom så satt vi ibland hemma hos varandra och jobbade och då gick det ju utmärkt att ha hunden med sig. Förhoppningsvis har man också ngn form av socialt nät omkring sig med potientiella hundpromenerare/hundsällskapare. För oavsett om man jobbar eller pluggar eller inte gör ngt av det så kan det ju komma tillfällen då man behöver avlastning.

VIsst ska man tänka efter innan man skaffar djur, men vissa (me inlcuded) är nog bra på att tänka efter för mycket... och tänker man efter tillräckligt mkt så är det ju egentligen inget det är riktigt bra läge för.. Vill man ha hund så får man ju göra vissa anpassningar i sitt liv, och alla dessa anpassningar går ju inte att förutse.

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Topcom
    Gaytjej skrev 2012-06-30 16:18:41 följande:
    Vi hade hund under hela min frus studietid och det var inga problem, tvärtom. Jag var inte till ngn hjälp dagtid eftersom jag jobbade 2,5 mil hemifrån så min fru var själv med hunden hela dagarna. Var hon schemalagd hela dagen så fick hon åka hem på lunchen förstås, men hennes utbildning bestod snarare av schemalagd tid halva dagen och så därefter tid för egna arbeten eller projekt. 

Jag hade inte hund när jag pluggade, men skrev däremot projekt tillsammans med både hundägare och föräldrar. Kan ju säga att det var föräldrarna som vi andra fick rätta oss efter.. (och dom måste ju få plugga dom med!) Hundägarna var aldrig några bekymmer! Man är ju sällan på topp ändå efter 5-6 timmars sittande så en paus då satt ändå fint :) Dessutom så satt vi ibland hemma hos varandra och jobbade och då gick det ju utmärkt att ha hunden med sig. Förhoppningsvis har man också ngn form av socialt nät omkring sig med potientiella hundpromenerare/hundsällskapare. För oavsett om man jobbar eller pluggar eller inte gör ngt av det så kan det ju komma tillfällen då man behöver avlastning.

VIsst ska man tänka efter innan man skaffar djur, men vissa (me inlcuded) är nog bra på att tänka efter för mycket... och tänker man efter tillräckligt mkt så är det ju egentligen inget det är riktigt bra läge för.. Vill man ha hund så får man ju göra vissa anpassningar i sitt liv, och alla dessa anpassningar går ju inte att förutse.
    Men barn kan man ju lämna på dagis, och där går oftast barnen längre än fem timmar? En litn paus blir det inte efter fem timmar, utan då går man ju hundägaren oftast hem isåfall. Det skulle alltså innebära att en arbetsdag i skolan är fem timmar, inkluderat lunch. Alltså cirka fyra timmars effektiv arbetstid. 

När vi studerade var det alltid hundägaren som fick gå först, sen vi andra efter någon timme.

Om man ska sitta hemma och studera hos andra tycker jag inte heller att man kan kräva att man ska ha med sig hunden hela tiden. Folk kan vara allergiska, ha andra djur, inte önska hår i lägenheten osv..
Svar på tråden Skaffa hund som student